Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2011



29.03.2012

Kampania "Nie uciekaj"

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO)

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Spot kampanii do obejrzenia na: http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie...

Opis celu kampanii

Cele kampanii:
•zmniejszenie liczby ucieczek nastolatków z domu
•promocja telefonu 116 000 w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka pod którym uciekinierzy oraz ich rodziny mogą uzyskać bezpłatną pomoc poszukiwaczy i psychologów;
•edukacja rodziców i opiekunów na zapobiegania ucieczkom nastolatków z domu

Grupa docelowa

Grupa docelowa kampanii
•Młodzież 12-17 lat, tzw. trudna
•Rodzice/ opiekunowie

Strategia

Co roku w okresie wakacyjnym ucieka około 1500 nastolatków. Główną przyczyna zaginięć nastolatków są ucieczki z domu.
Kampania adresowana jest do nastolatków w wieku 12-17 lat oraz do ich rodziców i opiekunów.
•W ramach kampanii komunikowana była oferta pomocowa Fundacji ITAKA: numer 116 000 Telefonu w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka (można zgłosić zaginięcia dziecka i uzyskać pomoc psychologiczną oraz prawną) oraz Inne formy pomocy psychologicznej – forum dla rodziców, gadu gadu i chat dla nastolatków.
•Oparcie kampanii na wizerunku samotnego nastolatka, który czuje się obco wśród ludzi. Dotarcie do nastolatków zaplanowano poprzez: piknik pokazujący różne formy ekspresji nastrojów, udział w Przystanku Woodstock, działania internetowe, zaangażowanie nastolatków w kampanię (konkursy na hasło kampanii, konkurs foto) oraz działania outdoorowe (bilbordy i plakaty) i media relations.
W komunikacji nacisk położony na zagrożenia związane z ucieczkami, pokazanie efektywnych sposobów rozwiązywania problemów i wskazywanie innych ciekawych form spędzania czasu.
•Działania skierowane do rodziców i opiekunów - edukacja na temat sposobów rozmawiania z nastolatkiem. Dotarcie do rodziców i opiekunów realizowane poprzez:
- reklamy TV (spot promujący telefon 116 000 – produkcja i emisja pro bono),
- outdoor (bilbordy i plakaty),
- media relations
- działania internetowe oraz dystrybucję broszur informacyjnych
W komunikacji nacisk położony na efektywny sposób kom.z nastoaltkiem

Opis przebiegu kampanii

Kampania realizowana było od maja do września 2011 r. Zrealizowane działania:
•Inauguracja kampanii - Piknik z Okazji Dnia Dziecka Zaginionego - 21 maja 2011, Park Sowińskiego, Warszawa;
•Konkurs fotograficzny „Moja przestrzeń”, skierowany do ludzi młodych - gimnazjalistów, uczniów szkół średnich i studentów.
•Stoisko kampanii na Przystanku Woodstock
•Kampania billbordowa w Warszawie
•Kampania plakatowa w autobusach komunikacji miejskiej
•Emisja spotu promującego telefon 116 000 - w telewizjach ogólnopolskich
•Materiały edukacyjne: folder skierowany do rodziców oraz ulotki dla nastolatków
•Strona www.nieuciekaj.pl odświeżona i przebudowana, na potrzeby kampanii w 2011 r., osobne strefy dla nastolatków oraz rodziców i opiekunów; różnego rodzaju treści edukacyjne, możliwość kontaktu z psychologiem (gadu gadu, e-mail, chat)
•Media relations

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Spot kampanii został wyemitowany nieodpłatnie w ramach kampanii społecznych w takich stacjach jak TVP 1, TVP2, TVP Kultura, TVN, Discovery. Stacje te są stacjami ogólnopolskim i pozwalają na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
W lipcu została także zrealizowana kampania billbordowa na terenie Warszawy z plakatami kampanii. Do Warszawy przyjeżdża największa część uciekinierów.
Plakaty kampanii zostały umieszczone w komunikacji miejskiej w Warszawie, Sosnowcu, Opolu, Gdańsku i Lublinie. Dodatkowo, na potrzeby promocji pikniku wydrukowano 40 tys. Ulotek promujących to wydarzenie, które były kolportowane w autobusach ZTM Warszawa.
Istniejąca już od kilku lat strona kampanii „Nie uciekaj” została odświeżona i przebudowana, na potrzeby kampanii w 2011 r. Gadu – gadu, chat, forum na gazeta.pl
Kampania została także nagłośniona w mediach skierowanych do nastolatków (Popcorn, Dziewczyna) i do rodziców.

Działania PR

Materiały kampanii rozsyłane były do komend i komisariatów Policji w celach prewencyjnych.

Efektywność

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. do Fundacji ITAKA zgłoszono 218 przypadków zaginięć dzieci i nastolatków. Dzięki działaniu Telefonu w 2011 roku udało się odnaleźć 197 dzieci. W tym czasie eksperci ITAKI dyżurujący przy telefonie 116 000 udzielili rodzinom zaginionych dzieci i nastolatków:
•2950 porad psychologicznych,
•450 porad prawnych,
•48 porad w sprawie pomocy socjalnej.
Podczas Pikniku i na Przystanku Woodstock i rozkolportowano 20 tys. ulotek, i 10 tys. folderów. Do ośrodków pomocy i na komisariaty policji rozesłaliśmy kolejne 20 tys. ulotek i 10 tys. folderów. W ramach kampanii wydrukowane zostały także plakaty B1 i A3, ulotki A5, foldery dla rodziców i nastolatków.
Ze strony www.nieuciekaj.pl korzystają nie tylko nastolatki ale także rodzice i opiekunowie. Na www.gazeta.pl zostało uruchomione forum i czat z psychologiem. Liczba wejść na stronę nieuciekaj.pl w okresie trwania kampanii: 4 888
Artykuły na temat kampanii:
•35 artykułów w prasie, m.in. w Newsweeku, Dziewczynie, Gali i Super Expresie
•138 publikacji w Internecie m.in. na portalach: zetnews.pl, miastodzieci.pl, polskieradio.pl.
•21 informacji o kampanii w stacjach radiowych, takich jak: PR 1, PR 3, Radio ZET, Radio Eska,
•17 informacji nt. kampanii w TV m.in. w Polsacie, w TVP 1 i TVN 24
Koszty realizacji kampanii: 110 000 zł, finansowanie Telekomunikacja Polska S.A. i Urząd m. St.Warszawy. Spot kampanii zrealizowany pro bono przez Young& Rubicam, emisja spotów pro bono

Kampanijność

Co roku od 2003r. Fundacja ITAKA przeprowadza kampanię „Nie uciekaj” i widzimy potrzebę jej kontynuacji w latach kolejnych.

Opis inicjatora

Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych jest jedyną organizacją pozarządową, zajmującą się całościowo tematyką zaginięć. TAKA działa całą dobę 7 dni w tygodniu.Pomoc świadczy bezpłatnie.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy

Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalne

Nie podejmowane były tego typu działania


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO)
Problemy społeczneEdukacja
NadawcaFundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
WykonawcaPRIMUM PR
AdresaciMłodzież 12-17 lat, rodzice i opiekunowie.
MediaTelewizja, prasa, internet, social media, outdoor
Data zgłoszenia29.03.2012
Dodatkowe materiałyplik: broszura dla rodziców.pdf