Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



28.02.2013

Alcosfery. Picie w biznesklasie

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania ma na celu zwrócenie uwagi na specyfikę tzw. HFA czyli wysokofunkcjonujących alkoholików (z ang. High-Functioning Alcoholic), zmianę sposobu myślenia (edukacja, informacja) o osobach uzależnionych, podejmujących leczenie oraz pomoc osobom pijącym szkodliwie i uzależnionym w nazwaniu własnego problemu (diagnoza, identyfikacja), zachęcenie ich do skorzystania z pomocy psychologicznej i ewentualnie podjęcia decyzji o leczeniu

Grupa docelowa

Osoby pijące szkodliwie/ryzykownie; wysokofunkcjonujący alkoholicy, ich otoczenie, rodzina, przyjaciele; szeroka opinia publiczna, media i osoby świadczące profesjonalnie pomoc psychologiczną

Strategia

Picie HFA jest bagatelizowane ze względu na iluzję bezpieczeństwa i społeczną akceptację. Tymczasem alkohol w każdej grupie przynosi tak samo dotkliwe konsekwencje (w sferach emocjonalnej, społecznej, rodzinnej). Osoby z grupy HFA mimo uzależnienia, osiągają sukcesy zawodowe, cieszą się poważaniem w swoim środowisku, teoretycznie nic nie wskazuje na to, że zmagają się z nałogiem. Nieustannie wmawiają sobie i otoczeniu, że sytuacja jest pod kontrolą. Picie w tej grupie jest rzadko poruszanym i słabo uświadomionym w Polsce problemem, podczas gdy tylko kilka procent alkoholików to tacy, którzy pasują do stereotypowego wyobrażenia (bardzo zła sytuacja materialna, bezrobocie, itp.)
Wiele osób, których dotyczy problem uzależnienia, ma trudności z identyfikacją - dlatego, że funkcjonuje na przyzwoitym poziomie (status społeczny, materialny). Fasada chroni zarówno przed wstydem jak i przed dotarciem do źródła cierpienia, co umożliwiłoby skorzystanie z fachowej pomocy. Problem ryzykownego picia i uzależnienia coraz częściej dotyka również kobiet, dlatego część komunikacji w  pierwszym etapie kampanii została poświęcona wysokofunkcjonującym alkoholiczkom. Ich sytuacja jest szczególnie trudna, gdyż ujawniając chorobę i podejmując leczenie w naszym wzorcu kulturowo-społecznym, mają znacznie mniejsze wsparcie otoczenia niż mężczyźni.
Kampania ma zachęcić do widzenia rzeczy takimi, jakie są, ponieważ uświadomienie sobie problemu to pierwszy krok w podjęciu decyzji o skorzystaniu z pomocy.

Opis przebiegu kampanii

Oficjalny start kampanii miał miejsce 17 października 2012 roku na konferencji prasowej. Stworzono samodzielną, połączoną z portalem Facebook, platformę komunikacyjną www.alcosfery.org. Pierwszy etap wspierało specjalne wydanie książki Caroline Knapp "Picie. Opowieść o miłości". Równolegle podjęto działania: emisja spotów w Telewizji Publicznej, publikacja listów kobiet o alkoholu w ich życiu (na stronie internetowej i w miesięczniku Zwierciadło), media relations, komunikacja na fanpage’u, stworzenie zakładki "Nie czekaj, sprawdź!" (informacje dotyczące form pomocy osobom uzależnionym, specjalnie opracowane na potrzeby kampanii pytania diagnostyczne). W późniejszym czasie wystartował również blog pisany anonimowo przez „Polę”, która kilkanaście lat temu zakończyła swój związek z alkoholem (kolejne wpisy są promowane na Facebooku, możliwe jest też komentowanie ich z poziomu strony internetowej kampanii).

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Patronat merytoryczny nad akcją objęła Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, patronat medialny – Program 1 Telewizji Polskiej. Projekt uzyskał też partnerstwo Wydawnictwa PWN i  miesięcznika Zwierciadło. 17 października 2012r. odbył się briefing prasowy inaugurujący Kampanię Alcosfery. Wykorzystane narzędzia komunikacji: platforma komunikacyjna ww.alcosfery.org, fanpage na Facebooku, emisja spotów w Telewizji Publicznej, działania media relations kierowane głównie do mediów ogólnopolskich (publikacje ukazały się między innymi w: Dzień Dobry TVN, Kawa czy Herbata, TVN 24, Pytanie Na Śniadanie, Gazeta Wyborcza, Zwierciadło, Interia.pl, Onet.pl). Twórcy kampanii uczestniczyli w konferencji naukowo-szkoleniowej „Alkoholizm Kobiet - Pułapka w Poszukiwaniu Siebie” oraz nawiązywali bezpośrednie kontakty z ośrodkami prowadzącymi terapie uzależnień w całej Polsce.

Efektywność

Ostateczna ewaluacja kampanii zostanie przeprowadzona po jej zakończeniu. Na tym etapie odbiła się szerokim echem w mediach (załączona prezentacja) – o problemie zaczęło się głośno mówić. Ogółem pojawiły się 74 publikacje w jednych z najbardziej opiniotwórczych mediów – w tym 7 w telewizji, 9 w prasie, 4 w radiu. Do dyskusji włączają się również użytkownicy Facebooka (fanpage – ponad 400 aktywnych fanów, najpopularniejszy post zobaczyło 11 261 użytkowników) oraz strony internetowej (komentarze)- łącznie 11 035 odwiedzin.

Kampanijność

Kampania jest kontynuowana. W planach są m.in. warsztaty dla pracodawców i osób profesjonalnie świadczących pomoc psychologiczną (uwrażliwienie na problem uzależnienia w procesie diagnozowania). W kolejnych etapach twórcy chcą również podjąć temat ryzykownego picia wśród młodzieży.

Opis inicjatora

Celem Fundacji FIRST (status OPP) jest skuteczne udzielanie profesjonalnej pomocy (edukacja, pomoc specjalistów, wsparcie w wychowaniu dzieci, rozwój, leczenie itp.) osobom w trudnej sytuacji życiowej


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaFundacja Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych (FIRST)
WykonawcaFundacja Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych (FIRST)
AdresaciOsoby pijące szkodliwie/ryzykownie; wysokofunkcjonujący alkoholicy, ich otoczenie, rodzina, przyjaciele; szeroka opinia publiczna, media i osoby świadczące profesjonalnie pomoc psychologiczną
Mediaprasa, telewizja, internet, radio
Data zgłoszenia28.02.2013
Dodatkowe materiałyplik: Alcosfery.pptx