Kampanie zgłoszone do konkursu
|
28.03.2012 Akcja społeczna „Wrocław segreguje”Hasło akcji: Lepsza segregacja, lepszy WrocławOkres trwania: czerwiec - grudzień 2011 r. KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie
Opis celu kampaniiCelem akcji było nakłonienie władz Wrocławia, odbiorców odpadów oraz spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych do wprowadzenia zmian w systemie selektywnej zbiórki odpadów. Zmian, których oczekują mieszkańcy, czyli m.in. większej liczby czystych i nieprzepełnionych pojemników do segregacji odpadów, łatwo dostępnego systemu zbiórki odpadów wielkogabarytowych (np. mebli) i odpadów niebezpiecznych (np. sprzętu RTV i AGD). Ulepszony system skuteczniej mobilizowałby do recyklingu. Grupa docelowaAdresatami akcji byli: Prezydent Wrocławia, który tworzy warunki prawne, odbiorcy odpadów, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, które tworzą infrastrukturę systemu segregacji. StrategiaSystem selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych i niebezpiecznych we Wrocławiu ma wiele wad. Utrudniają one, a czasem wręcz uniemożliwiają wielu mieszkańcom udział w recyklingu. Na wielu osiedlach nie ma pojemników do selektywnej zbiórki. Jeśli już są, to często stoją w niekompletnych zestawach oraz nie mają naklejek z informacją o zasadach segregacji. Pojemniki są brudne, a miejsce ich ustawienia nieodpowiednie. We Wrocławiu nie ma też stacjonarnych ani mobilnych punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych. Mieszkańcy nie akceptują takiej sytuacji, na co wskazują krytyczne opinie zamieszczane w prasie oraz w Internecie. Opis przebiegu kampaniiczerwiec – grudzień 2011 r. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW ramach akcji „Wrocław segreguje”, ze względu na cechy adresatów, wykorzystano dwa typy kanałów informacyjnych, które zadecydowały o stosowanych narzędziach komunikacji. Pierwszą grupę stanowili mieszkańcy Wrocławia mający dostęp do Internetu. W stosunku do nich zastosowano: e-mailing, internetowe publikacje o akcji, wpisy na forach i grupach dyskusyjnych. Drugą grupę stanowili funkcjonujący w biurokratycznych organizacjach przedstawiciele władz miasta, odbiorcy odpadów. W stosunku do nich skorzystano z tradycyjnych komunikatów, pocztą wysyłano raporty i formalne pisma. Wspólnotom i spółdzielniom mieszkaniowym - ze względu na dużą ilość podmiotów oraz ograniczone środki finansowe - zdecydowano się na przesłanie materiałów jedynie drogą elektroniczną. Działania PRInformacje o realizowanych działaniach zamieszczano na bieżąco na portalu społecznościowym facebook (www.facebook.com/wroclawsegreguje) oraz udostępniano materiały na stronie internetowej (www.wroclawsegreguje.pl). Dodatkowo do lokalnych mediów rozsyłano materiały prasowe o akcji, co zaowocowało publikacjami w serwisach internetowych, w prasie, radiu i telewizji. EfektywnośćAkcja społeczna „Wrocław segreguje” skierowana była do mieszkańców Wrocławia. KampanijnośćAkcja społeczna „Wrocław segreguje” była oddolnym projektem grupy osób, dla których segregacja odpadów to ważna sprawa. Planowany jest monitoring realizacji zapowiedzianych przez Urząd Miasta Wrocławia i odbiorców odpadów działań. Opis inicjatoraAkcja „Wrocław segreguje” powstała z inicjatywy grupy wrocławian: Mirosława Bachorza, Beaty Biegi, Sławomira Bryłki, Andrzeja Haraśnego, Agnieszki Kurczaby, Ludmiły Polechońskiej, Dominiki Wawrzyniak. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyHasło akcji brzmiało: „Lepsza segregacja, lepszy Wrocław”. Zawarta była w nim następująca myśl skierowana od mieszkańców: „Uważasz, że segregowanie śmieci to ważna sprawa. Chcesz, żeby system selektywnej zbiórki odpadów był lepszy. Nie czekaj, zmieniaj Wrocław razem z nami. Podpisz petycję o lepszy system segregacji odpadów we Wrocławiu. Twoje poparcie jest ważne. Dzięki Tobie zmienimy Wrocław”. Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalneNa konferencji naukowej „Środowisko miejskie Wrocławia oczami przyrodników” przedstawiono referat „Czy europejski Wrocław osiągnie europejskie standardy? Ocena selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych we Wrocławiu – próba diagnozy stanu i przyszłych zmian”. W ten sposób informacja o akcji i stanie systemu segregacji dotarła do liderów opinii - przedstawicieli wrocławskiego środowiska naukowego. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Akcje zaangażowane społecznie |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Ekologia i środowisko |
Nadawca | Zespół akcji społecznej „Wrocław segreguje” |
Wykonawca | Zespół akcji społecznej „Wrocław segreguje” |
Adresaci | Prezydent Miasta Wrocławia, firmy odbierające we Wrocławiu odpady, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz mieszkańcy Wrocławia. |
Media | Telewizja (TVP Wrocław - Fakty), radio (PR Wrocław, Radio LUZ, Radio Traffic Wrocław), gazety (Gazeta Wrocławska, Ekonatura), portale internetowe (InfoTuba.pl, strona Uniwersytetu Wrocławskiego, miastowroclaw.pl, mmwroclaw.pl, ecowawa.pl, ngo.pl, naszemiasto.pl, wroclawek.com, tuwroclaw.com, sektor3.pl, wroclove2012.com, cycling-recycling.eu, zielonalekcja.pl), Facebook, strona internetowa akcji |
Data zgłoszenia | 28.03.2012 |
Dodatkowe materiały | plik: Badanie-opinii-o-segregacji-we-Wrocławiu.pdf |
plik: Kilka-porad-o-segregacji.pdf | |
plik: Raport-z-audytu-pojemników.pdf | |
plik: Treść- petycji-wpisy.pdf | |
plik: Strona- i-facebook.pdf | |
plik: Prezentacja-problemu.pdf |