Kampanie zgłoszone do konkursu
|
15.04.2011 Kampania informacyjno-edukacyjna „Drugie życie” Motto: „Masz dar uzdrawiania. Transplantacja to życie” KATEGORIA: Inicjatywy społeczne firm
Krótki opis projektuKampania „Drugie życie” - zainicjowana przez Fresenius Medical Care Polska - ma na celu poprawę nastawienia młodzieży do transplantologii poprzez edukację, informowanie i włączenie ich do promocji oświadczeń woli. Adresatem działań są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. StrategiaTransplantacja jest uznaną metodą leczenia - w ten sposób ratuje się życie i przywraca zdrowie ciężko chorym ludziom. Problemem jest jednak brak narządów, wynikający m.in. z niskiej świadomości społecznej w zakresie transplantacji. W Polsce średni czas oczekiwania na narząd wynosi dwa lata. Statystyki są nieubłagane – w grudniu 2009 roku na przeszczep oczekiwało 2291 chorych, a w całym 2009 roku przeprowadzono jedynie 1077 zabiegów. Wiele osób umiera nie doczekawszy operacji. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiInicjator i organizator kampanii, Fresenius Medical Care Polska, na co dzień pomaga osobom cierpiącym na niewydolność nerek – produkuje i dostarcza wysokiej jakości sprzęt i produkty do dializoterapii oraz prowadzi stacje dializ. Dializa jest zabiegiem ratującym życie, prowadzonym min. 3 razy w tygodniu po 4-5 godzin, jednak jedynie przeszczep daje chorym szanse na normalne życie. Dziś, z powodu braku narządów, pacjenci czekają na przeszczep średnio 2 lata. Wykorzystanie narzędzi komunikacji- pozyskanie patronatów o zasięgu krajowym i wojewódzkim Działania PRArtykuły w prasie, dołączenie oświadczeń woli do regionalnych gazet, audycje radiowe, relacje ze szkół, wywiady z lekarzami, osobami po przeszczepie i uczniami zaangażowanymi w akcję rozpowszechniały ideę transplantacji wśród społeczności lokalnych. Liczne publikacje w mediach zwiększyły świadomość społeczną, stanowiły impuls do zastanowienia się nad własną decyzją, pobudzały do dyskusji i rozmów. Młodzież dotarła m.in. do domów dziecka, strażaków, słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Efektywność1. Dzięki bezpośredniemu dotarciu do grupy docelowej i zaangażowaniu jej liderów w działania, efektywność kampanii można ocenić na bardzo wysoką. Zmiany postaw zauważalne były podczas wszystkich spotkań i działań w ramach akcji. Dziesiątki spotkań, kilkadziesiąt tysięcy uczniów włączonych w szkolne projekty, ponad 100 tys. rozdanych oświadczeń woli – to niektóre liczby określające skalę działań w 2010 roku. Akcja została dostrzeżona przez władze – kampanię włączono do programu „Partnerstwo dla Transplantacji”. KampanijnośćKampanię „Drugie życie” zainaugurowano w Dzień Transplantacji, 26.01.2009r., w Poznaniu. W pierwszym roku w projekt włączyło się 12 poznańskich szkół ponadgimnazjalnych. W roku szkolnym 2009/2010 w kampanii uczestniczyło już 76 szkół z 3 województw, a uczniowie rozdali ponad 100 tys. oświadczeń woli. Dziś młodzież z kolejnych 97 szkół z Wielkopolski, Małopolski oraz Warmii i Mazur promuje transplantacje w swoich środowiskach i otoczeniu lokalnym. Akcja będzie kontynuowana. Opis inicjatoraOrganizatorem kampanii jest Fresenius Medical Care Polska, pomysłodawcą, organizatorem i bezpośrednim wykonawcą - agencja Perpetuum Communications. InsightW Polsce wciąż zbyt wiele osób umiera czekając na przeszczep. Jedną z głównych przyczyn złej sytuacji polskiej transplantologii jest niska świadomość społeczna. Brak rozmów w rodzinach o przekazaniu narządów do przeszczepu sprawia, że w obliczu tragedii – stwierdzenia śmierci mózgu - rodziny nie znają woli swoich bliskich. Kampania „Drugie życie” ma pobudzić do rozmów i refleksji - młodzi ludzie są otwarci, nie boją się trudnych tematów, zmieniając świadomość społeczną ratują ludzkie życie. BIG IDEAKampania „Drugie życie” w każdej szkole przebiega inaczej, bo to młodzież – po przeszkoleniu i otrzymaniu materiałów promocyjnych, informacyjnych - realizuje własne pomysły na przekazanie rówieśnikom i społeczności szkolnej wiedzy na temat transplantacji, i to od ich kreatywności zależy skuteczność realizowanej kampanii. Młodzi ludzie nie boją się podejmować rozmów na trudne tematy. Dzięki temu kreują nieszablonowe działania, które pobudzają do dialogu, refleksji i na długo zostają w pamięci. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formMłodzież zrealizowała szereg własnych pomysłów angażujących nie tylko społeczność szkolną, ale i otoczenie lokalne - m.in.: bieg 'Transplantacja to życie'; podjęcie tematu transplantacji w kościołach i rozdawanie wiernym oświadczeń woli; własne filmy fabularne, poruszające temat transplantacji; LipDub; spoty reklamowe zamieszczane w internecie; spotkania z lekarzami i osobami po przeszczepie; sondy uliczne i edukacja przechodniów; przedstawienia teatralne; happeningi; konkursy plastyczne. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy społeczne firm |
Problemy społeczne | Edukacja, Promocja zdrowia |
Nadawca | Fresenius Medical Care Polska |
Wykonawca | Perpetuum Communications |
Adresaci | uczniowie szkół ponadgimnazjalnych |
Media | lokalne |
Data zgłoszenia | 15.04.2011 |
Dodatkowe materiały |