28.02.2014 Pola Nadziei – radość pomagania KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej Opis celu kampanii1. Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy ludzi u kresu życia i powinności społeczeństwa dotyczącej otoczenia ich odpowiednią opieką.
2. Dotarcie z informacją o prowadzonej przez Hospicjum działalności do osób terminalnie chorych i ich bliskich.
3. Pozyskanie wsparcia finansowego dla prowadzonej przez Towarzystwo Przyjaciół Chorych „Hospicjum im. św. Łazarza” opieki hospicyjnej, w tym poprzez promocję przekazania 1% podatku na działalność TPCh "Hospicjum im. św. Łazarza". Grupa docelowa1. Dzieci i młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna
2. Terminalnie chorzy i ich rodziny
3. Społeczność Krakowa i okolic (Małopolski) StrategiaProblem: niska świadomość potrzeb ludzi umierających wśród mieszkańców Krakowa, a także niedostateczna wiedza o idei opieki hospicyjnej, która w dalszym ciągu u wielu generuje lęk.
Uzasadnienie wyboru grupy docelowej: trwała zmiana postaw ludzkich jest możliwa jedynie w wyniku wieloletniej pracy wychowawczej w okresie dzieciństwa i młodości. Uwrażliwienie młodzieży na problemy ludzi umierających w przyszłości będzie owocować świadomością wagi problemu wśród dorosłych mieszkańców Krakowa, przełoży się również na współfinansowanie Hospicjum przez społeczeństwo rozumiejące zasadność jego funkcjonowania.
"Pola Nadziei" są programem, który został stworzony przez organizację charytatywną Marie Curie Cancer Care w Wielkiej Brytanii. Ideą programu jest pozyskiwanie funduszy na utrzymanie hospicjów w Wielkiej Brytanii, a także edukacja i uwrażliwianie społeczeństwa na los terminalnie chorych. W 1997 roku MCCC przekazała ideowe założenia i zasady organizacji akcji „Pola Nadziei” wraz z 350 tysiącami cebulek żonkili Towarzystwu Przyjaciół Chorych „Hospicjum im. św. Łazarza”. Pierwsze polskie „pola nadziei" zakwitły wiosną 1998 r. w parkach krakowskich. Od tego czasu kwitną rokrocznie w Krakowie, a od 2003 roku również w innych polskich miastach. Towarzystwo Przyjaciół Chorych „Hospicjum im. św. Łazarza” koordynuje akcję ogólnopolską a każde z hospicjów realizuje program na swoim terenie, pozyskując środki na własną działalność, z zachowaniem ustalonych w Krakowie zasad. Opis przebiegu kampaniiJesień – żonkilowy marsz, sadzenie żonkili, symbolu akcji, które zakwitną jako „Pola Nadziei” wiosną.
Wiosenna akcja:
17.03 inauguracja Pól Nadziei mszą św.
04.2013 konkursy i wydarzenia szkolne:
„Żonkilowe Dyktando”
„Radość pomagania” - literacki
„Żonkilowa kartka dla chorego” - plastyczny
„Plakat Pola Nadziei 2014” - plastyczny
„Żonkilowy Dzień” – uczniowie ubrani na żółto, szkoły organizują prelekcje i działania promujące opiekę hospicyjną.
Prelekcje dla uczniów – 34 spotkania w szkołach, 1220 uczestników.
20.05 - podsumowanie akcji szkolnej, rozstrzygnięcie konkursów.
Kwesty na rzecz Hospicjum w wielu miejscach Krakowa, podczas koncertów i innych wydarzeń:
7-9.05 - Żonkilowy Tramwaj
koncerty
kwesty w szkołach i uczelniach
kwesty pasywne w ponad 400 punktach usługowo-handlowych
kwesty aktywne w trakcie imprez plenerowych
piknik na zakończenie akcji w ogrodzie hospicjum.
5-6 .07 spotkanie przedstawicieli hospicjów biorących udział w akcji ogólnopolski Wykorzystanie narzędzi komunikacji140 tys. folderów informujących o działalności Hospicjum i zachęcających do przekazania 1% podatku.
rozdane podczas kwest i wydarzeń,
insert folderów w Dzienniku Polskim
wysłane do Członków i Przyjaciół TPCh.
3 tys. plakatów promujących akcję zostało umieszczonych:
na słupach reklamowych Filmotechniki,
w szkołach,
sklepach,
150 plakatów wielkoformatowych umieszczonych w gablotach AMS,
100 tys. żonkilowych broszek rozdano podczas kwest.
600 skarbonek oznaczonych logo akcji
Spoty reklamowe na panelach LCD w autobusach miejskich.
Dla promowania Hospicjum i akcji Pola Nadziei 2013 powstała piosenka „Żonkile”(muz. W.Łyko, tekst J.Oparek) – emisja w Radiu Kraków i Radiu Plus oraz na stronie www.polanadziei.pl.
30 sekundowe spoty promujące akcję w TVP Kraków i Radio Plus
Emisja w TVP Kraków cyklu filmów pt. „Odcienie Nadziei” o działalności Hospicjum św. Łazarza. Film „Pola Nadziei 2013” – czterokrotnie emitowany w TVP Kraków w cyklu „Wiara i Życie”. EfektywnośćPonad 20 publikacji medialnych (TV, gazety, radio).
Przeprowadzono 34 prelekcje oraz spotkania dla dzieci i młodzieży w szkołach na terenie Krakowa i okolic, dzięki tym działaniom o idei hospicyjnej usłyszało 1220 osób.
W konkursach uczestniczyło 6 przedszkoli, 35 Szkół Podstawowych, 22 Gimnazja. Nadesłano 824 prace. W dyktandzie startowało 30 uczniów z 10 Żonkilowych Klubów.
Kwesty w 91 kościołach Krakowa i okolic.
Kwestę pasywną przeprowadzono w 140 punktach na terenie Krakowa i okolic (w aptekach, gabinetach lekarskich,bankach, bibliotekach, sklepach, punktach usługowych i gastronomicznych, spółdzielniach mieszkaniowych, i w innych).
78 puszek ustawiono w centrach handlowych.
Przychody – 522802,06 zł. Koszty – około 10%
W akcję zaangażowało się 750 wolontariuszy. KampanijnośćAkcja "Pola Nadziei" w Krakowie prowadzona jest po raz 16ty na podstawie programu stworzonego prez Marie Curie Cancer Care (Wlk. Brytania). Od 2003 do akcji włączane są kolejne hospicja w całej Polsce. W 2013 w akcji wzięło udział 47 hospicjów. Opis inicjatoraTPCh „Hospicjum im. św. Łazarza” od 1981 roku prowadzi profesjonalną i nieodpłatną opiekę nad ludźmi terminalnie chorymi w domach oraz w oddziale stacjonarnym. Opieką objęci są również bliscy chorego. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyKampania Pola Nadziei 2013 odbyła się pod hasłem "Pola Nadziei - radość pomagania". Towarzystwo tworzyło i realizowało kampanie samodzielnie, nie korzystając z pomocy agencji reklamowych. Projekty graficzne, spoty i piosenka są dziełem wolontariuszy. Zasadą wszelkich działań propagujących opiekę hospicyjną prowadzonych przez Towarzystwo jest autentyczność i prawda. |