Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie
Nazwa wykonawcy
Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie
Data realizacji kampanii (od-do)
8.05.2015-15.11.2015
Strategia
Opis celu kampanii
Celem kampanii jest wzrost świadomości i edukacji grupy docelowej korzystającej z miejskich środków lokomocji, przez czynny udział w kampanii (młodzież ZSP w Częstochowie), czy bezpośredni jej odbiór. Kampania porusza tematy naszych zachowań w przestrzeni publicznej, na przystankach, w tramwajach, autobusach, odpowiada na pytanie, czy jest to przestrzeń niczyja, czy obowiązuje w niej savoir-vivre.
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Ankieta przeprowadzona przez MPK w Częstochowie wśród respondentów wskazała, iż zachowania jakie najbardziej przeszkadzają w korzystaniu z miejskich środków lokomocji to brak higieny wśród pasażerów, przykry zapach (e-papierosy), dewastacja, brak kultury podczas wsiadania i wysiadania, bezwzględne zawłaszczanie przestrzeni przez przewożenie dużych bagaży, zwierząt, wulgaryzmy, alkohol, agresja.
Insight
Tramwaj, autobus, przystanek mogę tu wszystko, to nie moje. Mogę się wykazać, śmieci z kieszeni, guma do żucia - nie ma sprawy. Jak się postaram wcisnę się pierwszy i miejsce moje! Zawsze mi się udaje, lubię ten posmak zwycięzcy. Frajerzy niech stoją. Odwrócę wzrok do szyby, nie chce ich widzieć.
Określenie grupy docelowej
Kampania ma wymiar edukacyjny, kierujemy ją do grupy, która w 50% korzysta codziennie ze środków lokomocji (15-25 lat) oraz do grupy przedszkolnej (zapraszając do udziału w konkursie plastycznym).
Wyjaśnienie idei kreatywnej
Kampania realizowana jest przez młodzież i nauczycieli grafiki. Ideą jest wypowiedź plastyczna dot. wspólnej przestrzeni miejskiej. Towarzyszy jej mobilna galeria plakatów, piktogramów, haseł eksponowanych we wszystkich miejskich pojazdach. W dniu rozpoczęcia akcji odbywają się: ankiety, happeningi, konkursy, quizy przygotowane przez uczniów. Kampanię rozpoczyna barwny i głośny korowód.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Kultura nie boli, chamstwu, dewastacji i agresji dość! Przestrzeń publiczna jest naszą, wspólną przestrzenią. Ten częstochowski autobus niezawodnie zawozi nas do celu. Obok Ciebie jedzie Twój ziomal.
Hasło/slogan
KULTURA NIE BOLI !
ALE JAZDA...
Plany kontynuacji kampanii
KULTURA NIE BOLI... podejmuje 4 raz temat godnego zachowania w przestrzeni publicznej. Poprzednie akcje dot. chamstwa, psiej kupy, gumy do żucia, a obecna kultury bycia w miejskich środkach lokomocji. Zaczęliśmy przygotowania następnej emisji: JAZDA NA TRZEŹWO (bez używek i alkoholu). Planujemy rozwinąć działania o media społecznościowe oraz serwisy internetowe obsługujące prace multimedialne.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
1/ Ankieta analizy zachowań pasażerów w środkach komunikacji miejskiej w Częstochowie
2/ Zdobycie funduszy: UM Częstochowa - Patronat Prezydenta, MPK w Częstochowie-wydruk plakatów, udostępnienie autobusów, środki własne
3/ Przygotowanie uczniów do działań plastycznych /analizy, dyskusje, przykłady/
4/ Zatwierdzenie projektów graficznych, happeningów, ankiet, quizów do realizacji
5/ Przygotowanie szczegółowego programu akcji
6/ Opublikowanie zdarzenia w mediach społecznościowych, prasie, radio i telewizji regionalnej
7/ Ogłoszenie konkursu dla dzieci przedszkolnych pt: JAK WYGLĄDAŁ PIERWSZY TRAMWAJ?
8/ Wysłanie zaproszeń do udziału w akcji na placu Biegańskiego w Częstochowie do szkół oraz przedszkoli
8/ Przeprowadzenie akcji w dniu 8 maja 2015 na placu Biegańskiego w Częstochowie
10/ Wydrukowanie miesięcznych kart jazdy z wybranymi plakatami uczniów (gdy nakład wyczerpie się drukowane będą kolejne projekty)
11/ Wydrukowanie plakatów w formacie a3, które stale funkcjonują w tramwajach
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
1/ Plakaty, ulotki, wlepki
2/ Mobilna galeria plakatów KULTURA NIE BOLI (w miejskich środkach lokomocji)
3/ Happeningi, ankiety, quizy, barwny i nagłośniony korowód idący alejami, konkursy plastyczne i sportowe dla młodzieży i dzieci
4/ Plansze informujące o akcji i jej historii na budynku UM Częstochowa
5/ Media społecznościowe, strony internetowe
6/ Radio i telewizje lokalne i rejonowe
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Tegoroczna kampania była wspólnym działaniem grupy młodzieży Zespołu Szkół Plastycznych oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Częstochowie (w sumie około 300 osób). W konkursie plastycznym JAK WYGLĄDAŁ PIERWSZY TRAMWAJ? wzięło udział 52 dzieci. W akcji na placu Biegańskiego uczestniczyło ok. 400-500 osób.
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
Obecność publiczna kampanii obejmowała min. telewizję lokalną, radio lokalne i regionalne, prasę, strony branżowe i internetowe (w sumie około 20 pozycji - brak szczegółowych badań.
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
KULTURA NIE BOLI jest rozpoznawalną marką akcji społecznej w Częstochowie. Miesięczne karty jazdy, które zakupują klienci MPK, powtarzają podstawowe hasła kampanii. Akcja wywołała zainteresowanie w kręgach zajmujących się transportem miejskim. Zainteresowani pytają o temat następnej edycji.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
Trudno bez kolejnych ankiet zmierzyć stopień realizacji założonych celów, zwłaszcza jeżeli chodzi o niewymierne aspekty wychowania społecznego. Instytucję, przy tak minimalnych nakładach nie stać na profesjonalne badania. Zauważamy wśród szkolnej młodzieży ZSP poprawę zachowań, brak dewastacji, chamstwa i wzrost kultury osobistej. Uczniowie chętnie uczestniczą czynnie w naszych akcjach.
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
Efektywność kampanii oceniona jest po udziale ilości młodzieży szkolnej, która w trakcie licznych dyskusji, pogadanek uwrażliwiła się na poruszane przez nas tematy. Akcja KULTURA NIE BOLI stała się rozpoznawalna przez społeczeństwo lokalne. Są to informacje przekazywane ustnie, bądź za pomocą mediów internetowych.
Budżet kampanii
1650 zł - Wydział Kultury, Promocji i Sportu Urzędu Miasta Częstochowa, ok. 2000 zł - MPK w Częstochowie, środki własne (minimalne, nie licząc całkowitego wkładu pracy)
Jaka była zmiana postaw
Wszelka zmiana postaw będzie zauważona za jakiś czas w miejskich środkach lokomocji.