Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2011



02.04.2012

„Nie musisz na NAS głosować!”

KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania miała na celu pokazanie wizerunku wolontariusza jako kogoś kto działa nieodpłatnie pro publico bono. Wykorzystany okres wyborów parlamentarnych miał wnieść innowacyjne inne niż wszystkie hasło reklamowe, w celu skupienia uwagi na wolontariuszach.

Grupa docelowa

osoby w wieku 18 - 45 lat - z całej polski, ( głównie obszar małopolski ) 

Strategia

Akcja promocyjna „Nie musisz na NAS głosować!” jest akcją promującą wolontariat w największym programie charytatywno-ekologicznym „Zakretki.info – Pomagamy nie tylko przyrodzie…”


Nasi wolontariusze, wykorzystując swój wizerunek, chcą pokazać, że ich działania przynoszą efekt. Na co dzień zwykli ludzie. Pracują. Zarabiają. Zajmują się swoimi rodzinami. W wolnych chwilach, oprócz bogatego życia towarzyskiego, pomagają niepełnosprawnym dzieciom. Chcemy tą kampanią wyróżnić się z tłumu. Postanowiliśmy wykorzystać hasło „Na nas NIE musisz głosować!”, żeby zobrazować bezinteresowność naszych działań. Naszych wolontariuszy nikt nie wybierał, nie trzeba na nich głosować. Wszyscy zgłosili się sami i chcą dobrowolnie i nieodpłatnie pomagać niepełnosprawnym dzieciom.


Ponieważ liczymy się z cierpieniem osób, którym pomagamy, nie chcemy wykorzystywać ich wizerunku do promocji działań ważnych społecznie. Nieszczęście innych osób nie może być podstawą promocji działań charytatywnych. Nie chcemy wzbudzać litości osób zbierających zakrętki.
Promując nowoczesny wolontariat stawiamy na wizerunek naszych wolontariuszy. To właśnie oni pomagają innym. Robią to za darmo i bezinteresownie. Nie otrzymują wynagrodzenia za swoje działania, a jedyną zapłatą za ich ciężką pracę jest uśmiech na twarzy niepełnosprawnego dziecka, które dzięki naszej pracy niejednokrotnie może normalnie funkcjonować w społeczeństwie.

Opis przebiegu kampanii

Spontaniczny pomysł głównego koordynatora największego ogólnopolskiego programu zbierania plastikowych zakrętek, przedstawiony innym wolontariuszom. Po krótkiej analizie postanowiliśmy zrobić zdjęcia,(takie jak na plakatach wyborczych - jeden z naszych wolontariuszy jest fotografem - on mógł na nas poćwiczyć a my mieliśmy darmowe zdjęcia)Następnie w paincie domalowaliśmy hasła reklamowe. Z wykorzystaniem serwisu społecznościowego Facebook utworzyliśmy wydarzenie opisując nasze postulaty. Kampania na facebooku przyciągnęła spora liczbę aktywnych osób. Po około dwóch tygodniach zaczęły się kontaktować z nami media, chcąc napisać o naszym pomyśle, udało się przekonać wiele portali internetowych aby zamieścili informację o naszej akcji promocyjnej. Radio Puls wyemitowało wywiad z naszymi wolonteriuszami, dotyczył on pomysłowości w pozyskiwaniu wolontariuszy do działań. Udało się przekonać Miejskie przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej w Krakowie aby przez okres kilku dziesięciu autobusach

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Strona internetowa programu www.zakretki.info - od kilku lat utrzymujemy ją sami żeby pomagać niepełnosprawnym dzieciom.
Facebook.com - jest to darmowy i prosty sposób na reklamę - niestety 100% pozyskanych pieniędzy przeznaczamy na sprzęt dla niepełnosprawnych dzieci więc bardzo ciężko zdobyć fundusze na reklamę, bazujemy na pomysłowości.
Ogólnodostępne materiały - pozwoliły na to aby każdy kto może wydrukował nasz plakat i przykleił go w swoim miejscu pracy, miejscu nauki, etc. Nasze plakaty pojawiły się w urzędach, szkołach, na uniwersytetach, w sklepach na tablicach ogłoszeń.
Wystosowaliśmy komunikat prasowy rozesłany do mediów część z nich zamiesciła informację o naszej kampanii.
Wiele mediów samo zgłosiło się aby przeprowadzić wywiad.

Działania PR

Adres www.zakretki.info zamieszony na naszych materiałach prasowych skierowywał nie tylko na kampanię promującą wolontariat. Osoby które trafiły na stronę www, oprócz możliwości bycia naszym wolontariuszem bardzo często dołączały do zbiórek plastikowych zakrętek na rzecz dzieciaków, obejmowała naszą akcję patronatem, lub deklarowała chęć uczestnictwa na naszych działaniach.

Efektywność

1. Zmiana negatywnego wizerunku wolontariusza ( negatywne nastawienie np.: "jeleń pracuje za darmo" na " wooow on jest na plakatach", " ale mają fajnie pomagają i ich widać" "pozytywnie nastawieni do pomagania ludzie", " reklamują się swoimi twarzami a nie niepełnosprawnymi dziećmi" - uśmiechnięty wolontariusz nastawia bardziej pozytywnie niż niepełnosprawne dziecko podpięte do kilkudziesięciu rurek i maszyn ), 95% naszych wolontariuszy po przeprowadzeniu kampanii nabrało pewności siebie w pomaganiu, i zadeklarowała pozostanie naszym wolontariuszem na dłużej. Od momentu kampanii z naszego wolontariatu odeszło tylko 2 osoby wyłącznie z przyczyn osobistych i życiowych - obydwie osoby zdeklarowały powrót gdy tylko uporządkują swoje życie.
2. kilkaset tysięcy nie stać nas na szczegółowe badania niestety.
3. około 20 ( m.in. Dziennik Polski nr 226 ( 20 454) Rok LXVII, Kraków Małopolska, Środa, 28 Września 2011r str. B5 " Zakręceni wolontariusze z plakatów.", Radio Puls.
4. wszystko zrobiliśmy własnymi siłami, zapłaciliśmy za paluszki i wodę mineralną, stąd marna efektywność, wielu partnerów chciało gotowe plakaty na które po prostu nie mieliśmy kasy.

Kampanijność

Tak kampania jest częścią stałego programu zbierania plastikowych zakrętek działającego nieprzerwanie od 2008 roku.

Opis inicjatora

Student Uniwersytetu rolniczego, z bzikiem na punkcie marketingu - ktory skupił wokół siebie i akcji ponad 100 wolontariuszy, na początku 2012 roku wraz z wolontariuszami utworzył własną fundację.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Okres wyborów parlamentarnych 2011. Na ulicach setki plakatów z twarzami, często puste obietnice oraz hasło "Głosuj na mnie - a zrobię coś dla społeczeństwa", postanowiliśmy to wykorzystać. na wolontariuszy nie trzeba głosować - a i tak dobrowolnie robią coś dobrego dla społeczeństwa. Na nas nie trzeba głosować, Robimy to za darmo, Robimy to razem, Pomagamy nie obiecujemy, robimy to bezinteresownie, Mamy nadzieję na więcej.

Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalne

udostępnione nieodpłatnie plakaty i użyczony wizerunek kilku wolontariuszy, z hasłami skłaniającymi do skojarzeń niepoprawnie politycznych, na wzór plakatów wyborczych w okresie wyborów parlamentarnych. Szokująco zaskakująca i chyba pierwsza w Polsce kampania społeczna wykorzystująca okres wyborów parlamentarnych skłaniająca do udziału w akcji niezwiązanej z polityką.


KrajPolska
Kategoria konkursowaAkcje zaangażowane społecznie
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Ekologia i środowisko, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji, 1%, Pomoc społeczna, Równouprawnienie i tolerancja, Walka z wykluczeniem społecznym, Wolontariat
Nadawcaniezrzeszona grupa wolontariuszy skupionych wokół progamu Zakrętki.info
WykonawcaWolontariusze skupieni wokół programu Zakretki.info - Pomagamy nie tylko przyrodzie... .
AdresaciOsoby w wieku 18 - 45lat
MediaDziennik Polski, Radio Puls, Portale miejskie ( wroclaw.pl ) Portale internetowe, Rozgłośnie studenckie
Data zgłoszenia02.04.2012
Dodatkowe materiałyplik: niemusiszglosowac.docx