Konkurs Kampania Społeczna Roku 2013
|
28.02.2014 Pieniądze mogą pokonać raka KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej KATEGORIA: Kampanie 1%
Opis celu kampaniiCelem kampanii było uświadomienie społeczeństwa, że rak - kojarzony niemal jednoznacznie ze śmiercią - jest chorobą, którą można pokonać dzięki środkom finansowym. Co więcej istnieje Fundacja Alivia, której jednym z działań jest finansowa pomoc skierowana właśnie do chorych na nowotwory złośliwe, które potrzebują funduszy na leczenie. W ten sposób - poprzez przełamanie przekonania i uświadomienie o istnieniu Fundacji - chcieliśmy zachęcić ludzi do przekazania 1% podatku na Fundację Alivia. Grupa docelowaGłówna: osoby dorosłe, młode, z dużych miast, podatnicy, 18-45 lat. StrategiaWiele ludzi jest przekonanych, że rak = śmierć i z reguły odwraca głowę od tego trudnego tematu. Tymczasem sytuacja wygląda trochę inaczej - pacjenci onkologiczni w Polsce nie otrzymują optymalnego leczenia: nie mają dostępu do lekarzy, do nowych leków lub dostęp ten jest utrudniony, często jadą setki kilometrów do najbliższego centrum onkologii – te problemy generują ogromne koszty. Gdyby mieli pieniądze na pokonanie tych trudności, to mogliby przezwyciężyć raka. Kampania "Pieniądze mogą pokonać raka” ma za zadanie uświadomić, że taka sytuacja jest możliwa i zaangażować osoby zdrowe w pomoc chorym na raka. Posługiwanie się emocjami charakterystycznymi dla kampanii społecznych - współczuciem, litością, wtórnym poczuciem winy - w odniesieniu do choroby jaką jest rak, choroby która już na samą myśl wywołuje szereg silnych, negatywnych emocji, bo kojarzy się ze śmiercią może wywołać jeszcze mocniejsze odwrócenie się od tematu. Dlatego kampania „Pieniądze mogą pokonać raka” jest zrealizowana w innej konwencji – oparto ją na rozbudzeniu chęci walki z przeciwnikiem jakim jest rak. W końcu pomoc to odruch serca, decyzja emocjonalna, spontaniczna. W związku z tym komunikacja kampanii oparta jest głównie na założeniach wywołania odpowiednich emocji, dzięki którym nie tylko do świadomości społecznej dotrze problem finansowania leczenia osobom chorym, ale również będzie to problem, który odbiorca będzie chciał osobiście rozwiązać,bo będzie zaangażowany emocjonalnie w tę walkę z rakiem. Opis przebiegu kampaniiKampania rozpoczęła się umieszczeniem na YouTube 15 sec. spotu teaserowego, zapowiadającego kampanię, następnie umieszczono pełną wersję spotu. Spoty pojawiły się również na profilu Facebookowym Fundacji i były chętnie ‘sharowane’ przez fanów. Do nośników komunikacyjnych dołączyły telewizje emitujące spot (m.in. TVN i kanały tematyczne TVN – TVN 7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Meteo oraz: Polonia1, CANAL+, Planete, Ale Kino!). Spot wyświetlany był również w Kinie Wisła oraz Multikinie. Na dalszym etapie został wyświetlony również na ogromnych tablicach LED w centrum miasta, w Warszawie i Krakowie. Dodatkowo kampanii towarzyszyły reklamy printowe; prasa oraz citylighty (kampania w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu), a także bannery internetowe. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiGłówne kanały: EfektywnośćZaangażownaie odbiorców w trudny temat: KampanijnośćKampania „Pieniądze mogą pokonać raka” wciąż trwa. Jej druga odsłona była emitowana w X 2013 i zachęcała do wsparcia darowiznami. Kolejna odsłona ruszy w III 2014. W najnowszej wersji dodano informację o wysokości kwoty przekazanej przez fundację na ratowanie zdrowia i życia chorych w 2013 roku. Opis inicjatoraNa raka co roku zapada w Polsce około 6000 osób w wieku 19-39 lat. Dla nich w 2010 roku powstała Alivia - Fundacja Onkologiczna Osób Młodych. Nasi podopieczni mają z reguły 20-30 lat i walczą o życie. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyPomysł nawiązuje do archetypicznej walki dobra ze złem - przedstawia spektakularną walkę symbolicznych postaci: raka i Świnki-skarbonki zasilanej złotówkami. Widz w tej walce może być jednym z tych, dzięki którym możliwe jest zwycięstwo. Hasła kampanii przekonują, że może aktywnie pomóc pokonać raka, przekazując 1% podatku i wyposażając Świnkę w większą moc ratowania chorych. Spot reklamowy przypomina trailer z gry komputerowej i w emocjonujący sposób pokazuje, że pieniądze mogą pokonać raka. |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Pomoc społeczna, Promocja zdrowia, Walka z wykluczeniem społecznym |
Nadawca | Alivia - Fundacja Onkologiczna Osób Młodych |
Wykonawca | DDB Warszawa, Platige Image, Rc2 - Raczkiewicz-Chenczke Consultants, Studio PostBOX |
Adresaci | kobiety, mężczyźni, 18-45 lat |
Media | TV, prasa, OOH, Internet, PR |
Data zgłoszenia | 28.02.2014 |
Dodatkowe materiały | Pieniądze mogą pokonać raka DDB Warszawa |