Kampanie zgłoszone do konkursu
|
10.04.2012 „Złe nawyki dobrych kierowców”Kampania społeczna programu ochrony życia użytkowników dróg krajowych pod nazwą „Drogi zaufania”, realizowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych
Opis celu kampaniiKampania ma doprowadzić do obniżenia liczby ofiar śmiertelnych na drogach krajowych. W dłuższej perspektywie kampania prowadzić ma do wykształcenia racjonalnych i trwałych postaw w komunikacji drogowej. Działania w latach 2010-2013 koncentrują się na dotarciu z komunikatem perswazyjnym i edukacyjnym do grup wysokiego ryzyka śmiertelności w wypadkach na drogach krajowych: mężczyzn w wieku 18-35 kierujących samochodami prywatnymi, kierowców zawodowych, rowerzystów, a także pieszych. Grupa docelowaAdresatami kampanii byli użytkownicy dróg, zwłaszcza kierowcy. Przekazy miały skłaniać ich do analizy własnego postępowania w ruchu drogowym i kształtować w nich racjonalne postawy. StrategiaKampania jest częścią programu „Drogi zaufania”. Granica redukcji liczby ofiar wypadków drogowych poprzez udoskonalanie infrastruktury jest ograniczona zachowaniem użytkowników dróg, zwłaszcza kierowców, z winy których dochodzi do największej liczby tragicznych zdarzeń. Opis przebiegu kampaniiNa kampanię złożyły się emocjonalne soty w radiu i telewizji oraz przekazy racjonalne, upowszechniane zwłaszcza w internecie i prasie. Działania edukacyjne realizowano pod hasłem „Złe nawyki dobrych kierowców”. W ten sposób autorzy kampanii chcieli uświadomić odbiorcom, że wystarczy drobny błąd, złe przyzwyczajenie, by spowodować tragiczny wypadek drogowy. Czynili to na przekór samoocenie polskich kierowców, z których aż 95 proc. w badaniach TNS OBOP zaliczyła siebie do grona dobrych kierowców. W slogan wpisano więc celową przewrotność. W ten sposób twórcy nie dyskwalifikowali tych, którzy oceniają siebie jako dobrych kierowców, choć wcale nimi nie są. Nie ośmieszali ich i nie piętnowali. Pokazywali natomiast, że niemal wszyscy obarczeni jesteśmy złymi nawykami, tkwimy w niesprawdzonych przekonaniach, żyjemy mitami o bezpieczeństwie drogowym, a pomimo to na drodze nie odpuszcza nas pewność siebie. Starali się uświadomić odbiorcom paradoks tej sytuacji. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiSzeroki zakres oddziaływania wymusił wybór mediów o dużym zasięgu. Spoty telewizyjne i radiowe ulokowano w stacjach o zasięgu ogólnopolskim (TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, Polsat, Polsat News, Radio Zet) oraz rozgłośniach regionalnych. Dotarcie do mężczyzn w wieku 18-35, znajdujących się w grupie szczególnego ryzyka, zapewniła emisja spotów w TVN Turbo, Planeta FM, Radiu Eska i Antyradiu. Poza standardowymi reklamami w stacjach radiowych publikowano serię felietonów nawiązujących do linii kreacyjnej, ale koncentrujących się na edukacji. Działania PRKampania była niezwykle nośna medialnie, co reprodukowało komunikaty kluczowe. Łącznie odnotowano 1237 publikacji medialnych na jej temat. EfektywnośćOd kilku lat z roku na rok spada w Polsce liczba wypadków drogowych i ich ofiar. To niewątpliwie zasługa poprawy stanu technicznego dróg oraz działań służb kontroli i nadzoru, ale – co podkreślają zarówno inżynierzy, jak i policjanci – bez wzrostu świadomości kierowców tego wyniku nie dałoby się osiągnąć. Decyzje na drodze podejmuje bowiem człowiek, a nie samochód czy jezdnia. To od zachowania kierowcy zależy bezpieczeństwo jego samego i innych uczestników ruchu. KampanijnośćW 2010 r. w ramach programu „Drogi zaufania” przygotowano kampanię „Jesteś sprawcą, jesteś ofiarą”, której narratorami byli sprawcy wypadków drogowych. W 2011 r. przed twórcami kampanii stanęło wyzwanie stworzenia kreacji spójnej, choć nieidentycznej, z kampanią zrealizowaną w 2010 r. Opis inicjatoraInicjatorem kampanii jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), największy inwestor drogowy w Polsce, zarządzający siecią dróg krajowych, ekspresowych i autostrad w Polsce. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyTwórcy kampanii sięgnęli po dokumentalne narracje, utrzymując spójność komunikacji na przestrzeni lat. Tym razem na istotę wypadku spoglądają przez pryzmat osób zawodowo zajmujących się wypadkami. Poprzez autentyczne narracje odsłaniają kolejne tabu: śmierć dziecka z winy matki-kierowcy i jej rachunek sumienia; spowiedź duszpasterza kierowców, który na drodze zabił dwie osoby; katalog obrażeń, jakich doznaje ofiara wypadku. Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalnePrzy drogach krajowych zorganizowano serię happeningów z symulacją wypadków drogowych. Działniu towarzyszyły rodzinne pikniki edukacyjne, podczas których można było spotkać się z ekspertami, policjantami, psychologami transportu itd. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Kampanie instytucji publicznych |
Problemy społeczne | Bezpieczeństwo ruchu drogowego |
Nadawca | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad |
Wykonawca | Sparing Communication Group |
Adresaci | Użytkownicy dróg krajowych, zwłaszcza kierowcy z grupy ryzyka (mężczyźni w wieku 18-35 lat) |
Media | Telewizja, radio, prasa, internet |
Data zgłoszenia | 10.04.2012 |
Dodatkowe materiały | |