#Zrozumchorobę – kampania społeczna na rzecz zdrowia psychicznego
KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych
KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej
Nazwa i opis inicjatora kampanii
Fundacja Wielogłosu. Organizacja, której aktywność obejmuje działalność związaną ze zdrowiem psychicznym oraz wynikającym z tego zagadnienia szeregiem problemów społecznych. Fundacja promuje metodę Otwartego Dialogu.
Nazwa wykonawcy
Fundacja Wielogłosu
Data realizacji kampanii (od-do)
05.09 – 01.12.2016 r.
Strategia
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Istotnym problemem jest stygmatyzacja osób psychicznie chorych. Przeprowadzone badania wśród osób chorych i zdrowych ukazały u tych drugich brak wiedzy na temat chorób i mało przychylne nastawienie względem chorych.
Opis celu kampanii i wyjaśnienie idei kreatywnej
Celem kampanii było zwiększenie świadomości społecznej na temat chorób psychicznych oraz przeciwdziałanie stygmatyzacji osób chorujących za pomocą raportu badawczego ubranego w formę piosenki. Przekornie poważny temat został podany w asyście zabawnej linii melodycznej powszechnie znanej „La cucaracha”. Tytuł z hiszpańskiego oznacza karalucha i to właśnie ROBAK stał się symbolem kampanii.
Insight
a) Nie wiem jak postępować z osobą chorą psychicznie. Chorzy to psychole, niebezpieczni i agresywni wariaci.
b) Wstydzę się tego, że jestem chory, boję się o tym mówić, abym nie został wykluczony.
Określenie grupy docelowej
Osoby chorujące na zaburzenia psychiczne, ich najbliżsi oraz ta część społeczeństwa, która temat zdrowia psychicznego uważa za tabu lub świadomie go ignoruje. Mieszkańcy Górnego Śląska.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Zrozum!
Hasło/slogan
Zrozum chorobę!
Realizacja czyli opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować i jaki sposób)
Opis działań i opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
1. Badania wśród osób chorych i zdrowych psychicznie
2. Warsztaty dla chorych psychicznie z udziałem EX-INów (osoby, które przezwyciężyły kryzys psychiczny), we współpracy z psychologiem i terapeutą środowiskowym
3. Produkcja ogólnopolskiego spotu wideo z rysunkami Agnieszki Zapart – emisja YouTube, Facebook
4. Projekt plakatu z rysunkiem Marty Frej
5. Uruchomienie mediów społecznościowych: Facebook, Pinterest, YouTube i Google+
6. Kreacja hashtagów: #złownik (słowa popularnie używane do określania osób chorych psychicznie, ukazanie, że słowo to rani drugą osobę), #zrozum (wyznania osób chorych, ciekawostki związane ze zdrowiem psychicznym)
6. Dystrybucja informacji prasowych, które ukazały się w lokalnych gazetach i telewizji oraz w serwisie Wysokie Obcasy
7. Dystrybucja plakatów i ulotek w województwie śląskim (POZ-y, stowarzyszenia pomocowe, MOPS-y, Centrum Psychiatrii w Katowicach, CRS, ŚDS w Katowicach, poradnie psychologiczne, oddziały psychiatryczne i inne)
Działania PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Do kampanii włączono osoby chore psychiczne, które wzięły udział w badaniach i stały się konsultantami w trakcie kampanii. Czynny udział wzięły Marta Frej (znana szerokiej publiczności ilustratorka i autorka memów) i Agnieszka Zapart (założycielka cenionego portalu dotyczącego psychoterapii „Obrazkoterapia”).
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
Kampania wywołała dyskusję w mediach. Pisały o niej m.in. „Wysokie obcasy” nawołując do zmiany przyzwyczajeń językowych i rezygnowania ze słów „schizujemy”, „świrujemy”, bo ranią osoby chore.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów oraz informacja w jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii? Jaka była zmiana postaw?
Opracowanie raportu badawczego i rozpowszechnienie w przystępnej formie jego wyników.
7400 wyświetleń spotu na Facebooku
Plakat #Zrozumchorobę – dystrybucja do niemal 100 punktów i 60 osób indywidualnych, które zgłosiły chęć otrzymania na Facebooku
Budżet kampanii
10.000 zł finansowane przez Marszałka Województwa Śląskiego na rzecz przeprowadzenia badań, warsztatów i kampanii społecznej.