Kampanie zgłoszone do konkursu
|
15.04.2011 „Bezpieczne drogi ratują życie” KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie Kampania była częścią Projektu „Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” (European Road Safety Atlas) realizowanego w ramach Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP (European Road Assessment Programme). Umożliwia on ocenę poziomu zagrożenia zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego w krajach Europy według jednolitej metodyki. Krótki opis projektuCelem ogólnym kampanii było podniesienie wiedzy polskich kierowców, przedstawicieli mediów, ekspertów i decydentów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego nt. poziomu ryzyka na polskich i europejskich drogach, aby pomóc w redukcji liczby zabitych i ciężko rannych w wypadkach drogowych. StrategiaW 2009 roku w wypadkach na polskich drogach zginęło 4.572 osób. Od 2008 roku Polska zajmuje 1 miejsce w UE pod względem liczby zabitych na drogach. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiFundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej od lat prowadzi prace badawcze, projektowe i wdrożeniowe na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W organizacji tej powstał, obecnie rządowy, Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT. Fundacja jest inicjatorem Programu EuroRAP w Polsce oraz generalnym wykonawcą projektu Europejski Atlas BRD. Wykorzystanie narzędzi komunikacji1. Media relations: Działania PR• Prezentacja wyników kampanii na branżowych konferencjach naukowych w kraju w 2010 roku: m.in. „Zimowa Szkoła Niezawodności” organizowana przez PAN i Politechnikę Warszawską; Międzynarodowa Konferencja „Ofiary Wypadków Drogowych – Nasza Wspólna Odpowiedzialność”; Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk, EfektywnośćBudżet kampanii wynosił 100.000 zł. W jego ramach opracowano mapy ryzyka, treści wszystkich materiałów informacyjnych wraz z drukiem, media relations (konferencja prasowa, press kity) oraz zorganizowano kampanię. KampanijnośćKampania „Bezpieczne drogi ratują życie” jest kontynuacją dwóch wcześniejszych kampanii prowadzonych w Polsce w latach 2008 i 2009 w ramach projektu „Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego”. Mapy ryzyka mogą być corocznie aktualizowane oraz porównywane w stosunku do poprzednich okresów. Planowana jest realizacja nowego projektu pt. „Atlas ryzyka na drogach w Polsce w latach 2011-2015”. Opis inicjatoraFundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej - niezależna organizacja użytku publicznego stworzona przy Politechnice Gdańskiej w celu rozwoju i promocji dyscypliny naukowej „Inżynieria lądowa". InsightPunktem wyjścia jest wysoki poziom ryzyka na drogach w Polsce. W 95% to indywidualne zachowania człowieka wpływają na powstanie wypadku drogowego, zaś droga w 35%. Dlatego, by zredukować ryzyko konieczne jest przede wszystkim wpłynięcie na zmianę zachowań kierowców na niebezpiecznych odcinkach (np. jazda z bezpieczną prędkością, z zapiętymi pasami bezpieczeństwa lub zmieniana trasy podróży) oraz wskazanie administracji drogowej obszarów infrastruktury wymagających priorytetowej poprawy. BIG IDEAIdea kampanii została osadzona na przekazaniu szerokiemu gronu odbiorców kompletu wiarygodnych informacji na temat ryzyka na polskich drogach. Mapa prezentująca poziom ryzyka na poszczególnych odcinkach dróg w pięciu kolorach wzbudziła zainteresowanie grup docelowych i okazała się prostym narzędziem oceny stanu bezpieczeństwa zarówno dla kierowców planujących bezpieczną podróż, jak i decydentów w planowaniu przebudowy i modernizacji dróg w dostosowaniu do standardów bezpieczeństwa. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Bezpieczeństwo ruchu drogowego |
Nadawca | Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej |
Wykonawca | Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej, Polski Związek Motorowy, Politechnika Gdańska |
Adresaci | Użytkownicy dróg, eksperci i specjaliści zajmujący się problemami bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednostki nadzoru nad ruchem i zarządcy dróg (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządy dróg wojewódzkich), jednostki zajmujące się nauką jazdy i egzaminowaniem kierowców (Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego). |
Media | Telewizja, radio, prasa i internet. |
Data zgłoszenia | 15.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: folder_2010.pdf |
plik: raport_z_kampanii.ppt |