Kampanie zgłoszone do konkursu
|
18.04.2011 1. etap kampanii: Przyszłe radne są obok Ciebie. Znasz je? Przekonaj je! Przyszli radni są obok Ciebie. Znasz ich? Przekonaj ich! 2. etap kampanii: Idź i głosuj świadomie! KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie
Krótki opis projektuCel:Zwrócić uwagę Polaków na nadchodzące wybory samorządowe, zwiększyć świadomość ich wpływu na codzienne życie lokalnej społeczności oraz ostatecznie przyczynić się do aktywnego uczestnictwa w wyborach,a tym samym do zwiększenia frekwencji StrategiaCelem pierwszego etapu kampanii było uświadomienie Polakom, iż mają możliwość wpływu na to kto będzie kandydował w ich otoczeniu - czyli uświadomienie możliwości korzystania z czynnego prawa wyborczego. Chcieliśmy zachęcić osoby zaangażowanych w sprawy lokalne do kandydowania w wyborach samorządowych, a tym samym doprowadzić do poprawienia jakości kandydatów; obudzić „śpiące kapitały” w środowiskach do tej pory oddalonych od lokalnej polityki; odczarować pojęcie „kandydowania”, zachęcić do startu rozsądnych ludzi. Na szczeblu lokalnym działania prowadzone były przez organizacje pozarządowe i media. Szczególny nacisk kładliśmy na przekonywanie kobiet, by korzystały z biernego prawa wyborczego. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiNiski odsetek kobiet zasiadających w lokalnych władzach, co jest wynikiem niskiego odsetka kobiet kandydujących oraz niska frekwencja wyborcza powoduje, że niektóre grupy społeczne są słabiej reprezentowane w ciałach reprezentatywnych, w związku z tym ich interesy są gorzej chronione. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiReklama: Działania PR-zbudowanie koalicji, która uzyska nieodpłatne reklamy w mediach oraz dużą część usług pro bono EfektywnośćFrekwencja w wyborach samorządowych 21 listopada 2010 wyniosła 47%, i była wyższa o 2 punkty procentowe od wyniku w wyborach 2006 roku. W miejscowościach do 20 000 (skąd rekrutowała się duża grupa uczestników akcji) przekroczyła 52% (w 2006 – 50%). Co ważne, wzrosła też liczba kandydatek na radne z 25,5% w 2002 poprzez 28% w 2006 do 32% w 2010, oraz kobiet wybranych na radne z 17,76% do 20,7% w 2010. W 422 gminach wiejskich zmieniła się obsada na stanowisku wójta (w 2006 – zaledwie w 60 miejscowościach). Tylko w jednej gminie nie odbyły się wybory do rady z powodu braku wystarczającej liczby kandydatów (w 2006 w siedmiu). Choć wzrost frekwencji nie jest znaczący, to pokazuje wyraźne powstrzymanie wcześniejszej tendencji spadkowej. KampanijnośćKoalicja Masz Głos Masz Wybór przed każdymi wyborami (samorządowymi, parlamentarnymi i prezydenckimi) prowadzi kampanie profrekwencyjne. Opis inicjatoraKoalicja Masz głos masz wybór, w której skład weszły kilkanaście opiniotwórczych organizacji pozarządowych. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyHasła 1.odsłony „Przyszli radni są tuż obok ciebie! Znasz ich? Przekonaj ich!” i wersji dla kobiet „Przyszłe radne są tuż obok ciebie! Znasz je? Przekonaj je!” miały zwrócić uwagę mieszkańców gmin, że w ich sąsiedztwie są potencjalni kandydaci na dobrych radnych, tylko często brakuje im motywacji, by startować w wyborach. InsightWybory samorządowe od "przywrócenia" samorządu w 1991 roku są najmniej popularnymi wyborami w Polsce. Choć sprawy, którymi zajmuje się samorząd dotyczą obywateli w najbardziej bezpośrednim stopniu, nie są one postrzegane jak równie ważne, co wybory prezydenckie czy parlamentarne. Tak zwane samorządowe listy wyborcze są postrzegane jako listy "partyjne" wypełnione ludźmi, którzy są anonimowi dla społeczności lokalnej. BIG IDEA1 Etap kampanii:Znasz dobrych (potencjalnych)radnych.Chodzili z tobą do szkoły lub przedszkola.Razem z nimi uczyłeś się puszczać kaczki na jeziorze.Teraz razem pracujecie.Mieszkacie obok siebie.Widzisz jak każdego dnia robią ważne rzeczy dla lokalnej społeczności. Znasz ich? Przekonaj ich! |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie |
Nadawca | Koalicja Masz Głos, Masz Wybór |
Wykonawca | działania reklamowe -agencja Albert Lumberjacker, działania PR - działania koalicjantów |
Adresaci | kandydaci na radnego, kandydatki na radną, wyborcy |
Media | prasa, radio, TV, Internet |
Data zgłoszenia | 18.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: afisz_radna_700x1000_3.pdf |
plik: celebryci_3.pdf | |
plik: pocztowki_125_x_176_damska_3.pdf | |
plik: stiker_70_x_100_19_10_meski_3.pdf | |
plik: ulotka_str1_v5_damska_3.pdf | |
plik: wybory_a4_faza2_pilki_3.pdf | |
plik: wybory_a4_faza2_plecaki_3.pdf | |
plik: wybory_a4_faza2_rowerki_3.pdf | |
plik: wybory_radio_1_mix_3.mp3 | |