Konkurs Kampania Społeczna Roku 2013
|
26.02.2014 "Majewskich posadzili" - kampania promująca ideę Książek w Pudle. KATEGORIA: Kampanie lokalne
Opis celu kampaniiMAJEWSKICH POSADZILI to lokalna kampania służąca popularyzacji wśród Warszawiaków akcji "Książki w pudle". Największy procent czytelnictwa jest w zakładach karnych. Książki działają często skuteczniej niż programy resocjalizacyjne. Niestety, biblioteki w zakładach karnych są zaopatrzone jedynie w stare książki. Celem Kampanii było zachęcenie mieszkańców Warszawy do oddawania swoich książek oraz zmiana obecnej sytuacji społecznej, kiedy "równy" dostęp do kultury nie obejmuje wszystkich obywateli. Grupa docelowaDorośli, wykształceni mieszkańcy Warszawy, lokalne media. StrategiaU podstaw potrzeby tej kampanii leżą trzy problemy: 1. Osadzeni czytają książki, ale biblioteki w zakładach karnych są słabo zaopatrzone, 2. Wizerunek osób osadzonych jest negatywny. Nie mają oni społecznego przyzwolenia na dostęp do kultury, 3. Grantodawcy oraz potencjalni ofiarodawcy mają opory, aby pomagać "więźniom". Dlatego postanowiliśmy po pół roku heroicznego działania wolontariuszy z Fundacji ZMIANA zaszczepić tę ideę wśród mieszkańców stolicy - osób, które interesują się kulturą, są aktywne zawodowo i mają możliwości, aby wspomóc akcję oraz stołecznych mediów, by o akcji było głośno. Potrzebne są książki - dziesiątki tysięcy książek, ale także pomoc w logistyce - przewożeniu książek, selekcji i pakowaniu, więc konieczne jest wsparcie. Aby je uzyskać, trzeba zmienić sposób myślenia o osadzonych. Opis przebiegu kampaniiKampania przebiegała wielotorowo. Trwała od kwietnia do czerwca 2013 roku. Celem było przekazanie jak największej liczbie mieszkańców informacji o akcji "Książki w pudle". Dlatego najpierw zaczęliśmy szukać ambasadorów - Majewskich. Nazwisko to jest tak popularne jak Kowalski, zwykłe, tak jak każdy człowiek. Twarzami Kampanii zostali Szymon Majewski, Alicja Majewska, Urszula Majewska- rzeczniczka Dzielnicy Śródmieście oraz inne osoby ze świata sztuki i kultury lub po prostu mieszkańcy, a nawet jedno dziecko. Zostali oni sfotografowani w Akademii Fotografii z wytatuowanymi tytułami książek. Te zdjęcia obiegły całą Warszawę i zachęcały do przyjścia na finał akcji. 8 czerwca w 2 punktach Warszawy, po dwóch stronach Wisły: 1) STACJA MURANÓW: ul. Andersa 13 Wykorzystanie narzędzi komunikacjiGłównie korzystaliśmy z siły Internetu, w tym Fb. Zrobione przez nas fotografie znanych i mniej znanych Majewskich obiegły całą Warszawę. Patronowały nam wydawnictwa oraz lokalne media. Wzięcie udziału znanych osób w tego typu akcji zainteresowało ogólnopolskie media. Udało nam się także dotrzeć do komunikacji miejskiej, w której Majewscy witali podróżnych przez dwa tygodnie poprzedzające akcję. Pudła, do których można zbierać książki stanęły także w popularnych w Warszawie klubokawiarniach. Ważna informacja: kampania została zrealizowana całkowicie bezgotówkowo, tylko dzięki pracy i umiejętnościom wszystkich partnerów. Budżet kampanii wynosił 0 zł. Informacja o "Majewskich" pojawiała się w Gazecie Wyborczej, radiu Eska, radiu dla Ciebie, radiu ZET,radiu Kampus, na stronach wszystkich partnerów i przede wszystkim - na "ścianach" sfotografowanych Majewskich, których znajomi byli bardzo zaskoczeni! https://www.facebook.com/media/set/?set=... Efektywność1. Chcieliśmy mieszkańców Warszawy, przede wszystkim, poinformować i zachęcić do zrobienia kroku, ku osadzonym. To się udało. W czasie samej akcji zostało zebranych 1600 książek. Sfotografowało się 20 osób, a na finale akcji pojawiło się ponad 200 osób. Fundacja po akcji otrzymała ponad 40 propozycji pomocy od ludzi, których dotychczas nie znała. KampanijnośćWolontariusze Fundacji prowadzą dwa projekty: Biblioteki Sąsiedzkie (jedna z nich znajduje się w Warszawie przy ul. Okrzei 13) oraz Książki w Pudle. Chcą zaopatrzyć w książki wszystkie więzienne biblioteki w Polsce. Kampania jest cały czas kontynuowana. Opis inicjatoraFundacja ZMIANA przełamuje stereotypy i walczy o równy dostęp do kultury. Zbierają książki do bibliotek sąsiedzkich i bibliotek w zakładach karnych, bo książki "w pudle" to wartość i przyszłość. |
Problemy społeczne | Walka z wykluczeniem społecznym |
Nadawca | Fundacja ZMIANA |
Wykonawca | LokaLOVE |
Adresaci | Dorośli mieszkańcy Warszawy (25-60) |
Media | internet/radio/prasa |
Data zgłoszenia | 26.02.2014 |
Dodatkowe materiały | |
plik: majewskich_posadzili_media_realizacja.pdf |