Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Sztafeta Jubileuszowa POLRUN - NOMINOWANA

KATEGORIA: Akcje zaangażowane firm (CSR)

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Zakłady Farmaceutyczne Polpharma SA – największy polski producent leków i lider rynku farmaceutycznego. Od ponad 80 lat cieszy się zaufaniem pacjentów, lekarzy i partnerów biznesowych.

Nazwa wykonawcy

Havas Media, Havas Sports and Entertainment, Polpharma

Data realizacji kampanii (od-do)

28.05.2015 – 20.06.2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

Czy 80-lecie firmy może połączyć 4 tys. pracowników rozsianych po całej Polsce? Tak, jeśli przyświeca mu wspólny cel. Sztafeta Jubileuszowa POLRUN powstała by zintegrować pracowników wszystkich lokalizacji firmy wokół motta Ludzie Pomagają Ludziom i spełnić wakacyjne marzenia dzieci z domów dziecka.. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu przez 23 dni pracownicy wybiegali 524 wyjazdy wakacyjne.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Wiele firm przekazuje domom dziecka zabawki czy słodycze. Ale czego one tak naprawdę potrzebują? Po konsultacjach z dyrektorami placówek i Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim okazało się, że dzieci marzą o oderwaniu od codzienności, poznaniu innego świata, a większość z nich nigdy nie była na koloniach! Dlatego postanowiliśmy przeliczyć kilometry przebiegnięte przez pracowników na wyjazdy wakacyjne.

Insight

Nigdy nie trenowałem, nie mam zbyt dobrej kondycji, nie dam rady przebiec dużego dystansu. Ale jeśli dzięki mojemu biegowi chociaż jedno dziecko wyjedzie na pierwsze w życiu wakacje, to zmobilizuję się i przebiegnę przynajmniej 5 kilometrów.

Określenie grupy docelowej

Pracownicy zakładów Grupy Polpharma w Starogardzie Gd, Sieradzu, Duchnicach, Nowej Dębie i biura w Warszawie, przedstawiciele firmy z całej Polski, społeczności lok. w miejscowościach na trasie biegu.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Sztafeta połączyła najmłodszy i położony najbardziej na południu Polski zakład Polpharmy (Nowa Dęba w Podkarpackiem) z zakładem, gdzie 80 lat wcześniej zaczęła się historia firmy (Starogard Gd. w Pomorskiem). Na trasie organizowano bezpłatne badania i strefy zdrowia dla społeczności lokalnych. Kilometry przeliczano na wyjazdy dla dzieci z domów dziecka z województw, gdzie Polpharma ma zakłady.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Twój wysiłek nie pójdzie na marne. Zaangażuj się, a dzięki Tobie dzieciaki z domu dziecka pojadą na wymarzone wakacje.

Hasło/slogan

Ludzie pomagają Ludziom

Plany kontynuacji kampanii

Sztafeta POLRUN była jednorazowym projektem zorganizowanym z okazji jubileuszu firmy, ale postanowiliśmy wykorzystać rozbudzony potencjał sportowy pracowników i ich chęć pomocy innym do zbudowania całorocznego programu sportowego połączonego z możliwością przeliczania aktywności na cel społeczny. Trwają prace nad takim projektem.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1. W marcu rozpoczęliśmy komunikację z pracownikami, zachęcając do udziału w biegu.
2. Uruchomiliśmy stronę www.polrun.pl, gdzie można się było zapisać na odcinek o długości 5, 10, 15, 20, 25, 40 km.
3. Zorganizowaliśmy treningi i porady dla biegaczy.
4. 28.05 – start sztafety spod zakładu w Nowej Dębie.
5. W 5 miastach na trasie (Nowa Dęba, Sieradz, Łódź, Płock i Toruń) zorganizowaliśmy strefy zdrowia i sportu - bezpłatne badania kardiologiczne, okulistyczne, dermatologiczne i aktywności sportowe dla społeczności lokalnych.
6. 20.06 – finał sztafety, która trwała 23 dni, na stadionie w Starogardzie Gdańskim. Na ostatnim odcinku do pracowników dołączyły lokalne szkoły, rodziny, władze miasta.
7. Kilometry przebiegnięte przez pracowników przeliczyliśmy na 524 wyjazdy wakacyjne dla wychowanków 35 domów dziecka z 4 województw, w których mamy zakłady. Wyjazdy odbyły się w lipcu i w sierpniu (Łeba, Zakopane, Piękna Góra k. Giżycka).

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Zachęcaliśmy pracowników do udziału w biegu za pośrednictwem plakatów, newsletterów, mailingów, intranetu, firmowego komunikatora, porad znanych sportowców na www.polrun.pl oraz zorganizowanych treningów. W czasie trwania sztafety utworzyliśmy kanał POLRUN TV (You Tube), na którym można było śledzić poczynania biegaczy w każdym z 23 dni sztafety. Wydarzenie relacjonowało także TVP INFO i TVP 2 oraz media lokalne (prasa, radio, TV) na trasie biegu. Relacje dotyczyły zarówno samej idei biegu, jak też zachęcenia społeczności lok. do udziału w strefach zdrowia i skorzystania z bezpłatnych badań.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Zależało nam, aby beneficjentami projektu były domy dziecka z małych miejscowości, w szczególnie trudnej sytuacji, do których na co dzień nie docierają sponsorzy. Nawiązaliśmy współpracę w urzędami marszałkowskimi, w celu wytypowania najbardziej potrzebujących placówek. Dzięki temu na kolonie wyjechały z nami dzieci m.in. z Wargawki Młodej, Kisielan Żmichów, Łopuszki Małej i innych małych wsi.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

• Blisko 200 publikacji nt. inicjatywy Polpharmy w mediach ogólnopolskich i lokalnych, w tym m.in. 3 x  Pytanie na śniadanie TVP
• Łącznie 140 000 osób obejrzało relacje z biegu na You Tube
• Patronat medialny nad biegiem: TVP INFO, RMF FM, TrenerBiegania.pl.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Kampania pomogła umocnić markę Polpharma w roku jej 80-tego jubileuszu jako firmy zaangażowanej społecznie, działającej zgodnie z mottem Ludzie pomagają Ludziom.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Akcja okazała się ogromnym sukcesem, zarówno pod kątem aktywizacji pracowników, jak i spełniania dziecięcych marzeń. Dzięki aktywnej komunikacji i szczytnemu celowi w biegu wzięło udział ponad 700 pracowników, a ich wysiłek przełożył się na 524 wyjazdy kolonijne dla dzieci. Zaangażowanie pracowników we wspólny bieg – bezprecedensowe, radość dzieciaków z wyjazdów kolonijnych – bezcenna.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

• 733 uczestników sztafety
• 4 tys. pracowników śledzących relacje z biegu
• 5240 przebiegniętych kilometrów (dodane dystanse biegaczy)
• 524 ufundowanych wyjazdów dla dzieci z 35 domów dziecka z 4 województw
• 140 tys. wyświetleń filmów z biegu na kanale POLRUN TV
• 2 tys. bezpłatnych badań wykonanych na trasie biegu
• 5 tys. uczestników eventu kończącego bieg

Budżet kampanii

Kompleksowa organizacja i zabezpieczenie sztafety – 1 mln PLN
Organizacja wyjazdów wakacyjnych dla dzieci – 500 tys. PLN

Jaka była zmiana postaw

Wzmożone zainteresowanie uprawianiem sportu wśród pracowników. Wiele osób, które dzięki inicjatywie POLRUN rozpoczęły swoją przygodę z bieganiem, przełamało swoje opory i dalej aktywnie ćwiczy. Chętniej angażuje się też w inne inicjatywy społeczne firmy (wolontariat pracowniczy, Szlachetna Paczka)

 


Kreacja