Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2014



21.03.2015

"Jak nie być jedną nogą w grobie" Kampania społeczna na rzecz żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Zwiększenie świadomości społecznej, że opuchnięta, zazwyczaj jedna noga może być niebezpieczna dla życia i prowadzić do zatoru tętnicy płucnej, który codziennie w Polsce zabija ponad 130 osób. Zator tętnicy płucnej jest często konsekwencją zbagatelizowanych objawów żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej czyli opuchniętej nogi.

Grupa docelowa

Kobiety w wieku 29+, zamieszkujące większe miasta; (ze szczególnym naciskiem na kobiety podróżujące i w ciąży/ połogu)

Strategia

Definicja problemu:
Choroba zakrzepowo-zatorowa w Polsce diagnozowana jest znacznie rzadziej niż w krajach Europy zachodniej, dlatego codziennie ponad 130 osób umiera na zator tętnicy płucnej, przy zachorowalności 150 tys. osób rocznie.
Zakrzepica żył głębokich polega na tworzeniu się skrzeplin w żyłach, które blokują przepływ krwi. Symptomem wytworzenia się zakrzepu jest opuchlizna, ból lub zaczerwienienie się kończyny, w której powstaje zakrzep.
Obecnie w społeczeństwie opuchnięta noga (łydka, kostka, udo) jest bagatelizowana i uznawana za przejściowy stan niedyspozycji lub złego krążenia, który sam minie.
Bagatelizują temat i liczą, że samo przejdzie.

Uzasadnienie wyboru grupy docelowej:
Kobiety w wieku 29+, zamieszkujących większe miasta są w grupie największego ryzyka zachorowania na żchzz. Kobiety są również bardziej skłonne do wizyty u lekarza oraz zmobilizowania bliskich do zareagowania.

Korzyści dla odbiorców:
Uratowanie życia sobie lub bliskim.

Reason to believe:
Przekonywujące statystyki o śmiertelności będące częścią komunikacji.

Insight:
Ludzie nie są świadomi zagrożenia jakie może przedstawiać opuchnięta, zazwyczaj jedna noga.

Co chcemy aby ludzie myśleli i zrobili w rezultacie informacji przekazywanej w kampanii:
Chcemy aby brali pod uwagę, że opuchnięta noga może być objawem utworzonego się zakrzepu i doprowadzić do śmierci. Chcemy aby zrobili USG żył głębokich.

Najważniejszy przekaz: 
Opuchnięta noga może doprowadzić do śmierci.

Opis przebiegu kampanii

1. Badanie świadomości Polaków na temat objawów żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wykonane przez TNS Global
2. Konferencja prasowa dla dziennikarzy zorganizowana w kawiarni The Lounge przy ul.Mokotowskiej w Warszawie
3. Flashmob zorganizowany na Dworcu Centralnym
4. Wspolpraca z PKP Intercity - działania promocyjne w wagonach; działania reklamowe na nośnikach reklamowych na dworcach w kilku, duzych miastach Polski; publikacje prasowe na łamach magazynu "W podróży"
5. Publikacje prasowe i internetowe w ramach współpracy medialnej: Pani Domu, Polki.pl, babyonline.pl, Mamo to Ja i Będę Mama,
6. Spot radiowy emitowany w Programie Pierwszym Polskiego Radia
7. Utworzenie strony internetowej www.wolnezyly.pl - kompendium wiedzy o żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej
8. Działania PR wspierane przez Agencję PR
9. Produkcja filmu reportażowego z flashmobu zrealizowane na Dworcu Centralnym w Warszawie
10. Akcja dla spacerowiczów w Warszawie - promowanie profilaktyki antyzakrzepowej

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

1. Konferencja prasowa - wygenerowanie wiarygodnych publikacji opartych o komentarze ekspertów biorących udział w kampanii,
2. Publikacje prasowe na łamach czasopism i portali kobiecych - bezpośrednie dotarcie do grupy docelowej
3. Działania promocyjne na dworcach i w wagonach PKP Intercity - dotarcie z komunikacją do osób bezpośrednio w miejscu potencjalnego zagrożenia - w podróży
4. Spot radiowy emitowany w Polskim Radio - to szeroko zasięgowe narzędzie komunikacji zostało uzyte w celu dostarcia do szerokiej grupy odbiorców; Program Pierwszy Polskiego Radia to stacja radiowa adresowana do szerokiego grona słuchaczy z całej Polski. Swoim zasięgiem obejmuje 92,33% ludności kraju.
5. Flashmob na Dworecu Centralnym - zwiększenie świadomości na temat zakrzepicy bezpośrednio wśród osób podróżujących
6. Emisja filmu reportazowego z flashmobu na youtube - zwiekszenie dotarcia oraz osiągnięcie efektu wirusowego
7. Strona internetowa www.wolnezyly.pl - stworzenie tzw.kompendium wiedzy

Efektywność

1. W badaniu ilościowym efektywność wpływająca na zmianę postaw zostanie zbadana przy okazji realizacji kolejnej kampanii w 2016 roku. W badaniu jakościowym przeprowadzonym po realizacji kampanii można oszacować, że ok co piąta osoba zauważyła kampanię i zwiększyła swoją świadomość na temat niebezpiecznych objawów jakim jest jedna opuchnięta noga.

2. Dotarcie kampanii:
- kampania PR - 977 500 osób
- kampania radiowa - 4,65 mln osób
- film na youtube - liczba odsłon 1700
- akcja promująca profilaktyke antyzakrzepową - ok 350 osób
- pozostałe działania nie zostaly oszacowane

3. Ilość publikacji medialnych:
- kampania PR - 977 500 osób
- kampania radiowa - 4,65 mln osób
- pozostałe działania nie zostaly oszacowane

4.
- ilość wydanych środków ok 30 tys pln
- działania realizowane w ramach współpracy barterowej

Kampanijność

Kampania "Jak nie być jedną nogą w grobie" była pierwszą w Polsce kampanią na temat żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej. Fundacja MITO planuje realizacje kolejnych odsłon kampanii w kolejnych latach.

Opis inicjatora

Fundacja MITO, powstała aby realizować kampanie o różnej, ważnej społecznie tematyce. Pierwsza kampania powstała na kanwie osobistych przeżyć prezesa Fundacji.


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaFundacja MITO
WykonawcaFundacja MITO we współpracy kreatywnej agencji Crazy Mouse
AdresaciKobiety 29+, zamieszkujące duże miasta
MediaPrasa, radio, internet
Data zgłoszenia21.03.2015
Dodatkowe materiały
 plik: jak_nie_byc_jedna_noga_w_grobie.mp3
 plik: jak_nie_byc_jedna_noga_w_gronie.pdf