Kampanie zgłoszone do konkursu
|
07.03.2014 Kampania edukacyjna „Czytajmy etykiety” KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej
Opis celu kampaniiPodnoszenie świadomości konsumentów na temat wartości odżywczych kupowanych produktów w celu zapobiegania nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym. Edukacja jak poprawnie interpretować informacje zawarte na etykietach produktów Grupa docelowaKlienci sieci sklepów Biedronka. StrategiaKampania realizowana jest w ramach projektu „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej oraz Ministerstwo Zdrowia. Kampania odpowiada na problem społeczny jakim jest brak umiejętności interpretowania danych zawartych na etykietach, a co za tym idzie, nieodpowiedni dobór składników diety, prowadzący do otyłości i innych chorób. Właściwe czytanie etykiet to podstawa w wyborze jakościowych produktów i budowania diety zgodnej z potrzebami żywieniowymi. Racjonalne decyzje przy zakupie produktów spożywczych ma korzystne przełożenie na zdrowie całego społeczeństwa. Program skierowany był do klientów sieci sklepów Biedronka, który dokonują wyborów zakupowych przy sklepowych półkach. Dzięki dużej skali działania sklepów Biedronka (aktualnie ponad 2 400 placówek w całej Polsce) akcja mogła dotrzeć do ponad 3.5 mln klientów, którzy każdego dnia odwiedzają sklepy Biedronka. Opis przebiegu kampaniiW ramach działań przeprowadzono pilotaż akcji (grudzień 2012/styczeń 2013) i pierwszą akcję ogólnopolską (marzec–maj 2013). Akcja ogólnopolska objęła zasięgiem 100 sklepów na terenie całego kraju, w których 2 dietetyków z Instytutu Żywności i Żywienia lub Polskiego Towarzystwa Dietetycznego odpowiadało na pytania klientów i wyjaśniało wątpliwości co do zasad etykietowania i wartości odżywczej żywności. Klienci zapoznawali się z materiałami promocyjno-edukacyjnymi (ulotka, plakat) i mogli też wziąć udział w badaniach ankietowych oraz otrzymać upominek. W ramach tych działań edukacyjnych udzielono ponad 8088 porad i konsultacji oraz rozdano ponad 13 400 ulotek. Największe zainteresowanie konsumentów dotyczyło informacji o wartości odżywczej, co producent powinien umieszczać na opakowaniu w ramach oznakowania produktu, a także na co powinno zwracać się uwagę przy wyborze produktów. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW kampanii wykorzystane zostały takie narzędzia jak: EfektywnośćW badaniach ankietowych podczas pilotażu wzięło udział 442 respondentów, natomiast podczas I akcji ogólnopolskiej łącznie 2306 respondentów z całej Polski. Badanie zostało przeprowadzone przez przeszkolonych ankieterów metodą kwestionariuszową przed udzieleniem porady dietetycznej w czasie trwania akcji w sklepach sieci. Przeprowadzona ankieta dotyczyła opinii respondentów, charakterystyki podejmowanych przez nich decyzji oraz wiedzy z zakresu informacji umieszczanych na etykietach. Celem badania było wyznaczenie poziomu wyjściowego dla oceny skuteczności realizowanych w ramach programu działań. KampanijnośćII edycja w IV kwartale 2014 roku. Opis inicjatoraInstytut Żywności i Żywienia w ramach Szwajcarsko- Polskiego programu edukacyjnego. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia |
Nadawca | Instytut Żywności i Żywienia |
Wykonawca | Jeronimo Martins Polska, Instytut Żywności i Żywienia, Polskie Towarzystwo Dietetyczne |
Adresaci | Klienci sieci sklepów Biedronka |
Media | prasa, Internet, radio. |
Data zgłoszenia | 07.03.2014 |