|
| Kampanie zgłoszone do konkursu Kampania Społeczna Roku 2008
15.10.2009 Wróć bez HIV KATEGORIA: Instytucje publiczne i agendy rządowe Plakat plakat ulotka ulotka banner reklama prasowa reklama prasowa reklama prasowa Dane na temat zakażenia wirusem HIV oraz zachorowań na AIDS w Polsce:
Z danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny wynika, iż w 2008 r. wykryto w Polsce 809 zakażeń HIV. 37 przypadków to zakażenia związane ze stosowaniem narkotyków w iniekcjach, pozostałe to zakażenia inną drogą, prawdopodobnie kontaktów seksualnych. W 2008 r. zarejestrowano 162 przypadki AIDS, a 56 osób zmarło z przyczyn związanych z HIV/AIDS. 36% stanowiły osoby poniżej 29. roku życia.
W Polsce od 1985 roku, który umownie traktuje się jako początek epidemii, do końca 2008 r. zarejestrowano 12 068 zakażeń HIV (wśród nich 5 476, tj. 45% zakażeń w populacji osób przyjmujących narkotyki w iniekcjach), 2 189 zachorowań na AIDS oraz 962 zgonów z przyczyn związanych z AIDS.
Szacuje się, że osób żyjących z HIV i AIDS w Polsce może być nawet 30-35 tys., z czego ok. 23% stanowią kobiety. Rocznie w naszym kraju wykrywa się około 800 nowych zakażeń HIV, czyli każdego dnia co najmniej dwie osoby dowiadują się, że są zakażone HIV.
Cel kampanii:
Kampanii społeczna "Wróć bez HIV", trwa od 1 lipca 2008 roku. Skłania do refleksji i zachęca do podejmowania bezpieczniejszych zachowań, a także do poznania swojego statusu serologicznego poprzez zrobienie testu w kierunku HIV.
Celem kampanii jest też uzmysłowienie, że problem ten może dotyczyć każdego. W Polsce główną drogę zakażeń HIV stanowią obecnie ryzykowne zachowania seksualne. Najczęściej zakażają się osoby w wieku od 18 do 39 lat. Tę młodą grupę charakteryzuje duża aktywność seksualna i gotowość do poszukiwania lub zmiany partnera seksualnego. Osoby w tym wieku są też najbardziej mobilne i wyjeżdżają zarówno w celach zarobkowych, jak i turystycznych, podróżują za granicę, ale też w kraju.
Honorowy patronat nad kampanią objął Minister Zdrowia, a także Główny Inspektor Sanitarny, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Marszałek Województwa Mazowieckiego i Wojewoda Mazowiecki. Dodatkowi patroni i partnerzy są pozyskiwani na terenie całego kraju przez Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne, Urzędy Wojewódzkie i Marszałkowskie. Wykonawcą kampanii jest agencja reklamowa MARTIS S.A. z siedzibą w Warszawie, która wygrała przetarg nieograniczony na wykonanie projektu oraz organizację i przeprowadzenie na jego podstawie ogólnopolskiej multimedialnej kampanii społecznej w zakresie HIV/AIDS.
Grupa docelowa kampanii:
Odbiorcy kampanii to przede wszystkim osoby:
- dorosłe (18-39 lat)
- wyjeżdżające za granicę i podróżujące po Polsce (charakter i czas podróży dowolny)
- aktywne seksualnie
- żyjące w związkach formalnych, nieformalnych oraz nieposiadające stałego partnera
- dla których wyjazd oznacza rozłąkę ze stałym partnerem
- odpowiedzialne za własne zdrowie.
Główne przekazy kampanii:
- Nieważne kim jesteś, gdzie jesteś, co robisz, jakie masz wykształcenie, czy też przekonania - HIV i AIDS może dotyczyć także Ciebie.
- Zawsze i wszędzie unikaj ryzykownych zachowań. HIV i AIDS nie zna granic.
- Seks, tak jak podróż, to wspaniałe przeżycie, może dawać dużo satysfakcji i szczęścia, jeśli zadbamy o swoje bezpieczeństwo.
- Wykorzystuj wiedzę o HIV w praktyce. Negocjuj techniki bezpieczniejszego seksu, używaj prezerwatywy. Nie bój się rozmawiać o przeszłości seksualnej partnera.
- Zrób test na HIV, dowiedz się jaki jest Twój status serologiczny.
Kreacja:
- "Wakacje marzeń 2099 zł. HIV gratis." z myślą o osobach podróżujących turystycznie,
- "Praca za granicą 1250 euro. HIV gratis." dla osób wyjeżdżających do pracy,
- "Przystanek w podróży 50 zł. HIV gratis." dla klientów osób sprzedających usługi seksualne
oraz czwarta - "Wyjazd służbowy. Dieta 45 euro". HIV gratis." dla podróżujących służbowo.
Wszystkie kreacje łączy proste, uniwersalne logo - walizka z jednoznacznym komunikatem "Wróć bez HIV". Pojawia się ona na wszystkich materiałach kampanii, tak jak rozpoznawany już od lat znak "Nie daj szansy AIDS! Zrób test na HIV".
Elementy kampanii
Podobnie jak w latach poprzednich, kampania ma charakter multimedialny.
Wykorzystywane są:
- Spot radiowy
- Strona www.aids.gov.pl/kampanie/2008/
- Bannery internetowe
- Gra platformowa (na stronie internetowej kampanii)
- Outdoor (billboardy, reklama w metrze)
- Plakaty i ulotki
- Reklama prasowa
- Pakiet edukacyjny z wklejoną prezerwatywą
- Długopisy, kalendarze, torby itd. |
Kraj | Polska | Kategoria konkursowa | Instytucje publiczne i agendy rządowe | Problemy społeczne | Edukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia | Nadawca | Krajowe Centrum ds. AIDS | Wykonawca | Martis S.A. | Adresaci | dorosłe (18-39 lat), wyjeżdżające za granicę i podróżujące po Polsce (charakter i czas podróży dowolny), aktywne seksualnie, żyjące w związkach formalnych, nieformalnych oraz nieposiadające stałego partnera dla których wyjazd oznacza rozłąkę ze stałym partnerem, odpowiedzialne za własne zdrowie. | Media | Radio Zet,Stroer, Przegląd, Audytorium 17 , www.polki.pl, Polityka, Forum, ARBOmedia, Medialine, www.kobiety.pl, Clear Channel, AMS, Radio Kielce, Radio Wrocław, PAP, Radio Kraków, Radio Koszalin, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Białystok, Openmedica, Rosetex, Radio Rzeszów, Radio PIK | Data zgłoszenia | 15.10.2009 | Dodatkowe materiały | plik: file_20091019161738_607.mp3 spot radiowy | | plik: file_20091021113523_691.pdf ulotka z prezerwatywą | | plik: file_20091021113556_624.pdf ulotka z prezerwatywą |
|