Wykreowanie mody na nieśmiecenie nad Wisłą.
Zaangażowanie użytkowników nadwiślańskiej przestrzeni zarówno na etapie przygotowań całej akcji, jak i w trakcie jej trwania, do aktywnego współudziału.
Zmiana podejścia mieszkańców i bywalców do przestrzeni publicznej nad Wisłą w Warszawie.
Zaplanowanie kampanii w taki sposób, aby realnie i długofalowo zmieniała postawy warszawiaków względem Wisły
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Co roku nad Wisłą przybywa coraz więcej ludzi, przybywa też problemów w zakresie utrzymania czystości. Nad ranem plaże i schody bulwaru pełne są butelek, kapsli, niedopałków itp. W roku 2014 Służba Brzegowa zebrała ilość odpadów odpowiadającą objętościowo 8 basenom olimpijskim.
Insight
Lubię spędzać czas nad Wisłą. Pić piwo, zrobić grilla, bawić się ze znajomymi. Śmieci? Ja nie śmiecę specjalnie - czasem zdarza mi się zapomnieć odnieść butelki do kosza. No i te kosze - one są strasznie daleko!
Określenie grupy docelowej
Główna grupa docelowa to ludzie bawiący się nad Wisłą szczególnie w otwartej przestrzeni poza lokalami. Dodatkowo chcieliśmy dotrzeć do wszystkich warszawiaków spędzających czas nad Wisłą.
Wyjaśnienie idei kreatywnej
Powołaliśmy do życia pierwszą dzielnicę Warszawy bez burmistrza i urzędników, w której porządek mieli zaprowadzić sami mieszkańcy. Każdy mógł poczuć się gospodarzem Dzielnicy Wisła i wziąć za nią część odpowiedzialności. Zamiast tradycyjnego ratusza postawiliśmy Punkt Wymiany Śmieci na przydatne gadżety, a policjantów zastąpiły przyjazne edukatorki rozdające worki na śmieci i popielniczki.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Baw się dobrze i wyjdź na czysto, czyli zostaw to miejsce w takim stanie, jak je zastałeś.
Hasło/slogan
Dzielnica Wisła. Wyjdź na czysto.
Plany kontynuacji kampanii
Kampania wyznaczyła kierunek działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z Dzielnicą Wisła. Urząd Miasta ogłaszając przetarg na działania w 2016 roku zawarł w briefie jako elementy obowiązkowe zarówno hasło kampanii, jak i poszczególne działania, m.in. punkt wymiany śmieci, edukatorki, spoty wideo oraz komunikację FB.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
1. Przejęliśmy od miasta fanpage Nie rozbijaj się nad Wisłą i przemianowaliśmy go na oficjalny fanpage Dzielnicy Wisła.
2. Na facebooku zainicjowaliśmy dyskusję o zachowaniu porządku w Dzielnicy.
3. We współpracy z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych ę zorganizowaliśmy warsztaty edukacyjne nad rzeką.
4. Wśród imprezujących nad Wisłą zaczęły krążyć edukatorki rozdające worki na śmieci i popielniczki.
5. Powstał Punkt Wymiany Śmieci na przydatne nad rzeką gadżety (maty, torby i spreje na komary) - do jego budowy w dużej mierze posłużyły śmieci znad Wisły.
6. W komunikacji miejskiej i internecie pojawił się lekki i sugestywny spot promujący odpowiedzialne zachowania w Dzielnicy Wisła.
7. Do udziału w kampanii zachęciliśmy liderów opinii i znanych warszawiaków.
8. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu narzędzi społecznościowych oraz PR kampania trafiła do mediów lokalnych i ogólnokrajowych.
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
Kampania była oparta na mechanizmie partycypacyjnym, zatem ograniczyliśmy standardowe narzędzia do minimum. Możemy do nich zaliczyć fanpage FB, na którym zainicjowaliśmy kampanię i promowaliśmy jej kolejne odsłony oraz spot wideo promujący akcję w internecie i komunikacji miejskiej.
Zdecydowanie mocniej wykorzystaliśmy narzędzia niestandardowe. Przede wszystkim we spółpracy ze Towarzystwem Inicjatyw Twórczych ę oraz Civis Polonus zorganizowaliśmy warsztaty i akcje bezpośrednie. Sercem działań był Punkt Wymiany Śmieci, który oprócz roli edukacyjnej spełniał także funkcję promocyjno-rozrywkową.
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Konsultowaliśmy problem z mieszkańcami Powiśla, imprezowiczami, właścicielami klubów. Na potrzeby kampanii nawiązaliśmy współpracę z klubami działającymi nad Wisłą (Komisja Klubowa), stowarzyszeniami (TIT ę, Civis Polonus) oraz mediami lokalnymi (Gazeta Stołeczna). Wsparli nas liderzy opinii i popularne instytucje, np. Centrum Nauki Kopernik, Legia Warszawa, Andrzej rysuje czy Psie Sucharki.
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
Kampania wywołała żywą dyskusję w mediach lokalnych, ale zaistniała także w mediach ogólnopolskich. W największym skrócie:
• 1500 wspomnień na blogach i forach
• 160 publikacji w mediach tradycyjnych
• 84 000 000 potencjalnych odbiorców komunikatu
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
Po jednorocznej akcji Dzielnica Wisła stała się na tyle rozpoznawalną marką, że miasto postanowiło pod jej szyldem promować WSZYSTKIE aktywności związane z Wisłą. Tym samym Dzielnica Wisła zdetronizowała starsze marki wiślane, które funkcjonowały dotyczczas : Wisła Warszawa oraz Wisła Warszawska
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
Kampania zrealizowała założone cele. Dzielnica Wisła zaistniała nie tylko w świadomości stałych bywalców. O zaangażowaniu mieszkańców świadczą liczby:
• 40 000 fanów FB
• 400 000 interakcji w social mediach
• 2 100 000 zasięgu organicznego (czyli niewspieranego reklamami)
• 1500 wspomnień na blogach i forach
• 160 publikacji w mediach tradycyjnych
• 84 000 000 potencjalnych odbiorców komunikatu
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
Efektywność kampanii była weryfikowana przede wszystkim poprzez rozpoznawalność marki Dzielnica Wisła oraz rozpoznawalność samej idei kampanii. Kampania zakłada wieloletnią i mozolną pracę nad zmianą postawy społecznej na bardziej odpowiedzialną względem wspólnej przestrzeni nad Wisłą. Niewątpliwym sukcesem był zasięg organiczny oraz spontaniczne włączanie się do akcji wielu przeróżnych podmiotów
Budżet kampanii
360 808 zł brutto
Jaka była zmiana postaw
Kampania pokazała, że mieszkańcy chcą wziąć odpowiedzialność za przezestrzeń publiczną - chętnie angażowali się w dyskusję i włączali się także w realne działania - budowę punktu skupu i promocję akcji. Zwieńczeniem kampanii były masowo składane fotodeklaracje popierające akcję.