Kampanie zgłoszone do konkursu
|
30.03.2012 „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm
Opis celu kampaniiCelem projektu Nikon Polska, realizowanego przez Walk PR, jest edukacja w zakresie praw i obowiązków osób oraz instytucji zaangażowanych w obrót fotografią, jak również - w szerszym kontekście - generowanie dyskusji na ten temat. Grupa docelowaGrupą docelową pierwszej fazy kampanii byli fotografowie profesjonalni oraz zaawansowani amatorzy – nie tylko użytkownicy systemu Nikon - agencje fotograficzne, wydawnictwa oraz redakcje gazet. StrategiaŚrodowisko fotografów od dawna zwracało uwagę na problem łamania praw autorskich i prawa do wizerunku. Najczęściej podnoszone w tym kontekście kwestie to: brak podpisu autora pod zdjęciem, rozpowszechnianie fotografii bez zgody fotografa lub osoby uwiecznionej na zdjęciu czy łamanie podstawowych zasad wykorzystania zdjęć reporterskich. Jednocześnie dyskusje na temat praw autorskich w kontekście fotografii odbywały się w zamkniętych środowiskach prawniczych, a wiedza na ten temat nie była powszechnie dostępna w przystępnej formie. Wszystko to ma bezpośredni wpływ na sytuację materialną autorów oraz bohaterów zdjęć. Opis przebiegu kampaniiGłówną platformą projektu jest uruchomiony w maju 2011 r. serwis internetowy fotoprawo.pl. Publikowane są w nim artykuły, które wprowadzają w poszczególne zagadnienia prawa autorskiego w kontekście fotografii oraz inne materiały edukacyjne. Użytkownicy mają możliwość komentowania wpisów. Fotografowie mogą także pobrać ze strony gotowe wzory umów i zezwoleń. Ważnym elementem projektu jest cykliczny monitoring tytułów prasowych pod kątem mającym na celu określenie, jaki procent zdjęć jest w nich podpisywany. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiKampania została zrealizowana poprzez działania PR w oparciu o narzędzie media relations, social media, a także bezpośrednią komunikację z interesariuszami. Kluczowe w obszarze media relations były indywidualne spotkania z dziennikarzami oraz regularna wysyłka informacji prasowych. Działania te były skierowane głównie do mediów fotograficznych, marketingowych oraz fotoedytorów z mediów ogólnopolskich. Ponadto w komunikacji bezpośrednio do fotografów wykorzystano biuletyn Nikon Professional Services – skierowany do kilkuset fotoreporterów oraz biuletyn Nikon Polska. Na Fan Page’u Nikon Polska na Facebooku powstała zakładka, dzięki której można było pobrać kod, by na własnej stronie zadeklarować zaangażowanie w projekt. Działania komunikacyjne zostały wsparte spotkaniami poświęconymi tematyce praw autorskich z fotografami, które odbyły się w Gliwicach i Kielcach w ramach programu Nikon Professional Services oraz podczas spotkań indywidualnych z przedstawicielami PAP i pozostałych. Działania PRDziałania objęły regularne wpisy na Fan Page’u Nikon Polska na Facebooku, który skupia 130 000 fanów. Ponadto filmy z udziałem ambasadorów były szeroko rozpowszechniane przy pomocy kanału Nikon Polska na YouTube oraz nagłaśniane przez wszystkie kanały komunikacji. EfektywnośćEfektywność kampanii została oceniona za pomocą następujących wskaźników: KampanijnośćAutorska kampania „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” będzie kontynuowana w kolejnych latach i rozszerzana o kolejne grupy docelowe związane z obrotem zdjęć za pośrednictwem nowych mediów. Opis inicjatoraKampania realizowana jest dla Nikon Polska, producenta aparatów fotograficznych, obiektywów i innych urządzeń optycznych, przez Walk PR - agencję public relations należącą do grupy marketingowej Walk. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyNie dotyczy. Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalneNie dotyczy. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm |
Problemy społeczne | Edukacja, Kultura, Społeczna odpowiedzialność biznesu |
Nadawca | Nikon Polska |
Wykonawca | Walk PR |
Adresaci | Fotografowie profesjonalni oraz zaawansowani amatorzy, agencje fotograficzne, wydawnictwa oraz redakcje gazet. |
Media | Fotograficzne, marketingowe oraz ogólnopolskie. |
Data zgłoszenia | 30.03.2012 |
Dodatkowe materiały | twoje zdjecie |