Kampanie zgłoszone do konkursu
|
23.03.2015 Kampania społeczna Miasta Gdańska „Kieruj bez procentów” KATEGORIA: Kampanie lokalne KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej
Opis celu kampaniiPoprawa bezpieczeństwa na drogach województwa pomorskiego, dzięki zmniejszeniu liczby nietrzeźwych kierowców (alkohol, narkotyki, dopalacze). Grupa docelowaPośrednia: mieszkańcy Trójmiasta i województwa pomorskiego StrategiaWg danych Komendy Głównej Policji, w 2013 roku nietrzeźwi użytkownicy dróg uczestniczyli w 4028 wypadkach drogowych, w których śmierć poniosły 523 osoby, natomiast 4737 osób odniosło obrażenia. Najwięcej wypadków z udziałem nietrzeźwych wydarzyło się w weekendy. Kierujący pojazdami stanowili najliczniejszą grupę sprawców wypadków (2165 zdarzeń), w których zginęło 288 osób, a rannych zostało 2791. Wyniki uzyskane w badaniu przeprowadzonym w 2011, na reprezentatywnej próbie 1001 mieszkańców Gdańska wskazują, iż 2,7% respondentów podjęło się prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu, a 14,9% badanych było (w czasie ostatniego roku, w którym odbywało się badanie) świadkiem prowadzenia samochodu lub innego pojazdu mechanicznego przez osobę nietrzeźwą. Deklaracji takiej częściej udzielali mężczyźni, osoby z młodszych grup wiekowych (18-29 lat – 23,3%, 30-39 lat – 17,9%). Badanie przeprowadzone w Gdańsku na reprezentatywnej próbie (1050 osób, pow. 17 r.ż.) wskazuje, że ok.1/3 badanych nie dostrzega negatywnego wpływu alkoholu na prowadzenie pojazdów. Jazda samochodem pod wpływem alkoholu jest zjawiskiem względnie powszechnym. Badanie wskazuje, że prawie 60% badanych zna choć jedną osobę, która prowadziła pod wpływem alkoholu. 36% badanych zdarzyło się powstrzymywać nietrzeźwego kierowcę, a w ponad połowie przypadków działania te odniosły pożądany skutek (w:Uniwersytet Gdański,2004). Dlatego też zwracamy szczególną uwagę na długofalową informację i edukację w tym zakresie Opis przebiegu kampaniiPodstawą działań kampanii są: Wykorzystanie narzędzi komunikacjiEmisje spotów(5) i audycji radiowych(120)o tematyce bezpieczeństwa w ruchu drogowym w kontekście posiadanego systemu wartości i odpowiedzialności za siebie i innych:Radio Plus, Radio Gdańsk, Radio Eska.Emisje audycji telewizyjnych(5) w lokalnym paśmie telewizji internetowych poświęcone problematyce BRD(zagadnienia związane z nadmierną prędkością, wpływem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych na kierowców, pierwsza pomoc):Pomorska TV, TVT Teletronik.Spot filmowy Nie bądź częścią statystyki- kieruj bez %:You Tube ok.82000 odsłon, PGE Arena(jesienna rudna ekstraklasy):28 emisji, ok.15000 odbiorców. Kampania internetowa na stronie Radia Gdańsk:16 filmów z wypowiedziami znanych osób nt BRD, 320 spotów radiowych, 5audycji(3600 wejść).Kampania na facebook'u zasięg 4000 wejść na miesiąc. Aktywizowanie regionalnych mediów do nagłaśniania problemu nietrzeźwych kierowców oraz kolportaż materiałów informacyjno-edukacyjnych, stała współpraca z pomorskimi mediami np.akcja „Piłeś nie zabijaj" EfektywnośćDziałania kampanii monitorowane są od kilku lat we współpracy z przedstawicielami Policji, GKRPA, Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Policji. Przedstawiciele w/w instytucji spotykają się regularnie w celu omawiania przeprowadzonych działań oraz organizacji przyszłych zadań na rzecz szeroko pojętego Brd. Osoby realizujące część szkoleniową projektu obligowane są do przeprowadzania ankiet wśród uczestników zajęć oraz przedstawienia całościowego sprawozdania. Wszystkie działania i akcje prowadzone w ramach projektu podlegają bezpośrednio koordynatorowi projektu, do zadań którego należy zbieranie informacji o przebiegu działań oraz dbanie o ich zgodność merytoryczną i formalną z założeniami projektu. Dane liczbowe: KampanijnośćKampania realizowana jest od 2004 r. dzięki wsparciu finansowemu m.in. Miasta Gdańska, PRBRD, MSW (rządowy program „Razem Bezpieczniej”). Planowana jest kontynuacja oraz pozyskiwanie nowych partnerów w celu realizacji szerszego zakresu działań skierowanych do większej liczby odbiorców. Opis inicjatoraGCPU jest jednostką budżetową Miasta Gdańska. Głównym zadaniem jest: poprawa jakości życia mieszkańców(profilaktyka uzależnień), realizacja GPPiRPA i Przeciwdziałanie Narkomanii oraz współpraca z NGO. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia |
Nadawca | GDAŃSKIE CENTRUM PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ |
Wykonawca | GDAŃSKIE CENTRUM PROFILAKTYKI UZALEZNIEŃ |
Adresaci | pośredni: mieszkańcy Trójmiasta i województwa pomorskiego, bezpośredni: kierowcy i kandydaci na kierowców, studenci, uczniowie szkół ponadpodstawowych , pasażerowie. Odbiorcy obu płci, od 14 r.ż |
Media | Radio, Telewizja, Internet, Portale społecznościowe (facebook, youtube), prasa, telebimy |
Data zgłoszenia | 23.03.2015 |
Dodatkowe materiały | |