Konkurs Kampania Społeczna Roku 2013
Nagrodzone i wyróżnione kampanie


Wyróżnienie w kategorii Kampanie o tematyce zdrowotnej

11.02.2014

"WAŻNIEJSZE NIŻ SM"-2 edycja kampanii SM-WALCZ O SIEBIE!

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Zbudować świadomość tego, że mimo iż Stwardnienie Rozsiane jest chorobą, cieżką, przewlekłą właściwa terapia rozpoczęta na wczesnym etapie coraz częściej daje szansę na w pełni normalne funkcjonowanie. Rok 2013 wg międzynarodowej organizacji zajmującej się stwardnieniem rozsianym- EMSP, to rok ludzi młodych i to do nich głównie kierowaliśmy naszą kampanię.

Grupa docelowa

osoby chore na SM, głownie młode, ich rodziny, pracodawcy. W szerszej perspektywie ogół społeczeństwa, rząd, Ministerstwo Zdrowia, NFZ, organy decydujące o refundacji nowoczesnych terapii.

Strategia

Długofalowy cel kampanii

Zbudować świadomość tego, że mimo iż Stwardnienie Rozsiane jest chorobą, ciężką, przewlekłą właściwa terapia rozpoczęta na wczesnym etapie coraz częściej daje szansę na w pełni normalne funkcjonowanie

Stwardnienie rozsiane to nie wyrok. Nie musi odbierać nam tego wszystkiego, co ważne w życiu każdego człowieka. Osoby chorujące na SM mogą prowadzić zupełnie normalne życie. Zajmować się swoją rodziną, pracą, pasjami. Właściwie prowadzona terapia i rehabilitacja sprawiają, że SM nie ograniczy ich życia do choroby, będą mogli żyć tym wszystkim co dla nich ważne.
BIG Idea:
W naszym życiu jest wiele ważniejszych rzeczy niż stwardnienie rozsiane.
Do realizacji zaproszono Bartka Konopkę, reżysera nominowanego do Oskara. Formuła spotu oparta jest zabawie klubowej, tak żeby pokazać ze ludzie z SM nie powinni zamykać się w domach, we własnych światach, ale wychodzić na zewnątrz, przekraczać własne granice, nawet granice niepełnosprawności wynikającej z choroby.

Opis przebiegu kampanii

Kampania wystartowala 23 maja, emitowana była w :
TVP1, TVP2, TVP INFO,TVP Kultura, TVP Historia -208 emisji!!!
TVN, TVN 7,TVN Style, TVN Turbo, TVN Meteo -164 emisje!!
TELE5, POLONIA1, TV Chopin MULTIKINO
Benefit Multimedia, Lux Med
TOK FM, Złote Przeboje, Roxy,
Antyradio ,
Radio Merkury, McRadio,
Radio Łódź,
Polskie Radio Lublin,
RadioVox,
Radio Kolor,
Radio dla Ciebie
Polskie Radio PR 1
Radio Neurpozytywni
Reklama na autobusach (AMS)
Reklama na tramwajach
Reklama na nośnikach reklamy zewnetrznej typu billboard i citylight (AMS)-1520 szt!!!
Prasa –(Gazeta Wyborcza, Metro, Duży Format -1495 modułów),
Artykuły: Wprost, Rzeczpopspolita, Viva, Twój Styl, Claudia, Neuropozytywni, Dziennki Elbląski, Gazeta Olsztyńska)
Reklama w internecie – portale Zdrowie, artykuły w interniecie- kilkadziesiąt art.
Programy w tv: Panorama, Pytanie na śniadanie

Kampania byla szeroko nagłasniana w mediach, wartość ekwiwalentu mediowego można szacować na 8 046 520 złotych.( Monitoring Mediów-11.2013)

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Działania w internecine

Odświeżono stronę internetową www.sm-walczosiebie.pl, na której można było znaleźć najważniejsze informacje dotyczące kampanii. Najciekawszą zakładką były NASZE HISTORIE, gdzie chorzy nadsyłali swoje historie życia, wraz ze zdjęciami.
Działania na FB obejmowaly również szereg konkursów, w trakcie których można było wygrać koszulkę Super Bohatera. 147 948 oób obejrzało treści związane z Like Pagem na FB (w dniu 31 maja), średnio 26 192 dziennie w trakcie całej kampanii.
Fundacja Urszuli Jaworskiej prowadziła warsztaty dla pacjentów. PTSR zarejestwował znaczny wzrost zainteresowania kontaktu pacjentów z psychologami, prawnikami, doradcami poprzez Infolinię.

Efektywność

Co 4-ty Polak zetknął się z kampanią– najwięcej osób widziało/ słyszało reklamę w podstawowych mediach (tv, radio, Internet, plakaty); co ciekawe, ponad 20% osób, które słyszały o kampanii dowiedziało się o niej od rodziny, znajomych – pokazuje to, że była to kampania o której się rozmawiało.
Kampania ta, w jeszcze większym stopniu niż kampania z 2012 roku, uświadomiła odbiorcom, że SM nie jest wyrokiem i wzmocniła przekonanie, że leczenie osób chorych na SM jest bardzo ważne.
Zdecydowanie największa jest akceptacja dla osób chorych na SM jako pracowników (88% Polaków uważa, że osoby chore na SM powinny decydować się na rozwijanie własnej kariery i realizacje zawodową. Akceptacja ta nieco wzrosła po kampanii: z 42,9% do 45,4% odpowiedzi „zdecydowanie tak”) i wzrosła w większym stopniu niż akceptacja dla rozwijania kariery zawodowej przez osoby dotknięte innymi chorobami. Wynik ten świadczy o większym oswojeniu Polaków z chorobą pod wpływem kampanii. Z nieco mniejszą akceptacją spotyka się wchodzenie osób chorych na SM w stałe związki i ich decyzja na posiadanie dzieci (choć i tak decyzje takie popiera odpowiednio 81,4% i 58,1%).
Wyniki pokazują wzrost wiedzy Polaków na temat SM (w porównaniu z danymi z 2012 roku), co jest prawdopodobnie skumulowanym efektem dwóch przeprowadzonych kampanii: aż o 22% wzrosło przekonanie, że osoba chora na SM może normalnie funkcjonować, z kolei niemal 10% osób więcej niż w 2012 roku uważa, że rozwój choroby można hamować za pomocą leków.

Kampanijność

Jest to 2 edycja Kampanii, ubiegłoroczna została nagrodzona Brązowym Effie oraz tytułem Kampanii Społecznej Roku w kategorii Zdrowie. W chwii obecje przygotowywana jest 3 edycja SM-WALCZ O SIEBIE.

Opis inicjatora

Kampania realizowana jest w partnerstwie: Telescope, PTSR( Polskie Towarzystwo Stwardneinia Rozsianego), Fundacja Neuropozytywni, Fundacja Urszuli Jaworskiej, PTN, PTRN, EMSP.


Problemy społeczneEdukacja, Pomoc społeczna, Prawa człowieka, Promocja zdrowia, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaTelescope, PTSR, Neuropozytywni, Fundacja Urszuli Jaworskiej
WykonawcaTELESCOPE, Eura7, media
Adresaciosoby chore na stwardnienie rozsiane (SM),głownie młode, ich bliscy, pracodawcy, ogół społeczeństwa, decydenci
Mediatv, kino, radio, prasa, outdoor, ekrany LCD, autobusy,tramwaje, internet, media społecznosciowe, konkursy, PR
Data zgłoszenia11.02.2014
Dodatkowe materiałyplik: wazniejsze_niz_sm_radio.mp3