15.10.2009 Kampania społeczna "Wystarczy tak niewiele" powstała w ramach Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży "Mam Haka na Raka" KATEGORIA: Firmy komercyjne Alarmujące statystyki onkologiczne to stale narastający problemem zdrowotny społeczeństwa. Mimo prowadzonej prewencji oraz postępu wiedzy medycznej z dekady na dekadę rośnie zachorowalność i umieralność z powodu nowotworów złośliwych na całym świecie. W wielu krajach, a przede wszystkim w Polsce, dzieje się tak z powodu bagatelizowania zagrożenia chorobami onkologicznymi i niskiej frekwencji podczas badań profilaktycznych. Z badań przeprowadzonych przez CBOS w czerwcu 2007 r. wynika, że młodzież ma świadomość przyczyn wywołujących choroby nowotworowe i wiedzę na temat sposobów zapobiegania tym chorobom. Ponad połowa młodych ludzi uważa, że mogłaby mieć wpływ na swoich bliskich, by skłonić ich do regularnych badań profilaktycznych.
Program "Mam Haka na Raka" jest ogólnopolskim programem kierowanym do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Jego celem jest wykształcenie w polskim społeczeństwie postaw prozdrowotnych dotyczących profilaktyki chorób nowotworowych. Program zwiększa świadomość nt. nowotworów wśród młodych ludzi, angażując ich w działania lokalne i w opracowanie projektu kampanii społecznej. "Mam Haka na Raka" ma na celu zmianę postaw Polaków wobec chorób nowotworowych: sprawienie, by przestali uciekać od problemu, a zamiast tego zapobiegali chorobie poprzez odpowiednią profilaktykę.
Działania wokół programu "Mam Haka na Raka" podzielone zostały na 3 główne etapy:
1. Edukacja młodzieży z zakresu minimum onkologicznego
Zorganizowano cykl spotkań edukacyjnych w wybranych województwach prowadzonych we współpracy z lekarzami Polskiej Unii Onkologii. Podczas spotkania młodzież zdobywała wiedzę z zakresu minimum onkologicznego, uczestniczyła w debacie z udziałem przedstawicieli organizacji pacjentów onkologicznych, którzy opowiadali o zmaganiach z chorobą. Po powrocie do swoich miejscowości młodzież miała za zadanie samodzielnie przeprowadzić działania wśród lokalnej społeczności m.in. opracować materiały edukacyjne, plakaty, ulotki, spotkania, pogadanki, happeningi - wszystko po to, by koledzy, rodzice, nauczyciele i inni mieszkańcy dowiedzieli się więcej o chorobach nowotworowych i o zasadach profilaktyki. Następnie wszystkie materiały przesłane zostały w formie sprawozdania do Biura Organizacyjnego Programu gdzie jury oceniało prace pod kątem merytorycznym, jak i kreatywnym. Prezentacje oraz wszystkie materiały merytoryczne ocenione zostały przez studentów medycyny. Najlepszych 96 zespołów przeszło do kolejnego etapu programu i wzięło udział w Warsztacie kreatywnym.
2. Warsztat Kreatywny
Warsztat kreatywny to całodniowe spotkanie dla zespołów, które wykazały się największą aktywnością i pomysłowością w zakresie promocji profilaktyki nowotworowej w swoim regionie. Do Warszawy przyjechało 96 najlepszych zespołów (ponad 500 młodych osób), które zdobywały wiedzę z zakresu tworzenia kampanii społecznych. Warsztat poprowadzony został przez specjalistów ze świata marketingu, reklamy i psychologii reklamy. Po zakończeniu warsztatu kreatywnego młodzież po powrocie do domów miała za zadanie przygotować projekt kampanii społecznej obejmujący: spot TV, nagranie radiowe, plakat oraz hasło kampanii. Następnie ich pomysły zostały wysłane do Biura Organizacyjnego gdzie niezależne jury wybrało finałową 10. Ponadto na finałowe prace można było oddać głos w ogólnopolskim internetowym głosowaniu na Nagrodę Publiczności. Zwycięzca został ogłoszony i nagrodzony podczas uroczystej Gali Finałowej. Główną nagrodą dla młodzieży była realizacja ich pomysłu na kampanie społeczną, a także wyjazd na obóz językowy za granicę i rzeczowe nagrody dla szkoły m.in. wyposażenie sali biologicznej.
3. Gala finałowa i emisja kampanii społecznej
Finałem programu "Mam Haka na Raka" była realizacja zwycięskiego pomysłu i ogólnopolska emisja kampanii społecznej. Oprócz spotu telewizyjnego powstały spot radiowy oraz plakat, a także dedykowany kampanii serwis internetowy.
I edycja Programu "Mam Haka na Raka" została poświęcona profilaktyce raka piersi. W efekcie działań programu powstała ogólnopolska kampania społeczna "Wystarczy tak niewiele", której autorami są licealiści z Ząbkowic Śląskich (woj. dolnośląskie). Sześcioosobowy zespół z Dolnego Śląska w swoim projekcie kieruje przekaz do kobiet, aby przekonać je do systematycznego samobadania piersi. Młodzież posłużyła się prostym hasłem: "Wystarczy tak niewiele...". W spocie telewizyjnym licealiści wykorzystali dłonie kobiet, które poruszają się tak jak przy badaniu piersi. Przekaz jest bardzo sugestywny i czytelny w odbiorze.
Kampania stworzona przez młodzież z Ząbkowic Śląskich została zrealizowana jako kampania ogólnopolska. Projekt zwycięskiego zespołu profesjonalnie przygotowała agencja touchpoint RC. Powstał spot telewizyjny i radiowy, bilbord, oraz reklama prasowa. Kampanię można było obejrzeć w Telewizji Polskiej, na 300 nośnikach reklamy zewnętrznej w całej Polsce, słuchać w Polskim Radiu i śledzić na portalu Onet.pl. Dzięki współpracy z agencją HYPERMEDIA powstała również dedykowana kampanii strona internetowa www.wystarczytakniewiele.pl, gdzie można zobaczyć i usłyszeć przygotowane reklamy. HYERMADIA przygotowały także baner internetowy. Organizatorzy zadbali o to, aby spot telewizyjny zaistniał na YouTube'ie, gdzie także umieszczono tzw. film making-of, czyli kulisy powstawania spotu telewizyjnego.
Przedstawione działania mają pionierski charakter biorąc pod uwagę realizację innych kampanii społecznych. Wykorzystanie potencjału młodych ludzi do słusznych społecznie celów przyniosło niesamowite efekty. Zaangażowanie młodzieży, ich aktywności lokalne, pomysłowość, a przede wszystkim chęci zadecydowały o dużym powodzeniu programu "Mam Haka na Raka", a finalnie o sukcesie w postaci realnej kampanii społecznej ATL i BTL.
- do udziału w programie zaproszono 2114 szkół ponadgimnazjalnych
- zgłosiło się 580 zespołów liczących ok. 2800 młodych ludzi
- promując profilaktykę nowotworową młodzież dotarła do ponad miliona ludzi
- 96 najbardziej aktywnych zespołów wzięło udział w warsztacie kreatywnym
- prawie 400 uczniów pracowało nad przygotowaniem projektów kampanii społecznej promującej profilaktykę raka piersi
- nominowano 10 projektów - każdy z nich bez wątpienia mógłby zostać zrealizowany jako kampania społeczna
- zwycięski projekt młodzieży z Ząbkowic Śląskich został zrealizowany jako kampania ogólnopolska
- pojawiło się 300 bilbordów z reklamą społeczną "Wystarczy tak niewiele"
- 106 emisji spotu reklamowego w Polskim Radiu,
- 500 000 emisji na głównej stronie portalu Onet.pl,
- 1 milion emisji na stronie kobieta.onet.pl
- 500 000 emisji na stronie zdrowie.onet.pl
- bezpłatne reklamy w prasie: Metro, Gazeta Wyborcza, Angora, Shape, Wiadomości Zagłębia, Przeglądzie Powiatowym, Nowinach Raciborskich, Nowinach Wodzisławskich, Tygodniku Rybnickim, Tygodniku Płockim
- reklamy z korzystnym rabatem w Polityce, Forum, Rzeczpospolitej, Dzienniku Wschodnim, Kurierze Lubelskim
- bezpłatne emisje spotu radiowego w Radiu TOK FM, Polskim Radiu Merkury, Radiu Plus Kielce, Polskie Radio Olsztyn, Radio Piekary, Radiu Podlasie, Polskim Radiu Łódź
- ponad 350 publikacji w prasie (112), radiu (49), telewizji (23), Internecie (175)
- wartość realizowanej kampanii ATL i BTL szacuje się na co najmniej 5 milionów złotych
Kampania skutecznie zrealizowała swoje cele m.in. zwiększyła stopień świadomości nt. chorób nowotworowych (o czym świadczą zaangażowanie młodzieży i ich działania lokalne, a także publikacje w mediach), a także wytworzyła wśród decydentów przekonanie i potrzebę zaistnienia edukacji prozdrowotnej w zakresie profilaktyki nowotworowej angażującej młodzież (o czym świadczy duże zainteresowanie młodzieży ponadgimnazjalnej oraz poparcie programu przez autorytety). |