Kampanie zgłoszone do konkursu
|
10.04.2012 Wykreśl 212 kk KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO)
Opis celu kampaniiUświadomić ogółowi społeczeństwa zagrożenia wynikające z obowiązywania paragrafu 212kk i zagrożenia dla swobody wypowiedzi Grupa docelowaOgół społeczeństwa, posiadający niewielką wiedzę o prawach człowieka StrategiaAutor publikacji prasowej, krytycznej recenzji czy każdy z nas, kto wyrazi swoją krytyczną opinię może według polskiego prawa stać się kryminalistą i skończyć w więzieniu, wynika to z paradoksu polskiego prawa: zniesławienie jest karane z kodeksu cywilnego, ale też z karnego, ma to z przyczyny istnienia paragrafu 212 w tymże. Powyższe przepisy są niezgodne z międzynarodowymi standardami wolności słowa, czego konsekwencją były liczne procesy państwa polskiego przez Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu oraz niechlubne...miejsce w rankingu. W efekcie znana nam raczej z relacji o białoruskim reżimie sytuacja dziennikarzy lądujacych w więzieniu, a zwykłych ludzi zastraszanych i uciszanych groźbą procesu karnego jest częścią polskiej rzeczywistości. Dotychczasowe działania mające na celu zmianę tego przepisu kierowane były bezpośrednio do polityków, tymczasem problem był nieznany szerszej grupie społecznej, która jak często w przypadku tematu praw człowieka nie widziała w tym przepisie związku ze swoją rzeczywistością. Kampania Wykreśl 212kk miała za zadanie to zmienić przybliżając prawdziwe historie dziennikarzy, ale też zwykłych obywateli oskarżonych z 212kk. Szeroki zasięg kampanii miał nie tylko aspekt edukacyjny, ale też miał pomóc w wywarciu presji na grupą część grupy docelowej: przyszłych parlamentarzystów, nieprzypadkowo, więc na czas trwania kampanii wybrano gorący okres kampanii wyborczej. Opis przebiegu kampaniiKampania rozpoczęła się 5 września i trwała aż do wyborów parlamentarnych w październiku 2011 roku. W ramach kampanii wydrukowano w prasie ogólnopolskiej i lokalnej reklamy prasowe, a w radiu TOK FM puszczano spoty radiowe. Sercem kampanii były fan page akcji, który mimo braku wsparcia innego niż kilka publikacji reklamy zgromadził ponad 3500 fanów. Bardzo ważnym uzupełnieniem kampanii były działania PR - informacje prasowe wysyłane do mediów oraz dostępność rzeczniika akcji Domniki Bychawskiej z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, którą media chętnie prosiły o komentarz. W efekcie niszowy i mało zrozumiały dla Polaków temat praw człowieka i wolności słowa znalazł się na pierwszych stronach gazet i stał się elementem dyskusji wyborczej. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiKampania nie posiadała żadnego budżetu mediowego, dlatego głównymi narzędziami dotarcia była darmowa przestrzeń reklamowa udostępniona przez wydawców prasy na zasadzie dobrej woli zrzeszonych w Stowarzyszeniu Gazet Lokalnych (tygodniki lokalne) oraz Izbie Wydawców Prasy. Przygotowano 2 wersje layoutów prasowych nawiązujące do prawdziwych przypadków nadużyć związanych z par. 212kk Działania PROrganizatorzy kampanii przygotowali 2 informacje prasowe: poprzedzające i podsumowujące kampanię. W ramach dyskusji społecznej nt. 212 kk zorganizowano spotkania w największych polskich miastach. EfektywnośćChoć paragraf 212 kk ciągle obowiązuje kampanii udało się wywołać szeroką dyskusję społeczną dotyczącego jego wykreślenia, która wreszcie może przyczynić się do depenalizacji odpowiedzialności za słowo. KampanijnośćOrganizatorzy chcą kontynuować kampanię, ale skupiając się na bezpośrednim dotarciu do decydentów oraz poprzez edukację środowiska prawniczego np. na spotkaniach organizowanych przez wydziały prawa w różnych miastach. Opis inicjatoraHFPCZ- od 1989 roku z misją rozwijania kultury wolności i praw człowieka w kraju i za granicą Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyPrawa człowieka i problematyka wolności słowa dla przeciętnego Kowalskiego to abstrakcja, a sam paragraf 212 kk był długo postrzegany jako dotyczący właściwie tylko dziennikarzy, dlatego pomysł kreatywny opierał się na przybliżeniu prawdziwych historii oskarżonych z 212kk: mieszkańców skarżących developera i dziennikarza śledczego. Destrukcyjny wpływ tego przepisu na wolnośc słowa i blokowanie dyskusji publicznej oddano nawiązując wizualnie do pokreślonego przez cenzurę artykułu w gazecie. Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalneMailing do parlamentarzystów, którzy w trakcie kampanii wyborczej poparli akcję, zachęcający do aktywnego działania w Parlamencie na rzecz wykreślenia paragrafu 212 kk |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie (NGO) |
Problemy społeczne | Prawa człowieka |
Nadawca | Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, Izba Wydawców Prasy |
Wykonawca | Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, Agora (Gazeta.tv) |
Adresaci | Ogół społeczeństwa, politycy-decydenci |
Media | Prasa, Radio, Internet (filmy na gazeta.tv), www, social media (fan page) |
Data zgłoszenia | 10.04.2012 |
Dodatkowe materiały | plik: junior_page_2_wykresl212.pdf |
plik: junior_page_1_wykresl212.pdf | |
plik: Facebook fan page.pdf | |
Plik z portalu kampaniespołeczne.pl | |
Plik z portalu kampaniespołeczne.pl | |
Plik z portalu kampaniespołeczne.pl |