Kampanie zgłoszone do konkursu
|
10.03.2014 Kampania społeczna „Jestem ze wsi!” KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych
Opis celu kampaniiCel: uświadomienie Polakom, że wszyscy mamy wiejskie korzenie i przekonanie ich, że nie należy się tego wstydzić; pokazanie, że pogarda wobec wiejskości jest głęboko zakorzeniona w naszej kulturze i języku; walka z negatywnymi konotacjami słów „wieśniak”, „wieśniactwo”, „wiocha”; pokazanie bogactwa i dynamiki kultury ludowej oraz jej historii; dłutoterminowym celem jest zmiana postrzegania wsi i osób wiejskiego pochodzenia oraz częstsze poruszanie tematyki wiejskiej w debacie publicznej Grupa docelowaMłodzi mieszkańcy polskich miast i wsi (15-40 lat), którzy często nie uświadamiają sobie swoich wiejskich i chłopskich korzeni, oraz ich rodziny i znajomi. StrategiaStereotypy na temat wsi ciążą nad codziennymi sprawami i strategicznymi decyzjami pogłębiającymi przepaść między Centrum a Peryferiami. Opis przebiegu kampaniiKomunikację rozpoczęliśmy na FB i YT, publikując naszego lib-duba „Mój miły rolniku”, przygotowane wcześniej memy i informując o celu kampanii. Od pierwszego dnia pojawialiśmy się w mediach. Przeprowadziliśmy happeningi „Robimy wiochę!” w centrum Krakowa i Warszawy z muzykami czołowych zespołów sceny folkowej (m.in. Kapela ze Wsi Warszawa, Żywiołak). Podczas happeningów nadaliśmy miastom „prawa wiejskie” i dystrybuowaliśmy ulotki nawiązujące do komunikacji na FB (postać Milorda). Następnie akcja wiejskich coming outów - publikowaliśmy zdjęcia młodych, wykształconych ludzi, którzy z dumą przyznają się do wiejskich korzeni, a plakaty prezentujące ich rozmieściliśmy w Warszawie (ok. Pl. Zbawiciela, teren UW, kino Luna, puby, kawiarnie), stale prowadzone były działania w mediach, dystrybucja t-shirtów z logo „Jestem ze wsi!”. Finałem kampanii była wielka debata o wsi w Gorajcu na Roztoczu z udziałem laureata NIKE pisarza Andrzeja Stasiuka, socjologa Jana Sowy i filozofa Piotra Graczyka. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiMedia społ.: Facebook (JestemZeWsi), YouTube, poza tym plakaty, ulotki, koszulki, happeningi uliczne, duży nacisk na media relations – każdy z el. kampanii relacjonowany przez dziennikarzy. Efektywność- ponad 2700 osób zaangażowanych na Facebooku (w czerwcu 2013, kilkanaście dni po starcie kampanii, nasze posty docierały do prawie 7 tysięcy użytkowników FB; 93% fanów to osoby w wieku 13-44 lata, najpopularniejsi jesteśmy wśród grupy 18-34 (74%), co świadczy o pozytywnym oddźwięku w preferowanej grupie docelowej) KampanijnośćKampania była kontynacją naszych działań, m.in. muzyczno-kulturalnego festiwalu folkowego. W tym roku odbywa się akcja poświęcona kulturze tworzonej i kultywowanej przez wiejskie kobiety. Stale działa strona JestemZeWsi na FB i istnieją plany przeprowadzenia II edycji kampanii „Jestem ze wsi!”. Opis inicjatoraStowarzyszenie FOLKOWISKO skupia pasjonatów kultury tradycyjnej, artystów, działaczy społecznych, animatorów kultury, historyków i miłośników Roztocza. Działamy na rzecz regionu, wsi i prowincji. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyGł. motywem jest wizerunek Kosiarza, prowokacyjnego, wyluzowanego, nie dającego się wykiwać, kojarzącego się ze wsią i z punkową energią. Ważny motyw to stare zdjęcia rodzinne i memy nawiązujące do viralowych zjawisk w sieci (memy z cyklu „Piąteczek”, wykorzystanie postaci Milorda i dowcipów o łotewskich chłopach). Uwzględniliśmy interaktywny charakter podst. medium, publikując materiały fanów. Elementy kampanii były skierowane do różnych grup, z naciskiem na młodych Polaków w wieku 15-40 lat. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Inne, Kultura, Pomoc rozwojowa, Prawa człowieka, Równouprawnienie i tolerancja, Walka z wykluczeniem społecznym |
Nadawca | Stowarzyszenie Folkowisko, organizacja pozarządowa |
Wykonawca | Stowarzyszenie Folkowisko, organizacja pozarządowa |
Adresaci | Młodzi Polacy 15-40 lat, ich rodziny i znajomi |
Media | Ogólnopolskie i ponadregionalne, lokalne w 4 województwach, specjalistyczne; prasa drukowana, portale, radio, telewizja, media społecznościowe |
Data zgłoszenia | 10.03.2014 |