Kampanie zgłoszone do konkursu
|
15.04.2011 „Tiry na tory - towary na kolej” KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie Kampania promująca wśród społeczeństwa tranzyt towarów koleją Krótki opis projektuCel: zbudowanie poparcia dla zmiany polityki transportowej w obszarze tranzytu towarów przez Polskę StrategiaProblem to stały wzrost ilości towarów przewożonych w Polsce drogami, w szczególności tranzytu międzynarodowego, w sytuacji stagnacji w przewozach kolejowych. Zwiększa to zanieczyszczenia powietrza, hałas, przyczynia się do pogorszenia brd, powstawania korków. Ze względu na duże obciążenie (w tym liczne przypadki obciążania ponad normę), ciężarówki niszczą drogi. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiŚrodowisko, które utworzyło 2004 roku Instytut Spraw Obywatelskich wyrósł z kampanii „Tiry na tory” prowadzonej pod tym hasłem od 1996 roku. Do tej pory jesteśmy organizacją społeczną, która poświęca tej sprawie najwięcej uwagi. Poza kampanią „Tiry na tory” realizujemy również (od ponad dziesięciu lat) działania i projekty na rzecz zrównoważonego transportu w miastach, w tym transportu rowerowego. Wykorzystanie narzędzi komunikacji50 spotów radiowych w porannym paśmie PR3 + dwie audycje pogłębiające temat w PR1 Spoty przekierowywały do petycji na stronie internetowej, dlatego użyliśmy medium, którego słuchacze ponadprzeciętnie używają internetu. Działania PRW czasie realizacji kampanii nastąpiła próba jej dyskredytacji przez organizację przewoźników drogowych (ZMPD), którą skierowali oni do szerokiej listy mediów głównego nurtu. Musieliśmy więc odpowiedzieć na zarzuty kierując komunikat do tych samych mediów. EfektywnośćKampania została zbadana po raz pierwszy przed ekspozycją billboardów i emisją spotów, a po raz drugi – po tych działaniach (badania Inquiry Market Research, próba 500+ osób). Wśród respondentów kierowców wzrosło przekonanie, że ciężarówki powodują korki i spowalniają ruch (o 6%), jeżdżą za szybko (o 5%) oraz utrudniają wykonywanie manewrów na drodze (o 3%). Wśród respondentów niezmotoryzowanych przekonanie, że ciężarówki są niebezpieczne wzrosło o 10%, poziom przekonania, że ciężarówki nie uważają na pieszych i hałasują nie zmienił się. Zwiększyła się znacznie rozpoznawalność akcji. Wśród respondentów z wykształceniem wyższym ilość osób, która słyszała o akcji wzrosła z 38 do 57%, a wśród respondentów z wykształceniem średnim z 31 do 44 %. KampanijnośćKampania jest kontynuacją wcześniejszych działań powadzonych od 1996 roku, lecz na mniejszą skalę, przez większą część tego czasu – wolontariacko. Zgłoszenie dotyczy trwającej nadal kampanii, która rozpoczęła się w lipcu 2010 i w 2011 roku będzie kontynuowana z użyciem tych samych mediów w tym roku (kolejna porcja billboardów i reklam radiowych – część kreacji zostanie zmieniona). Opis inicjatoraInstytut Spraw Obywatelskich jest fundacją prowadzącą projekty dotyczące zrównoważonego transportu, rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i in. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyKampania starała się osiągnąć równowagę między przekazami o negatywnych skutkach transportu drogowego i pokazywaniem, że bardziej efektywne wykorzystanie kolei w transporcie towarów jest jak najbardziej możliwe InsightBadania pokazały, że Polacy czują, że duże ciężarówki zawłaszczają drogi. Ponad 90% badanych stwierdziło, że niszczą one drogi, ponad 70% – że uważają je za zagrożenie na drodze. "Czują się panami drogi, przekraczają swoje uprawnienia jako użytkownicy dróg, jeżdżą jak szaleni", - podobne wypowiedzi często pojawiały się w badaniach. Ponieważ stan dróg i bezpieczeństwo to wartości, którym według badanych najbardziej zagrażają ciężarówki, zdecydowaliśmy się oprzeć na tym przekazy kampanii. BIG IDEATo tiry niszczą polskie drogi – i nie płacą za te zniszczenia. Przenieśmy ładunki na tory! Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form1.Hasłem kampanii było: „polskie drogi są jak seks bez zabezpieczeń”, na materiałach pojawił się również obrazek prezerwatywy. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Ekologia i środowisko |
Nadawca | Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich |
Wykonawca | Instytut Spraw Obywatelskich |
Adresaci | Uczestnicy ruchu drogowego, politycy |
Media | Billboardy, radio, internet, plakaty (objazdowa wystawa), folder |
Data zgłoszenia | 15.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: file_20110421093834_158.mp3 |
plik: file_20110421093902_862.mp3 | |