07.03.2013 Akcja "Warto być dobrym".Największa interdyscyplinarna kampania edukacyjna w Polsce.www.wartobycdobrym.pl KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych Opis celu kampaniiAkcja „Warto być dobrym” ma za zadanie:
• Edukować młodą część społeczeństwa i uwrażliwiać na potrzebę bycia dobrym człowiekiem,
• Pokazać dobro i wolontariat jako wartość, dobrą zabawę i drogę do samorealizacji,
• Promować pozytywny system wartości jako wzorzec postaw,
• Docenić odpowiedzialne i pomocne zachowania wobec drugiego człowieka, zwierzęcia, społeczności lokalnej i świata,
• Akcja ma wyzwolić w młodych ludziach potrzebę bycia dobrym,
• Kształtować obywatelskie wzorce postawy. Grupa docelowaKampania adresowana jest do dzieci i młodzieży szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazja). Wiek grupy docelowej: 7-16 lat. To grupa, w której najszybciej i najłatwiej kształtują się poglądy o świecie. StrategiaDefinicja problemu:
Aktualnie żaden podmiot nie prowadzi działań mających na celu aktywizację młodej części społeczeństwa i promowania dobrych uczynków jako trwałej postawy społecznej. Młodzi ludzie są bardzo wrażliwi i podatni na zewnętrzne czynniki kształtujące osobowość. Dlatego niezwykle ważne jest, aby wskazywać im drogę do samorealizacji poprzez kształtowanie właściwych wzorców społecznych i postaw obywatelskich.
Uzasadnienie wyboru grupy docelowej:
Dzieci i młodzież szkolna to najbardziej podatna na kształtowanie postaw grupa społeczna. Szkoła, w której uczą się dzieci to miejsce największej aktywności młodzieży i przestrzeń, gdzie dokonuje się wymiana poglądów o świecie rzeczywistym. Zaangażowanie dzieci w projekt to możliwość trwałego kształtowania właściwych wzorców zachowań i postaw obywatelskich oraz szansa na ich propagowanie wśród kolejnych grup młodych ludzi.
Korzyści dla odbiorców:
• uwrażliwienie na potrzeby społeczne
• edukacja młodej części społeczeństwa
• funkcja parasolowa dla wychowawczej funkcji szkoły
• promowanie pozytywnego systemu wartości jako postawy społecznej
• docenienie odpowiedzialnego i pomocnego zachowania wobec drugiego człowieka, zwierzęcia, społeczności lokalnej i świata.
Opis pomysłów:
• konkurs na realizację dobrych uczynków przez dzieci w trzech obszarach: Ja i Bliźni, Ja i Świat, Ja i Społeczeństwo
• działania proekologiczne (sadzenie drzew, sprzątanie parków/ lasów)
• współpraca ze schroniskami i hospicjami
• zbiórki nakrętek Opis przebiegu kampaniiPo przystąpieniu szkoły do akcji dzieci uczestniczące w kampanii wypełniają w ramach konkursu "Deklarację Uczestnika", w której opisują zamierzone zadania, jakie będą wypełniać z trzech konkursowych obszarów: "Ja i Bliźni" (pomoc drugiemu człowiekowi), "Ja i Społeczeństwo" (zaangażowanie w sprawy lokalne) oraz "Ja i Świat" (działania na rzecz środowiska i praw człowieka).
Przez cały rok szkolny dzieci realizują opisane przez siebie "dobre uczynki". Koordynację akcji w każdej szkole sprawuje nauczyciel wskazany przez dyrektora.
Pod koniec roku szkolnego dzieci w każdej klasie, wybierają spośród siebie osobę, która ich zdaniem najlepiej wywiązała się z deklarowanych zadań. Przedstawiciele każdej klasy biorą udział w losowaniu laureata akcji spośród wszystkich finalistów konkursu w danej szkole. Zwycięzca otrzymuje nagrodę główną - rower marki KROSS z limitowanej serii "Warto być dobrym" produkowanej wyłącznie na potrzeby akcji.
Akcja trwała od grudnia 2011 do czerwca 2012 r. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW kampanii wykorzystano następujące narzędzia komunikacji i PR:
• funkcjonalna strona internetowa www.wartobycdobrym.pl
• fan page w social media (Facebook): www.facebook.com/WartoBycDobrym oraz www.facebook.com/przyjaznaszkola
• informacje prasowe dystrybuowane do mediów
• pozycjonowanie eksperckie Organizatora akcji
• 1500 bannerów reklamowych w 1500 szkołach na terenie całej Polski
• 2 mln ulotek dystrybuowanych wśród uczestników kampanii
• scenariusze lekcji wychowawczych
• IV tyg. kampanii kinowej w sieci kin Helios (spot promujący akcję)
• 20 spotów reklamowych emitowanych w Radiu ESKA (pasmo ogólnopolskie)
• spot promujący akcję emitowany w kanale YouTube oraz promowany w social media i na stronie internetowej akcji
Patroni medialni:
• Radio ESKA
• Telewizja TVS
• Telewizja SUPERSTACJA
• magazyn "Edukacja, Internet, Dialog"
• miesięcznik "Dyrektor Szkoły"
Media informacyjne i edukacyjne to najlepszy i najbardziej efektywny kanał dotarcia do dzieci i młodzieży. EfektywnośćZasięg kampanii:
• 1500 szkół w całej Polsce biorących udział w akcji,
• 500 000 dzieci biorących udział w akcji,
• 1 000 000 rodziców i nauczycieli zaangażowanych w projekt.
Ilość publikacji medialnych:
• ogółem - 346 publikacji w mediach
• publikacje w prasie drukowanej - 120
• publikacje internetowe - 202
• materiały TV - 4
• materiały w radio - 20
Środki przeznaczone na kampanię:
• koszty ogółem: 3 mln zł
Efektywność jako zmiana postaw:
• Ponad 500 000 dzieci w całej Polsce przez 6 miesięcy spełniało dobre uczynki angażując się w pracę na rzecz pomocy bliźnim, wspieranie organizacji pozarządowych, udział w wolontariacie oraz działaniach na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
• Żaden inny program edukacyjny w Polsce nie zaktywizował tak dużej liczby dzieci do działania w okresie 6 miesięcy.
• Ponad 1 000 000 rodziców i nauczycieli zaangażowanych było w akcję i pomoc dzieciom przez okres 6 miesięcy.
• dzieci nauczyły się na czym polega wolontariat i pomoc bliźniemu
• młodzież szkolna na stałe związała się z organizacjami pozarządowymi, które wspierały podczas akcji
• większe zaangażowanie dzieci i młodzieży w pomoc na rzecz schronisk i innych podmiotów (w tym hospicja)
• wzrost świadomości potrzeby edukacji społecznej dzieci wśród dorosłych rodziców i nauczycieli
• zacieśnienie więzów rodzinnych i promowanie wspólnej aktywności społecznej KampanijnośćAkcja została zainicjowana 10 lat temu. Początkowo projekt obejmował tylko szkoły na terenie woj. śląskiego. Sukces akcji i jego pozytywny odbiór pozwolił na to, że jej ostatnia edycja miała wymiar ogólnopolski.
Kolejna edycja akcji wystartuje już we wrześniu 2013 r i potrwa do czerwca 2014 r. Opis inicjatoraStowarzyszenie „Przyjazna Szkoła” to największa organizacja pozarządowa w sektorze edukacji w Polsce. Skupia blisko 8000 członków. Jest stałym członkiem Forum Rodziców przy MEN.
www.ps.org.pl Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczySpot reklamowy zrealizowany jest w konwencji krótkiego materiału reportażowego dziennikarza opisującego trwającą akcję. Przedstawione w spocie postacie są animowane, komiksowe. Oprawa graficzna spotu sugeruję relację dziennikarską "z ostatniej chwili".
30 sek. spot reklamowy zawiera skrócony opis akcji, prezentację zadań konkursowych oraz nagrody dla laureatów. |