Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Popularyzacja idei działań strażniczych oraz osób w nie zaangażowanych (tzw. watchdogów).
Opis celu kampanii i wyjaśnienie idei kreatywnej
Aby zainteresować działaniami strażniczymi i związanym z nimi sposobem myślenia osoby nie angażujące się w działania społeczne, postanowiliśmy opowiedzieć o działaniach strażniczych zupełnie innym językiem - językiem designu.
Insight
Działania strażnicze to przede wszystkim umiejętność i chęć dostrzegania tych elementów naszego życia, które nie działają optymalnie (np. błędne decyzje lokalnych władz). Strażnicy (tzw. watchdogi) to osoby, które stale zwracają uwagę na to, co w naszym otoczeniu działa nieoptymalnie.
Określenie grupy docelowej
Szeroko rozumiani konsumenci - osoby zainteresowane nabyciem kolejnego produktu, niekoniecznie angażujące się w działania społeczne.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Do udziału w kampanii zaprosiliśmy polskich projektantów, którzy na potrzeby kampanii zaprojektowali przedmioty zainspirowane filozofią działań strażniczych, które następnie promowaliśmy w kampanii.
Hasło/slogan
Poznaj serię przedmiotów codziennego użytku, które poprzez swoje nieoptymalne działanie inspirują codziennej refleksji nad tym, co w naszym otoczeniu działa, jak działa i co mogłoby działać lepiej.
Realizacja czyli opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować i jaki sposób)
Opis działań i opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
Do udziału w kampanii zaprosiliśmy polskich projektantów, których poprosiliśmy o zaprojektowanie estetycznych i użytecznych przedmiotów codziennego użytku nie działających jednak w do końca optymalny sposób - przez co zachęcających do codziennego namysłu nad tym, co w naszym życiu (relacjach z bliskimi, pracy, lokalnej społeczności) nie działa optymalnie.
Jednym z zaprojektowanych na potrzeby kampanii przedmiotów jest np. lustro projektu Szpunar Studio, które powstało w wyniku spotkania projektantów z Moniką Bienias - strażniczką wspieraną przez Sieć Obywatelską. Lustro pokryte zostało wzorem wykonanym w technice sitodruku, który sprawia, że widoczne w nim odbicie jest nierówne, poszatkowane. Pozostałymi przedmiotami zaprojektowanymi dla Sieci Obywatelskiej jest pochylona szklanka projektu Agnieszki Bar oraz czajniczek do herbaty z poprzesuwanymi elementami takimi jak dziubek czy rączka, zaprojektowany przez Jana Kochańskiego.
http://watchdogportal.pl/przedmioty/?tab=okamp
Działania PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Kampania promowana była przede wszystkim w oparciu o bezkosztowe działania PR skoncentrowane na dotarciu do mediów lifestyle'owych. Byliśmy również obecni z produktami na najważniejszych wydarzeniach w Polsce związanych z designem (m.in.: wystawa kuratorska na Łódź Design Festival, obecność na Gdynia Design Days, promocja i sprzedaż przedmiotów podczas Targów Rzeczy Ładnych i Targów Designu Wzory)
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
O kampanii napisały m.in.: Harper's Bazaar, Wysokie Obcasy, Dobre Wnętrze, DesignAlive, Domo+, Label, Futu, F5, Contemporary Lynx, NN6T w wydaniach drukowanych oraz online. Przykładowa publikacja: http://www.harpersbazaar.pl/kultura/1217/swiat-z-bledem
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów oraz informacja w jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii? Jaka była zmiana postaw?
W ramach kampanii “Dbamy o lepszą codzienność” zaprojektowana została seria przedmiotów codziennego użytku popularyzujących filozofię działania tzw. watchdogów. Kampania daje Sieci Obywatelskiej szansę na uzyskanie dodatkowych środków na jej działalność - sprzedaż produktów prowadzona jest offline w sklepach z designem oraz online (u partnerów oraz w sklepie Sieci).
Budżet kampanii
Promocja przez niskokosztowe media - 17 919,13 zł : 1000 plakatów w największych polskich miastach (w instytucjach kultury, restauracjach, pubach), spot w tv regionalnych oraz spoty w metrze.