15.03.2015 Mój Kot Ma Dom - akcja społeczna KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie Opis celu kampaniiPromocja świadomych i odpowiedzialnych adopcji zwierząt oparta na foto-reportażach z domów zwierzaków, które już posiadają swoich opiekunów. Adopcję rozumiemy w jej słownikowym znaczeniu - wykluczamy jedynie z udziału osoby czerpiące zyski ze swoich podopiecznych.
Celem akcji jest także edukowanie w kwestiach postępowania ze zwierzętami, traktowania ich z szacunkiem i obserwowania ich dla lepszego zrozumienia.
Ważna jest dla nas także zmiana językowa: zastępujemy "właściciela", "opiekunem". Grupa docelowaKażda pełnoletnia osoba, która jest już opiekunem zwierzęcia lub chciałaby nim zostać, ale do tej pory kierowało nią zbyt wiele stereotypów i obaw.
Prozwierzęce organizacje pozarządowe. StrategiaWiększość kampanii i akcji prozwierzęcych stosuje marketing szokowy, snując opowieści o smutnych i biednych, porzuconych zwierzętach, które doznały zła od ludzi a teraz poszukują domu. Taktyka tego typu wykształciła w odbiorcach odruchy, które nie sprzyjają tworzeniu długotrwałych relacji ze zwierzętami i nie skutkują próbą zrozumienia zwierzaka, którego człowiek przygarnia.
Postanowiliśmy zmienić sytuację poprzez wprowadzenie akcji, w której pokazywane będą szczęśliwe zwierzęta wraz ze swoimi opiekunami, historią adopcji oraz opowieściami o tym, jak pokonywać problemy związane z adopcją zwierzęcia, dbaniem o jego zdrowie i dobre samopoczucie.
Ponieważ akcja jest inicjatywą prywatną i nie zakłada finansowych nakładów jej głównym miejscem prezentacji jest internet. Kierujemy więc nasze działania do każdej pełnoletniej osoby, która ma ochotę stać się opiekunem zwierzęcia, nie wie jednak, jak do tematu podejść i poszukuje informacji na ten temat w internecie. Korzystać z akcji mogą także osoby, które chcą przygarnąć kolejne zwierzęta, a także prozwierzęce organizacje pozarządowe, które zauważają nieskuteczność dotychczasowych działań promocyjnych.
Pozytywny przekaz akcji łączy się także z faktem, że domy uczestniczące w danej edycji otrzymują zdjęcia ze spotkania w wersji elektronicznej, pojawiają się na blogu akcji, gdzie prezentowane są foto-reportaże oraz otrzymują elektroniczną publikację książkową, która powstaje jako podsumowanie każdej edycji. Opis przebiegu kampaniiMój Kot Ma Dom - akcja społeczna, jest podzielona na edycje. Do tej pory miały miejsce cztery edycje. Dostępne są cztery elektroniczne albumy z relacjami ze spotkań oraz blisko dwieście foto-reportaży na blogu (192 wpisy dotyczące poszczególnych edycji).
Osoby działające jako foto-wolontariusze na terenie Polski, a także poza nią (Berlin, Niemcy i Majorka, Hiszpania) umawiają się na spotkania z osobami, które już są opiekunami zwierząt. Przeprowadzają sesje zdjęciową w domu zwierzaka lub na spacerze - tak, by w jak najmniejszym stopniu stresować zwierzaka obecnością obcego człowieka z aparatem. Relacje publikowane są w czasie trwania danej edycji na blogu. Na zakończenie akcji publikowana jest w sieci elektroniczna książka, którą każdy może pobrać na swój komputer.
Chwalenie się swoimi podopiecznymi i pokazywanie ich znajomym oraz nieznajomym wpływa naszym zdaniem bardziej zachęcająco i pozwala tworzyć trwałe relacje między ludźmi i ich zwierzętami. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiPonieważ nasza akcja oparta jest jedynie na dobrowolnej pracy foto-wolontariuszy i dobrej woli osób udostępniających wizerunki swoje i swoich podopiecznych (na podstawie podpisywanego oświadczenia), wybraliśmy najmniej kosztowny sposób (internet i social media) informowania o naszych działaniach poprzez prezentowanie wpisów na blogu [BLOGGER: http://mojkotmadom.blogspot.com/], fanpejdżu akcji [FACEBOOK: https://www.facebook.com/ASMKMD] oraz w wersji kończącej poszczególne edycje na portalu issuu.com [http://issuu.com/langelucja] oraz w księgarni beezar.pl [http://beezar.pl/p/langel]
Nasze działania promujemy lokalnie poprzez spersonalizowane ulotki pozostawiane w lecznicach, schroniskach, na uczelniach itp.; oraz w internecie na naszym fanpejdżu i prywatnych fanpejdżach każdego z foto-wolontariuszy.
Liczymy także ma marketing szeptany i polecanie akcji znajomym przez uczestniczące w akcji domy oraz organizacje prozwierzęce. EfektywnośćNie przeprowadzamy badań ewaluacyjnych, ponieważ działalność, którą prowadzimy potrzebuje przynajmniej pięciu lat na wypracowanie rozpoznawalności czy marki. Efekty naszych działań także widoczne mogą stać się dopiero po kilku latach działania (działamy od listopada 2012).
Akcja obecna jest w większości dużych miast w Polsce, a także poza Polską (Berlin, Majorka). Z każdą edycją docieramy dalej.
I. - 2 foto-wolontariuszy - 1 miasto (Łódź) - 13 wpisów/spotkań
II. - 4 foto-wolontariuszy - 4 miasta (Łódź, Warszawa, Police, Gdynia) - 17 wpisów/spotkań
III. - 13 foto-wolontariuszy - więcej niż 10 miast (Łódź, Warszawa i okolice, Police i Szczecin, Gdynia i Gdańsk, Zabrze, Kraków, Wrocław, Poznań i inne mniejsze) - 50 wpisów/spotkań
IV. - 24 foto-wolontariuszy - więcej niż 21 miast (Łódź, Warszawa i okolice, Police i Szczecin, Gdynia i Gdańsk, Zabrze, Kraków, Wrocław, Poznań, Katowice, Sosnowiec, Mikołów, Tychy, Lublin, Białystok, Zielona Góra, Żary, Gorzów Wielkopolski i inne mniejsze oraz Majorka i Berlin) - 112 wpisów/spotkań
Przed naszymi obiektywami pojawiło się ponad 430 kotów, 70 psów, 9 szczurów, 5 królików, 7 świnek morskich, 3 szynszyle, 2 koszatniczki, pawie, papuga, jeż i świnia, a także chomiki, myszki i jaszczurki.
Wspominali o nas:
- portal Miliony Przyjaciół
- portal Dzień Dobry Łódź
- portal Kampanie Społeczne
- radio TokFM
- radio Merkury - Poznań
- Magazyn Kocie Sprawy
- Magazyn Mega*Zine Lost&Found
Na akcję nie wydaliśmy żadnych środów finansowych. KampanijnośćMój Kot Ma Dom - akcja społeczna zaistniała w 2012 roku i jest akcją przewidzianą na wiele lat - do wyczerpania aktualnej formuły.
Na rok 2015 zaplanowana została piąta edycja. Opis inicjatoraInicjatorem akcji jest osoba prywatna, nie organizacja. W każdej edycji uczestniczą w akcji foto-wolontariusze, którzy są jej lokalnymi liderami, to za ich sprawą powstają foto-reportaże. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczynie dotyczy |