Kampania "Mama, tata, tablet" (www.mamatatatablet.pl)W krajach które adaptowały kampanię (UK, Łotwa) kampania realizowana jest pod nazwą "Homo tabletis" (www.homotabletis.org) - NOMINOWANA
KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych
Nazwa i opis inicjatora kampanii
Fundacja Dzieci Niczyje jest organizacją pozarządową o charakterze non-profit, która od 1991 r. zajmuje się szeroko rozumianą pomocą dzieciom krzywdzonym i ich rodzinom. Fundacja prowadzi ośrodki pomocy, programy profilaktyki krzywdzenia dzieci i organizuje szkolenia dla profesjonalistów. Od 2004 r. FDN realizuje kompleksowe działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w internecie.
Nazwa wykonawcy
Fundacja Dzieci Niczyje
Data realizacji kampanii (od-do)
05.11.2015 - 31.12.2015
Strategia
Opis celu kampanii
Kampania Mama, tata, tablet przestrzega przed zbyt wczesnym i niekontrolowanym udostępnianiem dzieciom urządzeń ekranowych, jak tablety czy smartfony, zwracając rodzicom uwagę na możliwe negatywne konsekwencje takiej sytuacji Autorzy kampanii jednocześnie wskazują na zasady, które powinny towarzyszyć udostępnianiu urządzeń ekranowych najmłodszym dzieciom.
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
40% dzieci 0-2 rż korzysta z tabletów lub smartfonów. W wieku 5-6 lat - 84%. 60% rodziców, udostępnia dzieciom tablet lub smartfon, żeby zająć się swoimi sprawami. (Millward Brown dla FDN, 2015). Rekomendacje Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej (AAP) wykluczają udostępnianie urządzeń ekranowych dzieciom 0-2 rż. Badania AAP wskazują w tym kontekście m.in na zagrożenia dla rozwoju mózgu dzieck
Insight
Z badań wynika, że duża część rodziców udostępnia małym dzieciom smartfony i tablety, by mieć chwilę spokoju. Nie mają świadomości, iż choć odpowiednio dobrane treści internetowe mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój dzieci, to długotrwałe korzystanie z urządzeń elektronicznych może być szkodliwe.
Określenie grupy docelowej
Kampania „Mama, tata, tablet” prowadzona przez Fundację Dzieci Niczyje powstała z myślą o rodzicach dzieci w wieku od 0 do 6 lat.
Wyjaśnienie idei kreatywnej
Rodzice coraz młodszych dzieci udostępniają im tablety i smartfony.
Żeby zwrócić ich uwagę na możliwe negatywne konsekwencje takiej sytuacji wykreowano nowy gatunek naczelnych – Homo tabletis.
Lekką formę animacji stylizowanej na film przyrodniczy połączono z przekazem do rodziców: nie bądźcie tabletowymi rodzicami - udostępniajcie dzieciom urządzenia ekranowe tylko na określonych zasadach.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Nie udostępniaj tabletu i smartfona dziecku przed ukończeniem przez nie drugiego roku życia. Jeżeli uznasz, że to już czas - tylko na określonych zasadach.
Hasło/slogan
Nie bądź tabletowym rodzicem.
Plany kontynuacji kampanii
Powstała wersja angielska filmu, która w ramach współpracy FDN ze stowarzyszeniem INSAFE została udostępniona wszystkim 30 krajom członkowskim. Dzięki tej współpracy powstała już wersja łotewska kampanii, natomiast wersja chorwacka jest w przygotowaniu. Obecnie prowadzimy rozmowy o możliwości lokalizacji kampanii w 4 kolejnych krajach.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
1. Przeprowadzenie badań na zlecenie FDN przez Millward Brown i opracowanie raportu z badań
2. Przygotowanie głównych założeń kampanii
3. Opracowanie koncepcji kampanii Mama, tata, tablet
4. Przygotowanie wizualizacji kampanii
5. Przygotowanie filmu Homo tabletis i spotu Mama, tata, tablet
6. Prace nad stroną www.mamatatatablet.pl
7. Zapowiedź kampanii na 9. konferencji "Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie"
8. Kontakty z mediami i otrzymanie bezpłatnego czasu antenowego
9. Konferencja prasowa (05.11.2015)
10. Promocja akcji na fb (dzięki grantowi na reklamę)
11. Wystąpienia w mediach przedstawicieli FDN
12. Emisje spotów w TVP i TVN
Liczne artykuły i wywiady w prasie
13. Przygotowanie seminarium eksperckiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego (31.02.2016)
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
W ramach kampanii przygotowano film Homo tabletis oraz spot. Ponadto powstał spot radiowy. Głosu kampanii użyczyła Krystyna Czubówna. Na potrzeby reklamy prasowej powstały reklamy prasowe, natomiast do mediów społecznościowych przygotowano animowane GIFy. Dla głównej grupy docelowej, rodziców, powstała broszura informacyjna, w której opisano problem, zjawisko oraz rekomendacje od kiedy i jak udostępniać nowe technologie małym dzieciom. Na potrzeby kampanii przygotowano także raport z badań oraz informację prasową.
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Aby jak najszerzej dotrzeć z przekazem kampanii w promocję zaangażowano media. W akcję włączyły się stacje telewizyjne (TVP oraz TVN) oraz liczne rozgłośnie radiowe. Rozesłano mailing dotyczący akcji do kluczowych dla tematu adresatów - m.in dziennikarze i media parentingowe, przedszkola w całej Polsce
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
Kampania została bardzo entuzjastycznie przyjęta przez media. Odnotowaliśmy 1862 wzmianek o kampanii w różnych mediach (wg raportu widoczności IMM). Pojęcie Homo tabletis analizował prof. Jan Miodek, o Homo tabletis dyskutowali m.in. Roman Kurkiewicz i Jan Wróbel w programie Dwie prawdy w TVN. Ponad 300 tys. odsłon na YT
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
W ramach kampanii promowano nowy termin Homo tabletis - człowiek tabletowy, które po kampanii stało się rozpoznawalne (ok. 5000 wyników w Google) i jest powszechnie używane wśród rodziców.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
Kampania wywołała dyskusję w mediach, prasie oraz mediach społecznościowych. Ponadto kampania pokazała rodzicom, bardzo przystępnie, że długotrwałe udostępnianie małym dzieciom nowych technologii może mieć negatywny wpływ na ich rozwój. Pokazała też rodzicom, którzy uznają, że ich dziecko jest już gotowe, aby z nowych technologii korzystać, w jaki sposób powinni im je udostępniać.
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
Efektywność kampanii mierzona jest na podstawie ilości publikacji w mediach, także społecznościowych, ilości wpisów dokonanych przez blogerów oraz ilości wyświetleń spotów na You Tube.
Budżet kampanii
Większość działań kampanii była prowadzona na zasadach non-profit. Agencja Astro (animacja) oraz grafik (KV) pracowali na preferencyjnych warunkach. Całkowity budżet kampanii to 8 tys. złotych.
Jaka była zmiana postaw
Kampania spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem przez opinię publiczną. Otrzymaliśmy wiele sygnałów od rodziców (Fb, mail, spotkania z rodzicami, tel 800 100 100), że kampania uświadomiła im, że zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń elektronicznych może być dla dzieci szkodliwe.