Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



15.04.2011

„Ratujemy bałtyckie foki szare.”

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Celem kampanii było uświadomienie społeczeństwu, że w Polsce, w wodach Bałtyku, mieszkają foki szare, a im życiu niestety zagraża ciągłe niebezpieczeństwo, wynikające z degradacji środowiska naturalnego na bałtyckich plażach. Chcieliśmy uruchomić w świadomości innych odruch dbania o środowisko.

Strategia

W Bałtyku żyje kilka gatunków fok, w tym foka szara, zwana „polską” foką, gdyż polskie plaże były od zawsze jej naturalną ostoją. Niestety coraz rzadziej spotyka się ją na polskich plażach, gdyż z uwagi na ciągłe zagospodarowywanie nadmorskich plaż, to płochliwe zwierzę szuka bezpieczniejszych miejsc do życia. Ratunkiem dla polskiej foki szarej jest wyznaczenie terenów objętych statusem rezerwatu, gdzie foka mogłaby bezpiecznie bytować oraz edukacja społeczeństwa w zakresie odpowiednich zachowań w stosunku do fok – niepłoszenie, niedokarmianie itd. Kampania skierowana była do ogółu społeczeństwa - zarówno kobiet jak i mężczyzn, rodzin z dziećmi, miała na celu poszerzanie wiedzy na temat problemu foki szarej również wśród najmłodszych. W  związku z tym, skoncentrowaliśmy się na grupie z potencjałem postawy społecznej, osób popierających działania proekologiczne. Wybraliśmy grupę osób, dla których bardzo ważny jest komfort, wygoda ale jednocześnie podążających za nowościami i trendami, prezentujących postawę proekologiczną. Grupa docelowa to osoby o wysokiej świadomości zachowań proekologicznych lub ze skłonnościami do podwyższenia tej świadomości. Osoby nowoczesne, ale pragmatyczne podążające za technologiami przynoszącymi praktyczną korzyść, a nie za gadżetami. Założeniem kampanii było zobrazowanie problemu związanego z degradacją środowiska przez człowieka na bałtyckich plażach, które były kiedyś zamieszkiwane przez uroczy gatunek fok szarych. Niestety z czasem plaże zostały zanieczyszczone, w skutek czego foki musiały szukać domu gdzie indziej.
Jednocześnie chcieliśmy zwrócić uwagę na to, aby Polacy sami zaczęli dbać o swoje otoczenie, poprzez używanie energooszczędnego sprzętu codziennego użytku.
Poprzez formę informacyjno-edukacyjną dotarliśmy do grupy odbiorców, zainteresowanych problematyką ochrony środowiska oraz chcących przyczynić się do rozwoju zachowań proekologicznych.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Akcja miała na celu uruchomienie w świadomości ludzi odruchu chęci dbania o środowisko naturalne. Foki szare chcą mieć swój dom na bałtyckich plażach i wspólnie możemy im takie miejsce stworzyć.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W ramach kampanii zrealizowany został "Nadmorski road show", składający się z 30 odrębnych eventów w  6 nadmorskich kurortach – 3 akcje dziennie: rano i po południu na plaży, wieczorem na deptaku. Akcje skierowane były głównie na edukację dzieci w temacie ochrony fok, a rodziców również w zakresie szerszej świadomości ekologicznej, związanej z oszczędzaniem wody i energii (dzięki Green Technology Bosch).
Przykłady aktywności
– Wykłady o życiu i zwyczajach fok
– Konkursy z nagrodami
– Lepienie fok z piasku
– Kolorowanki dla dzieci
– Rozdawanie balonów
– Pocztówki z wakacji z wizerunkiem akcji
• Tematyka konkursów:
– O fokach, ich życiu i zwyczajach
– Rysowanie, malowanie foczek
– Rodzice w codziennych pracach domowych (pranie, odkurzanie, wkładanie naczyń do zmywarki etc)
– „Wymyśl sprzęt gospodarstwa domowego, który jeszcze nie istnieje, a który chciałbyś/chciałabyś mieć w swoim domu”
– Konkurs na najładniejszą rzeźbę foki z piasku
– Wyznaczony animator lub 2 posługując się formą foki pomagał lepić foki dzieciom.
– Rodzinne wyścigi w workach
– Konkursy edukacyjne na temat fok szarych, ekologii i sprzętów Boscha

Działania PR

Partnerem kampanii była firma Bosch, która wykorzystując renomę swojej marki jako proekologicznej wzmocniła siłę oddziaływania docierając do użytkowników sprzętu AGD, dla których bardzo ważne jest oszczędzanie wody i energii.

Efektywność

Nie dysponujemy danymi ewaluacyjnymi dotyczącymi zmian parametrów świadomości społecznej problemu. Natomiast fakt, iż inicjatorzy kampanii zdecydowali się na przeprowadzenie kolejnej edycji akcji latem 2011r., niezbicie świadczy o efektywności podjętych działań.

Kampanijność

W związku z wielkim zainteresowaniem i entuzjazmem wypoczywających nad morzem Polaków, z jakim spotkały się działania prowadzone latem 2010 roku, inicjatorzy akcji postanowili zorganizować kolejny cykl imprez w nadmorskich miejscowościach wypoczynkowych w sezonie letnim 2011. Kampania będzie tym razem organizowana w oparciu o jeszcze bogatszy scenariusz aktywności edukacyjnych skierowanych zarówno do dorosłych, jak i dzieci.

Opis inicjatora

WWF jest jedną z największych na świecie organizacji działających na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Bosch-producent sprzętu AGD w oparciu o tzw. GREEN TECHNOLOGY i firmę dbającą o środowisko.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

W związku z poruszanym problemem głównym bohaterem reklamy była foka szara, której wizerunek wykorzystaliśmy we wszystkich materiałach promujących kampanię. Wykorzystanie wizerunku, bezbronnego ssaka miało na celu wywołanie silnych emocji i głębszego zastanowienia się nad postawą społeczeństwa wobec środowiska naturalnego. Z kolei najmłodsi uczestnicy naszych akcji ambientowych mogli dostrzec w foce, miłe i ładne stworzenie, które potrzebuje opieki i troski.

Insight

- Niewiedza społeczeństwa na temat faktu, że polskie plaże były naturalną ostoją foki szarej
- Przekonanie Polaków, że foki mogłyby wrócić i mieszkać na naszych plażach
- Edukacja – przekazanie wiedzy na temat fok, zarówno dorosłym jak i najmłodszym. Przekonanie, że warto byłoby je zobaczyć w Polsce
- Piękne bezbronne zwierzęta - dajmy im żyć w Polsce!
- Bosch, jako lider wśród producentów energooszczędnego sprzętu AGD, dba o środowisko i wspiera akcję WWF powrotu foki szarej do domu.

BIG IDEA

Pomysł reklamowy odwołuje się do emocji konsumenta. Głównym bohaterem kampanii jest foka szara, przykuwająca uwagę konsumentów, wzbudza pozytywne emocje, wreszcie powoduje zainteresowanie problemem i chęć niesienia pomocy. Firmę Bosch w tym ujęciu przedstawiono jako partnera, który nie pozostaje obojętny na problemy ekologiczne lecz wspiera projekt powrotu foki szarej na bałtyckie plaże. Konsumentów nakłanialiśmy do przyłączenia się do wspólnej akcji Bosch&WWF, aby pomóc fokom wrócić do domu.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Postawiliśmy na edukację i informację, poprzez dobrą zabawę. Obraliśmy dwa równolegle kierunki prowadzonych działań ambientowych:
- nadmorskie kurorty - happening na plaży, animacje dla dzieci, edukacja dorosłych. Założeniem było zbliżenie uczestników do naszych głównych bohaterów akcji – fok.
- aktywność promocyjna w punktach sprzedaży sprzętu AGD/RTV oraz Centrach Handlowych – dotarcie do konsumentów, propagowanie idei proekologicznej, zachęta do korzystania ze sprzęt energooszczędnego.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneEdukacja, Ekologia i środowisko, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji, 1%
NadawcaWWF
WykonawcaVA Strategic Communication
AdresaciKobiety, mężczyźni, dzieci
Mediabrak
Data zgłoszenia15.04.2011