"Słowo zabiera głos"
KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych
Nazwa i opis inicjatora kampanii
Europejska Fundacja Edukacji Audiowizualnej Disce
Nazwa wykonawcy
Publicity
Data realizacji kampanii (od-do)
18.05.2015 - 20.01.2016
Strategia
Opis celu kampanii
Celem „SŁOWO ZABIERA GŁOS” było zainteresowanie ludzi słowem, nie tylko jako formą przekazu swojego punktu widzenia, ale przede wszystkim słowem, które łagodzi obyczaje, które może zmienić stan świadomości jednego człowieka, a także może zmienić świat. Pretekstem do kampanii stała się setna rocznica urodziny księdza poety Jana Twardowskiego, który niesłychanie pięknie operował słowem.
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Retoryka codzienności, zwyczaje językowe współczesnych Polaków, stałe posługiwanie się skrótami, język mediów i reklamy niezwykle zaburzyły posługiwanie się zwykłym słowem oraz jego znaczenie. Współczesne diagnozy dotyczące kultury słowa i poziomu jego wygłaszania w przestrzeni publicznej są zazwyczaj jednoznacznie złe, a wizja przyszłości kultury słowa - nieco przerażająca.
Insight
Nasze polskie zwyczaje językowe, stałe posługiwanie się skrótami, język mediów i reklamy - niezwykle zaburzyły posługiwanie się zwykłym słowem oraz jego znaczenie.
Określenie grupy docelowej
Grupą docelową były wszystkiego grupy społeczne, odbiorcy w różnym wieku (dzieci, młodzież, dorośli), lecz przede wszystkim młodzi ludzie w wieku 13-25 lat.
Wyjaśnienie idei kreatywnej
Odejście od laurkowego potraktowania ks. Twardowskiego w kontekście zarówno jubileuszu, jak i jego twórczości, oparcie kreacji na najważniejszej myśli ks. Twardowskiego („słowem należy się dzielić, jak opłatkiem”), wyrażonej w głównym przekazie „słowo zmienia świat”
kreowanie wydarzeń o zróżnicowanym charakterze w celu dotarcia do różnych grup społecznych
„odbrązowienie” postaci ks. Twardowskiego
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Dziel się słowem
Hasło/slogan
Słowo zabiera głos
Plany kontynuacji kampanii
Wszystkie działania wspierające projekt zbudowały solidne fundamenty do zbudowania marki „Słowo zabiera głos”, której działania będą kontynuowane w kolejnych latach.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
Projekt obejmował cykl wydarzeń kulturalnych i społecznych w ciągu całego roku 2015 oraz początku roku 2016. W ramach projektu odbyło się kilkadziesiąt wydarzeń w Polsce i za granicą.
1. Konferencja popularno-naukowa na Uniwersytecie Warszawskim \\\\\\\\\\\\\\\"Ks. Jan Twardowski – przyjaciel Boga, człowieka i natury\\\\\\\\\\\\\\\"
2. Konfernecja połączona z pokazem filmu Dariusza Gajewskiego \\\\\\\\\\\\\\\"Czas niedokończony. Wiersze księdza Jana Twardowskiego\\\\\\\\\\\\\\\"
3. Slam poetycki „Twarde Słowa” w Miejscu Chwila w Warszawie
4. Uroczysta Sesja Inauguracyjna na Zamku Królewskim w Warszawie
5. „Rekord Polski z Księdzem Twardowskim” - akcja ustanowienia rekordu Polski w jednoczesnym czytaniu wiersza
6. Koncert „Twardowski w muzyce” w Parku Praskim w Warszawie
7. Bitwa freestyle’owa „Daję Słowo” w klubie Sen Pszczoły
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
Patronaty medialne: TVP, Polskie Radio, Gazeta Wyborcza, Wirtualna Polska
Social Media
Media Relations i działania PR
Konferencja prasowa, w której uczestniczyło blisko 100 dziennikarzy i publicystów
Eventy
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Patronat honorowy nad wydarzeniami przyjęła Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska. Jubileusz wsparł również, liczący prawie 30 osób, Komitet Honorowy, z przewodniczącym ks. Kard. Kazimierzem Nyczem - Anna Dymna, Julia Hartwig, Maja Komorowska, Ligia Krajewska, Anna Nehrebecka, Prof. Jadwiga Puzynina, Anna Seniuk, Krystyna Zachwatowicz, Waldemar Dąbrowski, Prof. Jan Miodek, Andrzej Wajda.
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
Działania PR w projekcie „Słowo zabiera głos”, realizowane przez Publicity, miały niezwykle silny odbiór w mediach (ponad 400 publikacji, w tym w tym ok. 30 w stacjach telewizyjnych, tyle samo w radio, ponad 50 w prasie i blisko 300 w internecie). Szacunkowy ekwiwalent reklamowy publikacji wyniósł 2 mln 250 tys. złotych.
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
Wszystkie działania wspierające projekt zbudowały solidne fundamenty do zbudowania marki „Słowo zabiera głos”, której działania będą kontynuowane w kolejnych latach.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
Działania podjęte w ramach projektu o budżecie 400 tys. zł zaowocowały bardzo wysoką efektywnością–szacowany ekwiwalent reklamowy wyniósł 2 mln 250 tys. zł. Do uczestnictwa w projekcie pozyskano kilkuset wolontariuszy, osób medialnych, a także instytucji i organizacji pozarządowych.Wysoki aspekt edukacyjny. Projekt bardzo wysoko oceniony przez klienta.
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
Duża Ilość i wysoka jakość publikacji, duże zainteresowanie medów patronackich, duża liczba uczestników w poszczególnych wydarzeniach projektu, wysokie zaangażowanie uczestników w akcję, kilkuset wolontariuszy
Budżet kampanii
400 000 PLN całość (budżet wszystkich działań - w tym eventy i kampania TV i radiowa - emitowana w styczniu 2016)
Jaka była zmiana postaw
Reakcja na projekt była bardzo duża i przyjęta z entuzjazmem i zaangażowaniem młodych ludzi, do których była kierowana.
Kreacja
SŁOWO ZABIERA GŁOS - FOTORELACJA.pdf
Twardowki_logo_2.pdf