Kampanie zgłoszone do konkursu
|
30.03.2015 Znam rekomendacje PTN AIDS. Zalecam test na HIV. KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej
Opis celu kampaniiSzacuje się, że w Polsce 50% osób zakażonych HIV nie wie o swoim zakażeniu, a Polacy rzadko z własnej inicjatywy wykonują test w kierunku HIV. Wg badań osoby nieświadome swego zakażenia są źródłem 70% nowych zakażeń. Kampania miała na celu zachęcenie środowiska medycznego do zapoznania się z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Naukowego AIDS dot. zalecania testu w kierunku HIV. Wczesne rozpoznanie zakażenia pozwala na właściwą opiekę medyczną nad pacjentem i ogranicza liczbę nowych zakażeń. Grupa docelowaGłównym beneficjentem kampanii było środowisko medyczne (ze szczególnym uwzględnieniem lekarzy rodzinnych, lekarzy ginekologów oraz pielęgniarek i położnych), a drugorzędowym – sami pacjenci. StrategiaKampania przekazywała istotne dla odbiorcy informacje i wiedzę oraz zachęcała do skutecznego stosowania ich w praktyce: Opis przebiegu kampaniiKampania rozpoczęła się w 2013 roku. W czasie jej trwania dystrybuowano broszury dla środowisk medycznych zawierające informacje o HIV/AIDS oraz ulotki zawierające „Zalecenia dla lekarzy poszczególnych specjalności – rekomendacje PTN AIDS dotyczące badania pacjentów, u których rozpoznano wymienione stany lub jednostki chorobowe”. Krajowe Centrum wzmacniało ten przekaz przez wykłady ekspertów oraz stoiska informacyjno-edukacyjne na konferencjach naukowych oraz publikacje i inserty w specjalistycznej, opiniotwórczej prasie. Promowano edukacyjny program video „Testowanie w kierunku HIV” na Portalu edukacyjnym Krajowego Centrum ds. AIDS www.hiv-aids.edu.pl. Materiały drukowane przekazywane były bezpośrednio do odbiorców za pośrednictwem partnerów kampanii, w tym stacji sanitarno-epidemiologicznych obecnych w każdym województwie i w każdym powiecie. Kampanię wspierali patroni – konsultanci krajowi odpowiednich dziedzin medycznych i pielęgniarskich. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiInformacja prasowa i ulotki w wydawnictwach specjalistycznych: EfektywnośćStuprocentowe dotarcie kampanii do środowiska lekarskiego za pośrednictwem Gazety Lekarskiej. Reklama merytoryczna została zamieszczona w pełnym nakładzie 157 600 egzemplarzy nr XII-I/2014. KampanijnośćKampania z 2014 r. była kontynuacją działań pod tym samym tytułem z 2013 r. W kolejnym roku działania zostały uzupełnione o tematykę zakażeń przenoszonych drogą płciową – druk broszur dla lekarzy i pacjentów. Wzmacniano przekaz informacyjny na konferencjach lekarskich i pielęgniarskich. Opis inicjatoraKrajowe Centrum ds. AIDS, agenda Ministra Zdrowia, koordynuje i współrealizuje Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyCiekawa forma i przekaz informacyjny, w jakiej są przedstawione Rekomendacje PTN AIDS ułatwiają lekarzom pracę i zachęcają do stosowania wiedzy propagowanej w ramach kampanii. Test na HIV to takie samo badanie diagnostyczne, jak np. morfologia. Jego wykonanie zaleca się na podstawie wiedzy medycznej. Jeśli są wskazania do jego wykonania należy porozmawiać o tym z pacjentem i zaznaczyć je na karcie zleceń. Wykrycie zakażenia może uratować zdrowie i życie pacjenta oraz zapobiec nowym zakażeniom. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia |
Nadawca | Krajowe Centrum ds. AIDS |
Wykonawca | Krajowe Centrum ds. AIDS |
Adresaci | lekarze, pielęgniarki, pacjenci |
Media | prasa specjalistyczna, internet |
Data zgłoszenia | 30.03.2015 |
Dodatkowe materiały |