Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2014



03.04.2015

Spot TV, spot radiowy, KV dla 7. edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”, "Przejrzyj Chłoniaka"

KATEGORIA: Kampanie firm i fundacji firm

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Głównym celem kampanii j jest zbudowanie postawy świadomej obserwacji własnego organizmu i przekazywaniu lekarzowi precyzyjnej informacji o występujących uporczywych, dziwnych, niepokojących objawach, jako sposobowi na wczesną diagnozę chłoniaka.

Grupa docelowa

Kampania skierowana jest do osób młodych (kobiet i mężczyzn w wieku 18-30 lat).

Strategia

1. W Polsce co roku stwierdza się ok. 6 tys. nowych przypadków chłoniaka, a liczba ta stale rośnie. 80 proc. Polaków nie zna objawów, które towarzyszą chłoniakom (2012, sonda Stowarzyszenia Przyjaciół Chorych na Chłoniaki „Przebiśnieg”). Istnieje około 70 rodzajów chłoniaków. W przypadku ziarnicy złośliwej - jednego z najlepiej rokujących nowotworów, całkowite wyleczenie udaje się osiągnąć u 95% chorych, w przypadku chłoniaków nieziarniczych – 40-70%.
2. Ryzyko zachorowania rośnie wraz z wiekiem, ale lekarze zwracają uwagę, że na chłoniaki zapada coraz więcej osób młodych. Na złośliwe odmiany chłoniaka zapadają częściej osoby młode, natomiast mniej złośliwe dotyczą bardziej osób w podeszłym wieku.
3. Większa świadomość własnego organizmu, umiejętność dostrzegania i poprawnego, precyzyjnego nazywania tego, co się z nami dzieje, może umożliwić szybsze skierowanie przez lekarza pierwszego kontaktu na specjalistyczne badanie diagnostyczne.
Insight:
„Kiedy idę do lekarza zazwyczaj krótko opisuję, jak się czuję i oczekuję szybkiej diagnozy.”
Wytłumaczenie
„Lekarz powinien na podstawie tego, co widzi, wiedzieć jaka choroba mi dolega”
„Czasami dzieją się ze mną dziwne rzeczy, nie rozumiem ich, ale nie dociekam i nie zastanawiam się nad tym”.

Opis przebiegu kampanii

Uczestnicy tegorocznej edycji przeprowadzili m.in. prelekcje dla ponad 120 tys.osób, nakłonili ponad 100 tys. Polaków do podpisania deklaracji "Zachęcę jedną osobę do wykonania badania profilaktycznego" oraz rozdali ponad 265 tys. ulotek o chłoniakach.

Organizowali także marsze, happeningi, koncerty, tworzyli ulotki i materiały informacyjne oraz zachęcali do badań profilaktycznych. Zwieńczeniem działań w regionach jest Dzień Hakowicza, który przypada 4 lutego, wtedy gdy Światowy Dzień Walki z Rakiem.

Wstępny projekt scenariusza "Przejrzyj chłoniaka" stworzyła młodzież z Gdańska - laureatów 7. edycji "Mam Haka na Raka” i został oparty na popularnym motywie Sherlocka Holmesa i Doktora Watsona. Finalną egzekucję przygotowała Fabryka Komunikacji Społecznej.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Na podstawie zwycięskiej koncepcji zostały zrealizowane:
- spot telewizyjny 30” i  45”
- spot radiowy 30”
- projekt plakatu
- kreacja banneru internetowego

Kampania „Przejrzyj chłoniaka” wyemitowana została bezpłatnie w telewizji, radiu, prasie i internecie.

TV: TVN, TVN 7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Meteo, ogólnopolskie oraz regionalne kanały Telewizji Polskiej oraz Twojej Telewizji Morskiej.

RADIO: Radio Eska, regionalne i ogólnopolskie rozgłośnie Polskiego Radia.

PLAKAT/PRINT: Imperium Kobiet, Gazeta Lekarska.

INTERNET: serwisy Grupy Onet, Wirtualnej Polski, Marketing-news.pl, E-marketing.pl, Teenzone.pl, Planetakobiet.pl oraz wszystkie strony internetowe z portfolio kanałów Grupy TVN.

Efektywność

Ponad 3,5 tys. młodych ludzi zaangażowało się w proces edukacji lokalnych społeczności w zakresie profilaktyki nowotworowej, zorganizowano setki wykładów, happeningów, rozdano tysiące ulotek. Dzięki lokalnym działaniom młodzieży, prawie 109 tys. Polaków podpisało się pod deklaracją „Zachęcę jedną osobę do wykonania badań profilaktycznych”, z kolei ponad 129 tys. osób wzięło udział w prelekcjach i blisko 265 tys. osób zapoznało się z ulotkami poświęconymi chłoniakom.

Aż 85% uczniów biorących udział w 7. edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka” twierdzi, że dzięki udziałowi w nim znacząco zwiększyło swoją wiedzę nt. profilaktyki nowotworowej.
70% z nich deklaruje zaś, że w trakcie trwania Programu przynajmniej jedna osoba z ich bliskich wykonała badanie profilaktyczne. Co więcej, Aż 96% Hakowiczów zaczęło rozmawiać z bliskimi nt. zagrożenia chorobami nowotworowymi

Kampanijność

„Przejrzyj chłoniaka” jest 7 edycją kampanii „Mam haka na raka”, celem której jest zaangażowanie młodzieży w budowanie świadomego zdrowotnie społeczeństwa i przekonanie do wykonywania badań profilaktycznych.

Opis inicjatora

Polska Unia Onkologii / Glaxo Smith Kline


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaPolska Unia Onkologii / Glaxo Smith Kline
WykonawcaFabryka Komunikacji Społecznej
Adresacikobiety i mężczyźni (18-30)
MediaTV, radio, prasa, internet
Data zgłoszenia03.04.2015
Dodatkowe materiały