Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



18.04.2011

Szpiczaści

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Kampania realizowana przez Fundację Urszuli Smok „Podaruj Życie” Geneza hasła SZPICZAŚCI ma związek ze sposobem leczenia raka poprzez przeszczep szpiku. Jest zabawne i odwołuje się do głównej idei projektu.

Krótki opis projektu

Cel: promocja dawstwa szpiku, opieki nad chorymi na białaczkę, uwrażliwienie i uświadomienie społeczeństwa na temat chorób onkologicznych
Odbiorcy: Internauci
Pomysł, realizacja: FikFilm
Kampania przeprowadzona w ramach projektu „Świat chorych na nowotwory –od zrozumienia do opieki".

Strategia

Niska świadomość społeczna dotyczącą leczenia i rekonwalescencji osób chorych na białaczkę stanowi główny problem i przeszkodę w rozpowszechnianiu pomocy potrzebującym. Między środowiskiem ludzi zdrowych a osobami chorymi istnieje bariera, którą należy przełamać. Osoby, które dowiadują się, że są chore często zamykają się w sobie, czują się osamotnione, a ich bliscy i znajomi nie wiedzą, jak z nimi rozmawiać, wspierać, a nawet urywają kontakt. W naszym społeczeństwie konieczne jest ciągłe uświadamianie ludzi, że chorzy są tacy sami, jak przed chorobą – mają marzenia, pasje, zainteresowania i plany na przyszłość. Projekt ma na celu przełamanie lęku zdrowych przed światem chorych, pokazanie w jaki sposób można pomóc chorym, jak z nimi rozmawiać, okazywać wsparcie i zrozumienie. W tym celu została utworzona strona poświęcona temu przedsięwzięciu: http://szpiczasci.org. Na stronie Szpiczastych, jaki i na serwisach YouTube i Vimeo umieszczono animowane spoty ukazujące białaczkę z perspektywy osoby chorej - 3 zwiastuny: „Deskorolek”, „Gitarek” i „Filiżanki” oraz 8 animacji pt. „Osiem szpiczastych zasad”. W tak zabawny sposób Fundacja ukazuje społeczeństwu jak naprawdę wygląda świat chorych – od momentu wykrycia choroby, aż do jej wyleczenia. Dodatkowo na portalach społecznościowych: FB, NK, Blip, GoldenLine utworzono społeczności zrzeszające osoby chore na białaczkę, dawców szpiku oraz osoby zdrowe, dzięki czemu osoby te nie tylko miały umożliwiony dostęp do informacji edukacyjnych, ale również same brały czynny udział w kampanii. Akcja ma również przypomnieć i uzmysłowić osobom dotkniętym chorobą, że nie są same oraz że nie powinny się podawać w walce z chorobą, która jest uleczalna. Kampania ma trafić przede wszystkim do osób młodych w wieku 16 – 35 lat, których postawy ulegają ciągłemu kształtowaniu się. Już od najmłodszych lat trzeba kształtować ich postawy, uświadamiać, jak bardzo mogą pomóc potrzebującym, a także uczyć czym naprawdę jest białaczka i dawstwo szpiku.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Fundacja Urszuli Smok „Podaruj Życie” zajmuje się pomocą chorym na białaczkę i inne choroby krwi, a także prowadzeniem Rejestru Dawców Szpiku Kostnego. Jej celem jest edukacja społeczeństwa na temat chorób nowotworowych, a także promocja dawstwa szpiku kostnego. Założycielka Fundacji – Urszula Smok – jest osobą, która chorowała na białaczkę i jest po przeszczepie szpiku. Tworząc historię bohatera spotów bazowano na doświadczeniach 4 osób, które zwyciężyły z chorobą, w tym założycielki Fundacji.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

TELEWIZJA
-Emisja -spoty teaserowe– zachęcenie do poszukania informacji w Internecie. Trzy spoty w równoległej emisji opowiadają historię 3 osób: osoby już wyleczonej, dawcy szpiku oraz osoby zdrowej, której ktoś bliski choruje na białaczkę. Spoty nie ujawniają, że mają jakikolwiek związek z białaczką. Każdy z nich opowiada z punktu widzenia bohatera i kończył się pytaniem do widza: Sprawdź w Internecie czy jesteś SZPICZASTY!
Cel: sprowokowanie widza do poszukania w Internecie odpowiedzi na pytanie: O co chodzi z tymi SZPICZASTYMI? Czy ja też mam z tym coś wspólnego?

INTERNET
-Emisja filmów (youtube, vimeo) - Stworzono 8 spotów wizerunkowych – wyjaśniających całą sytuację (kim są Szpiczaści) Filmy tworzą spójną całość -cykl uzupełniających się historii, pokazujący przebieg choroby, powrót do zdrowia.
-Uruchomienie strony www.szpiczasci.org –węzeł komunikacyjny zawierający podstawowe informacje, kierujący internautę do filmów, mediów społecznościowych i strony fundacji.
-Uruchomienie mediów NK, FB, Blip, GL -społeczności Szpiczastych- umożliwiło to użytkownikom odbiór treści edukacyjnych, aktywne uczestnictwo w kampanii

KONTAKT BEZPOŚREDNI Z WIDZEM
Prezentacja spotów, kampanii:
konferencja prasowa z władzami UMK, medycznej w CM UJ
w tv regionalnych
spotkania z pracownikami International Paper
wielkopolska akcja „Przeszczep dalej”
koncert dot. transplantacji Brzeszcze
spotkania "Zostań Szpiczasty" Krzeszowice.
W planie: mecz Szpiczaści -Składaki

Działania PR

- Konferencja Prasowa w Urzędzie Miasta Krakowa promująca projekt „Świat chorych na nowotwory -od zrozumienia do opieki”, w tym kampanię
- promocja i wystąpienia U.Smok w mediach ogólnokrajowych i lokalnych (radio, tv, internet, prasa)
- promocja podczas trwania całego ogólnopolskiego projektu (konferencja medyczna, konkurs
fotograficzny)
Do grona „Szpiczastych” dołączyli również celebryci, którzy mają duży wpływ na kreowanie opinii publicznej (z ich strony otrzymaliśmy wsparcie w promocji)

Efektywność

Patronat medialny: TVP Kraków, Radio Plus, Dziennik Polski, Charaktery, Przegląd, Miasto Kobiet, MM, Pomagam.Info, dCamera, Rynek Zdrowia.

-Fundacja odnotowała większe zainteresowanie dawstwem szpiku, co było widać po zwiększonej ilości zgłoszeń osób, które chciałyby oddać szpik. Do tej pory fundacja otrzymuje prośby od szkół i telewizji regionalnych o przesłanie spotów
-Do grona „Szpiczastych” dołączyli również celebryci, którzy mają duży wpływ na kreowanie opinii publicznej. W kampanii udział wzięli: Ewa Błaszczyk, Iwona Guzowska, Agnieszka Chrzanowska, Krzysztof Ibisz, Anna i Tadeusz Huk, Reni Jusis, Paweł Okraska, Brian Scott, Dorota Segda, Justyna Steczkowska, Jolanta Studzienna, Magdalena Walach, Łukasz Zagrobelny, Agata Passent, Jan Peszek, Natalia Lesz.
-Ponadto Justyna Steczkowska, Dorota Segda, Agata Passent oraz Urszula Grabowska poddały się badaniom typującym i dołączyły do grona potencjalnych dawców szpiku kostnego.
-Na temat przyłączenia się Justyny Steczkowskiej do kampanii oraz do Rejestru Dawców Szpiku Kostnego pojawiły się wzmianki na portalach dyskusyjnych. Wzmianka na serwisie plotek.pl dotycząca badań typujących Justyny Steczkowskiej w samym wrześniu obejrzana była przez 4,5 tys. osób.
-Justyna Steczkowska, Krzysztof Ibisz, i Dorota Miśkiewicz zamieścili na swoich stronach internetowych informacje o Szpiczastych. Na stronie Doroty Miśkiewicz odnotowano ponad 20 tys. wejść. Na stronie internetowej Justyny Steczkowskiej odnotowano ponad 45 tys. wejść.
-Na stronie http://szpiczasci.org odnotowano ponad 8 tys. wejść.
-Profil Szpiczastych na portalu FB skupia wokół siebie ponad 1000 osób. Miesięczna liczba wyświetleń postów wynosi średnio 19000
-Na portalu YouTube blisko 3000 osób obejrzało spoty edukacyjne
-Na przygotowanie i realizację kampanii Szpiczastych wydano: 35000 zł w ramach projektu finansowanego przez FIO. Dodatkowo Dorota Segda i Jan Peszek charytatywnie wsparli Fundację przy tworzeniu spotów użyczając głosu bohaterom spotu.

Kampanijność

Kampania jest uzupełnieniem działań realizowanych przez Fundację. Akcja nadal trwa, gdyż koncept SZPICZASTYCH jest niezwykle nośny, przekładalny na różne kanały dotarcia i posiada potencjał rozwojowy.

Poprzez kampanię fundacja chce uświadamiać społeczeństwo o istocie dawstwa szpiku, jak ważne jest wsparcie osób chorych oraz dodatkowo zmotywować chorych do aktywacji, otwarcia na innych, a przede wszystkim wzbudzić w nich poczucie, że są potrzebni społeczeństwu, ludziom zdrowym.

Opis inicjatora

Fundacja Urszuli Smok "Podaruj Życie" to organizacja pożytku publicznego zajmująca się pomocą osobom z chorobami krwi i nowotworami oraz prowadzeniem Rejestru Dawców Szpiku Kostnego.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Hasło „Daj rakowi w kość!” zawiera filozofię kampanii. Jest zabawne i intrygujące poprzez swoją przewrotność. Zawiera aluzję do przeszczepu szpiku kostnego. Opisuje zagrożenie -rak, sposób walki -uderzenie oraz narzędzie do walki - szpik kostny. Jednocześnie jest krótkie, spójne oraz obrazowe - pozwala na szybkie zapamiętanie przez odbiorcę. Nawiązuje do idei Szpiczastych – osób które mają w sobie wolę walki. Hasło jest lekkie i wesołe, dzięki czemu łagodzi tematykę poważnej i ciężkiej choroby.

Insight

Młodzi ludzie nie mają odpowiedniej wiedzy na temat chorób nowotworowych. Ogólnie nowotwór kojarzy się im ze śmiercią, co automatycznie wywołuje strach. Główny bohater „Szpiczasty” świadomie został przedstawiony jako osoba młoda, nastawiona pozytywnie do życia, traktująca problemy jako wyzwanie. Skomplikowany proces leczenia pokazany jest w zabawny, bajkowy sposób poprzez krótkie animacje dostępne w Internecie.

BIG IDEA

Daj rakowi w kość! – pomysł polegał na ukazaniu w zabawny sposób, bez odwoływania się do strachu, możliwości efektywnego radzenia sobie z nowotworem. Przedstawienie dramatycznej sytuacji choroby, za pomocą wesołych animowanych postaci „Szpiczastych” w zabawny sposób, ma na celu zainteresowanie odbiorcy problemem. Zarówno chorzy, jak i otoczenie mogą „zaakceptować raka” i skutecznie sobie z nim radzić – pokonać go.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

-prosty sposób zobrazowania skomplikowanych procedur związanych z procesem leczenia nowotworów, w tym przeszczepem szpiku. Świat chorych został ukazany jako animacja niosąca morał
-organizacja w ramach projektu „Świat chorych na nowotwory-od zrozumienia do opieki” Ogólnopolskiego I Konkursu Fotograficznego dla Chorych Onkologicznie. Uczestnicy dołączyli do Szpiczastych
-tworzenie społeczności zrzeszających chorych, dawców szpiku, osoby zdrowe które wiedzą jak ważne jest dzielenie się szpikiem


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneEdukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaFundacja Urszuli Smok "Podaruj Życie" Rejestr Dawców Szpiku Kostnego
WykonawcaFundacja Urszuli Smok "Podaruj Życie" Rejestr Dawców Szpiku Kostnego, FikFilm
AdresaciChorzy na nowotwory i ich rodziny, Internauci; studenci; młodzież; środowisko medyczne oraz wszyscy zainteresowani zagadnieniem.
MediaTVP Kraków, Radio Plus, Dziennik Polski, Charaktery, Przegląd, Miasto Kobiet, MM, Pomagam.Info, dCamera, Rynek Zdrowia, Twoja Telewizja Morska, Telewizja Relax.
Data zgłoszenia18.04.2011
Dodatkowe materiały