Kampanie zgłoszone do konkursu
|
10.03.2014 DZIECI PORZUCONE - WYŚCIG Z CZASEM O DZIECIŃSTWO W RODZINIE KATEGORIA: Kampanie 1%
Opis celu kampaniiKampania „Dzieci Porzucone” miała trzy cele: Grupa docelowaMieszkańcy Warszawy i województwa mazowieckiego w wieku ok. 25 – 50 lat. StrategiaW Polsce jest bardzo niska świadomość społeczna na temat zagadnień związanych z osieroconymi noworodkami i niemowlętami. Przeciętny mieszkaniec Warszawy automatycznie łączy porzucenie dziecka z umieszczeniem go w domu dziecka. Mało kto zdaje sobie sprawę, że w samych oddziałach położniczych w Polsce, pozostawionych jest ok 700 takich noworodków rocznie. Badania i 12-letnie doświadczenie IOP pokazuje, że trzy miesiące pobytu dziecka poza rodziną, skutkuje opóźnieniem rozwojowym niemowlęcia o miesiąc. Temu zjawisku oraz chorobie sierocej nie jest w stanie zapobiec nawet profesjonalna opieka specjalistów i wolontariuszy. Dlatego głównym celem Interwencyjnego Ośrodka Preadopcyjnego jest jak najszybsze znalezienie dla porzuconych dzieci opieki w rodzinie. Opis przebiegu kampaniiAkcja społeczna „Dzieci porzucone” odbyła się 12 marca 2013 roku na ulicach Warszawy. Polegała na pozostawieniu płaczących becików w kilkunastu miejscach Warszawy, takich jak przystanki autobusowe, parki i podwórka. Beciki łudząco przypominały płaczące niemowlę zawinięte w kocyk i położone w koszyczku (w każdym ulotka – list od matki). W środku znajdowała się pozytywka imitująca płacz dziecka. Przechodnie, którzy znaleźli „dziecko” reagowali bardzo emocjonalnie lub udawali, że tego nie widzą. Natychmiast podchodzili wolontariusze i pracownicy Fundacji, rozmawiali z nimi, wyjaśniali cel akcji i rozdawali ulotki. Reakcje ludzi zostały nagrane, następnie zmontowano krótki film, będący początkiem dyskusji społecznej na temat sieroctwa. Film został zaprezentowany w czasie konferencji prasowej dla dziennikarzy, wraz z przedstawionym raportem z działalności IOP oraz potrzeb osieroconych dzieci. Konferencja i film zainspirowały dziennikarzy do podjęcia tematu na łamach swoich wydawnictw. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiGłównymi narzędziami komunikacji był bezpośredni kontakt z setkami osób, które zareagowały na „płaczące niemowlę”. Dodatkowo użyliśmy materiałów w postaci rozdawanych ulotek, nagranego filmu (pokazanego na konferencji, emitowanego w tramwajach warszawskich, umieszczanego w internecie), prezentacji w czasie konferencji prasowej. Konferencja zaowocowała kilkudziesięcioma wywiadami w prasie, radiu i telewizji. Kampania odbiła się echem w kontaktach z Fundacją poprzez media społecznościowe, kontakty telefoniczne i osobiste z pracownikami Fundacji. Plakat z kampanii publikowany był również na tyłach autobusów. EfektywnośćKampania była skierowana głównie do mieszkańców Warszawy i województwa mazowieckiego, ale faktycznie objęła swoim zasięgiem całą Polskę (głównie poprzez artykuły prasowe, radio i telewizję oraz internet). KampanijnośćKampania jest kontynuacją kampanii „Dzieciństwo bez rodziców boli – proszę o 1% szansy” oraz „Czasem kilka tygodni bez mamy, to całe życie – skróć czas czekania na adopcję o 1%”. Będzie kontynuowana kampaniami mówiącymi o konieczności maksymalnego skracania czasu pobytu dzieci poza rodziną. Opis inicjatoraInicjatorem akcji była Fundacja Rodzin Adopcyjnych, powołana w 1997 roku i dotąd prowadzona przez rodziców adopcyjnych. Dzięki jej działaniu, ponad 1000 dzieci zostało już powierzonych rodzinie. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Pomoc społeczna, Prawa człowieka, Walka z wykluczeniem społecznym, Wolontariat |
Nadawca | Fundacja Rodzin Adopcyjnych |
Wykonawca | Kreacja - Agencja Heart&Brain, PR - Agencja Point of View |
Adresaci | Mieszkańcy Warszawy i województwa mazowieckiego w wieku ok. 25 – 50 lat. |
Media | prasa, radio, telewizja, tramwaje i autobusy, internet, media społecznościowe, ulotki |
Data zgłoszenia | 10.03.2014 |
Dodatkowe materiały | plik: informacja_prasowa_dzieci_porzucone_wyscig_z_czasem_o_dziecinstwo_w_rodzinie.doc |
plik: prezentacja_opieka_rodzicielska.pptx | |
plik: raport_iop.pdf | |
plik: Przykładowe publikacje - Kampania 2013.docx | |
plik: Ulotka do becika.doc | |
plik: Konferencja prasowa 2013.JPG |