Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



30.07.2009

Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!"

KATEGORIA: Firmy komercyjne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Cel kampanii:
zmiana, kształtowanie i utrwalanie postawy społecznej poprzez propagowanie zasad bezpiecznego przekraczania skrzyżowań kolejowo-drogowych, a w perspektywie zmniejszenie ilości wypadków na przejazdach

Opis kampanii:
Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych zawsze budzą wiele emocji. Zderzenie samochodu, który waży kilka ton z pociągiem o masie kilkuset, a nawet kilku tysięcy ton jest prawie zawsze tragiczne w skutkach. O niebywałym szczęściu mogą mówić ci, którzy z takiego wypadku wyszli bez uszczerbku na zdrowiu i życiu.
Gwizd lokomotywy. Pisk nagłego hamowania. Krzyk. Trzask pękających szyb i miażdżonej karoserii samochodu. Ofiary. Policja, pogotowie, straż pożarna, prokurator. Szukanie winnych. Statystyki bijące na alarm. Zachowania kierowców na przejazdach wzbudzające trwogę. Oto scenariusz wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym.
Dramatyczne okoliczności tragedii powtarzających się kilkaset razy w roku zmuszają do przypominania o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach, uświadamiania, że zatrzymanie się i sprawdzenie czy nie nadjeżdża pociąg jest w stanie uratować życie. Kilka sekund, które decydują o wszystkim.
98% wypadków na przejazdach powodują nieostrożni kierowcy.
Statystyki są nieubłagane. Nieprzestrzeganie zasad ruchu drogowego, niezachowanie szczególnej ostrożności, niezatrzymywanie się przed znakiem STOP, wjeżdżanie na przejazd mimo czerwonego światła i ostrzegawczych sygnałów dźwiękowych to codzienność. Podobnie zachowują się piesi i rowerzyści.
Skutkiem braku ostrożności jest tragedia.
Nasuwa się tylko jeden wniosek. Niezależnie od środków technicznych stosowanych na podstawie szczegółowych przepisów przez zarządcę infrastruktury kolejowej, niezbędna jest kampania uświadamiająca zagrożenia wynikające z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach wśród wszystkich użytkowników dróg, w tym wśród najmłodszych, utrwalająca nawyk zatrzymywania się przed każdym przejazdem.
Na pomysł zorganizowania takiej kampanii w latach sześćdziesiątych XX wieku pierwsi wpadli Japończycy. Dołączyły do nich inne kraje na wszystkich kontynentach. Wśród organizatorów znalazły się zarządy kolei, zarządy dróg, policja, środki masowego przekazu, o przebiegu kampanii dyskutowano nawet w parlamentach. Wszędzie zwracano uwagę, że najczęstszą przyczyną wypadków na przejazdach (zawsze ponad 90%) jest nieostrożność kierowców.
Wobec takich faktów nie można pozostać obojętnym. W 2005 roku zarządca polskiej sieci kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., rozpoczął kampanię społeczną Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!".
Celem kampanii społecznej Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj! jest podnoszenie świadomości zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach, kształtowanie zachowań, utrwalanie postaw społecznie pożądanych.
W ramach kampanii "Bezpieczny przejazd", przy współpracy partnerów i mediów staramy się chronić zdrowie i życie ludzi, przekonując do zachowania szczególnej ostrożności podczas przejeżdżania i przechodzenia przez przejazdy kolejowo-drogowe.

Okres realizacji:
czerwiec - wrzesień

Zasięg kampanii:
ogólnopolski


Tematyka:
edukacja komunikacyjna

Metody realizacji:
* Narzędzia ATL:
o telewizja (emisja spotów, materiałów redakcyjnych - informacje z eventów, dyskusje, wywiady, inne)
o emisja spotów kampanii w kinach sieci Cinema City
o radio (emisja spotów, materiałów redakcyjnych - informacje z eventów, dyskusje, wywiady, konkursy, inne)
o prasa (ogólnopolska, regionalna, lokalna, branżowa, biuletyny wewnętrzne - informacje z eventów, reklama)
o outdoor (billboardy w największych miastach, tablice przy przejazdach kolejowych)
o indoor (tablice ogłoszeń w siedzibach firm i instytucji)
o reklama wielkoformatowa

* Narzędzia BTL:
o ulotki (dwa rodzaje: dla dorosłych oraz dla dzieci i młodzieży; dystrybuowane podczas eventów, w szkołach nauki jazdy, Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego, na koloniach, obozach, spotkaniach w szkołach, imprezach masowych itp.)
o plakaty (dwa rodzaje: dla dorosłych oraz dla dzieci i młodzieży)
o kolportaż płyt CD z materiałami informacyjnymi kampanii
o konkursy
o wolontariat - działania edukacyjne realizowane przez ZHP (sprawność "Zuch - kolejarz")
o pogadanki w szkołach, na koloniach i obozach
o udział w imprezach organizowanych przez administrację państwową oraz spółki Grupy PKP
o gadżety
o Internet (strona www.bezpieczny-przejazd.pl, bannery internetowe)

* Współpraca z mediami:
o konferencje prasowe (na rozpoczęcie i zakończenie kampanii)
o debata z udziałem polityków i przedstawicieli instytucji zaangażowanych w poprawę bezpieczeństwa na drogach w Domu Dziennikarza
o briefingi prasowe połączone z inscenizacjami wypadków na przejazdach lub pokazami ratownictwa technicznego

Osiągnięte rezultaty:
Podstawowym rezultatem jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności podczas przejeżdżania czy przechodzenia przez przejazdy kolejowo-drogowe. Wzrost świadomości bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie ilości wypadków na przejazdach. W 2007 roku doszło do 262 wypadków, w roku 2008 wypadków było 226. Odnotowaliśmy więc około 14% spadek ilości wypadków na przejazdach.
Podobne akcje są prowadzone w wielu krajach świata już od kilkudziesięciu lat. Prowadzone badania wskazują jednak, że powszechna zmiana postawy społecznej jest osiągana dopiero po kilkunastu latach.
Gros działań kampanii "Bezpieczny przejazd" kierujemy do dzieci, które od najmłodszych lat uczone właściwych zachowań na przejazdach w przyszłości staną się odpowiedzialnymi kierowcami.

Partnerzy kampanii:
- Komenda Główna Policji
- Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej
- Komenda Główna Straży Granicznej
- Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Fundacja "Kierowca Bezpieczny"
- Związek Harcerstwa Polskiego
- Polska Akademia Public Relations
- Telewizja Polska S.A.
- Radio WAWA
- Radio Eska
- dziennik "Rzeczpospolita"
- tygodnik "Newsweek"
- tygodnik "Motor"
- Clear Channel Poland Sp. z o.o.
- Grupa Onet.pl


KrajPolska
Kategoria konkursowaFirmy komercyjne
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego, Edukacja
NadawcaPKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
WykonawcaPKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Adresacikierowcy, rowerzyści, piesi, dzieci i młodzież, firmy i instytucje, media
MediaTelewizja Polska S.A., Rzeczpospolita, Radio WAWA, Radio Eska Rock, tygodnik Motor, tygodnik Newsweek, Clear Channel Poland Sp. z o.o., Grupa Onet.pl, telewizja DAMI, Dziennik Zachodni, Radio Podlasie, Radio Plus, Gazeta Wyborcza, Tygodnik Skarżyski, telewizja kablowa Proart, Radio Alex, Nasze Miasto, Gazeta Pomorska, Express Bydgoski, Radio Zachód, Katolickie Radio Rzeszów VIA, Radio Kielce, inne
Data zgłoszenia30.07.2009
Dodatkowe materiałyplik: file_20090821123544_134.doc
studium przypadku
 plik: file_20090821123627_115.doc
symulacja wypadku_1
 plik: file_20090821123852_901.doc
symulacja wypadku_2
 plik: file_20090821123923_772.doc
akcja informacyjna
 plik: file_20090821124012_774.doc
spotkanie w szkole
 plik: file_20090821124030_262.doc
pogadanka w szkole
 plik: file_20090821124222_615.wma
spot radiowy
 

spot telewizyjny