Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



06.02.2013

Kampania Projekt Test - Kobiety się Testują. Koncert "Noc Czerwonej Kokardy"

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem kampanii jest zwrócenie uwagi społeczeństwa i mediów na potrzebę zachowania bezpieczeństwa podczas podejmowania ryzykownych kontaktów seksualnych, a także na konieczność testowania w kierunku HIV w celu zapobiegania negatywnym skutkom zdrowotnym ewentualnego zakażenia. Kampania została skierowana w szczególności do kobiet, miała je uwrażliwyć na potrzebę wykonywania testów na HIV.

Grupa docelowa

Kampania została skierowana do kobiet. Testowanie na HIV jest istotne niezależnie od płci, ale zakażenie HIV w kontaktach seksualnych przenosi się znacznie łatwiej z mężczyzny na kobietę.

Strategia

W 2010 Społeczny Komitet ds. AIDS stworzył kampanię "Projekt Test", w której młodzi, wykształceni, przebojowi ludzie zachęcają Polaków do badania się w kierunku HIV pokazując, że jest to coś zupełnie zwykłego, naturalnego i trwa tyle co przysłowiowe „wypicie kawy na mieście”. Kampania obala stereotyp „mnie to nie dotyczy” i pokazuje, że badanie się na HIV jest czymś oczywistym.
Rok 2012 został dedykowany kobietom, które ze względu na swoją budowę łatwiej się zakażają. Na to, że HIV łatwiej przenosi się z mężczyzny na kobietę składa się wiele czynników. Jednym z nich jest różnica w budowie anatomicznej narządów płciowych. Błona śluzowa pochwy i szyjki macicy jest wrażliwa na zakażenie HIV. Ilość wirusa w nasieniu jest znacznie większa niż w wydzielinach kobiecych narządów płciowych. Nasienie pozostaje zwykle po wytrysku w narządach płciowych kobiety, co wydłuża znacznie czas kontaktu HIV z wrażliwą na zakażenie powierzchnią błony śluzowej.
Kampanii towarzyszył koncert, w czasie którego znane kobiety zachęcały do testowania na HIV. Zaangażowanie znanych i rozpoznawalnych osób w kampanię miało na celu wzmocnić jej oddziaływanie oraz rozszerzyć zasięg. Ponadto wybór takiej formy przekazu idei profilaktycznej, nadał jej szczególny wyraz. W projekt zaangażował się świat biznesu - marki Durex, Levis i MAC, dwie ostatnie od lat są zaangażowane na poziomie światowym w działania w obszarze HIV/AIDS i zdecydowały się one na promocję wydarzenia w swoich sklepach.

Opis przebiegu kampanii

W 2012 roku Społeczny Komitet ds. AIDS dedykował kampanię kobietom. 8. marca każda dama testująca się na HIV otrzymywała symboliczny goździk. Identyfikacja wizualna kampanii (projekt Studio 2x2) cieszyła się ogromny zainteresowaniem wśród pań. Każdego miesiąca przeprowadzono szereg interaktywnych konkursów nagradzanych „kobiecymi” drobiazgami.
Koncert "Kobiety się testują" sfinalizował całoroczną kampanię. 1 grudnia 2012r. polskie artystki wspierające, zagrały i zaśpiewały, by zaapelować do kobiet: „Badajcie się na HIV!” Noc Czerwonej Kokardy to impreza z akcentem profilaktycznym, na scenie klubu BASEN wystąpiły: Mika Urbaniak, Natalia Przybysz, Novika oraz Tatiana Okupnik. Fragmenty przedstawienia „Miss HIV”, autorstwa Macieja Kowalewskiego, odegrały Anna Mucha oraz Olga Frycz. Artystki, które biorąc udział w przedsięwzięciu wsparły tym samym idee przyświecającą kampanii.
Tego samego dnia, w godzinach porannych odbyły się Warszawskie i Płockie Dni Testowania.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Na zaangażowanie w kampanię zdecydowały się znane osoby publiczne: Anna Mucha, Olga Frycz, Tatiana Okupnik, Mika Urbaniak, Natalia Przybysz i Novika. Aktorki i piosenkarki aktywnie uczestniczyły i komentowały wydarzenie w czasie wywiadów i spotkań radiowo-telewizyjnych. Kampania spotkała się z szerokim odbiorem medialnym: 3 relacje telewizyjne, 10 wywiadów TV i 5 radiowych, informacja o "Nocy Czerwonej Kokardy" pojawiła się w 12 radiostacjach, napisano ponad 60 artykułów na temat projektu.
Działaniom kampanii towarzyszyły liczne komunikaty prasowe, o projekcie pisali niezależni dziennikarze, blogerzy oraz wiodące media. Ponadto kampanii towarzyszyła aktywna komunikacja z wykorzystaniem narzędzi social marketingu (Facebook). Kampanię promowano na stronach i kanałach internetowych stowarzyszenia (projekttest.pl, skaids.org) oraz firm i organizacji partnerskich.
Partnerzy projektu (MAC, Levis) wspierali kampanię zapraszając na wydarzenia towarzyszące w swoich sklepach.

Efektywność

Załączona prezentacja.

Kampanijność

Jest to kolejna edycja kampanii "Projekt Test". W 2010r. Stowarzyszenie stworzyło kampanię, w której młodzi, wykształceni, przebojowi ludzie zachęcają Polaków do badania się w kierunku HIV. W najbliższym roku zaplanowana jest kolejna edycja kampanii.

Opis inicjatora

Misją Społecznego Komitetu ds. AIDS jest rozwijanie informacji, edukacji, poradnictwa i opieki w związku z epidemią HIV/AIDS, ograniczanie indywidualnych i społecznych skutków epidemii.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia, Społeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaSpołeczny Komitet ds. AIDS
WykonawcaSpołeczny Komitet ds. AIDS, Studio 2x2
AdresaciKobiety
Mediaradio, telewizja, internet
Data zgłoszenia06.02.2013
Dodatkowe materiałyplik: prezentacja NCK_2012.pdf