Kampanie zgłoszone do konkursu
|
13.04.2011 Jeszcze żywy KARP - odsłona - "Lud lubi karpia, karp lubi lód" KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie
Krótki opis projektuCelem jest przeciwdziałanie niehumanitarnemu traktowaniu ryb, zmiana przyzwyczajeń konsumenckich i sposobów masowej sprzedaży żywego karpia, ograniczenie zbędnego cierpienia ryb, zachęcenie konsumentów do kupowania karpia z lodu. StrategiaCo roku w grudniu mamy do czynienia z niehumanitarnym traktowaniem ryb: są stłoczone, pakowane żywe do worków foliowych, ranione. Tradycja zakupu żywego karpia wzięła się z niedostatków PRL, była to jedyna świeża ryba sprzedawana wprost z aut, dowożona do fabryk, przed Wigilią trafiała do wanny. Zwyczaj ten utrzymuje się nadal. W 1997 r. wprowadzono Ustawę o ochronie zwierząt (m.in. dzięki Klubowi Gaja), a przyzwyczajenia w traktowaniu zwierząt zmieniają się bardzo wolno. Klub Gaja pierwszy zwrócił uwagę na los karpi zabijanych na ulicach. Co roku wysyłał pisma do organów administracji publicznej o przestrzeganie prawa, dzięki temu zabija się już mniej karpi na oczach przechodniów i dzieci. Jednak prawo nie chroniło ryb. W 2009 r. Klub Gaja doprowadził do zmiany prawa, Sejm uchwalił poprawkę do ww. ustawy. Teraz ryby są chronione jak inne kręgowce. Ale zapis jest nieprzestrzegany. Kluczowe jest jeszcze większe zainteresowanie społeczne tym problemem i edukacja konsumentów, którzy poprzez swoje wymagania i wybory mogą wpłynąć na handlowców i producentów ryb, i zmienić sposób w jaki one będą sprzedawane. Handlowcy odpowiadając na potrzeby konsumentów mogą sprzedawać karpia z lodu. Potrzebny jest nadzór i większa dbałości o przestrzeganie dobrostanu zwierząt. Służby weterynaryjne mogą skuteczniej sprawdzać sposób handlu i sprzedaży. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiKampania wiąże się z liderem Klubu Gaja. Jako nastolatek podejmował proste kroki, stąd w 1976 r. uwolnił karpia z wanny we własnym domu. Karp poruszył jego serce i uruchomił lawinę zdarzeń. Jeszcze w PRL-u, w 1988 r. Jacek Bożek założył Klub Gaja, który od 23 lat zajmuje się ochroną praw i dobrostanu zwierząt, promując humanitarne zasady traktowania zwierząt hodowlanych, podkreślając wagę codziennych wyborów w relacji do otaczającego nas świata. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiDziałania ATL Działania PRUdział Klubu Gaja w konferencji hodowców karpi. Promocja kampanii i humanitarnego traktowania karpi w biuletynie Klubu Gaja „Współodczuwanie” skierowanym do nauczycieli i uczniów z 5 tys. placówek oświatowych w kraju. Efektywność- kampania prowadzona była w grudniu, aby zwiększyć zasięg i efektywność kampanii Klub Gaja nawiązał współpracę z agencją Clos Brothers, która opracowała kampanię pro publico bono KampanijnośćKampania jest częścią długofalowych działań Klubu Gaja, podejmowanych od 13 lat. Płynnie zmieniają się jej główne akcenty: symboliczny wykup karpi, happeningi, interwencje, zgłoszenia, zmiana prawa, promowanie karpia z lodu, udział celebrytów, kartki z apelem do Głównego Lekarza Weterynarii, poradnictwo. Kontynuowana będzie przez: zaangażowanie celebrytów, wolontariuszy, interwencje, zgłoszenia, poradnictwo, edukowanie instytucji kontrolujących sprzedaż, sprzedawców i konsumentów. Opis inicjatoraKlub Gaja, jedna z najstarszych polskich organizacji społecznych zajmujących się ochroną środowiska i prawami zwierząt. Od 23 lat aktywizuje obywateli do działania i podejmowania świadomych wyborów. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyKoncepcja miała uświadomić konsumentom, że warto kupować karpia z lodu. Jest równie smaczny i co ważniejsze – nie cierpi podczas transportu i sprzedaży. Pomysł zakładał wykorzystanie wizerunku znanych osób. Gwiazdy występują podwójnie: w „rolach” w filmie „Karp z lodu” (stylistyka nawiązywała do Aniołków Charliego) i przeciwko niehumanitarnemu traktowaniu karpi, w „Hicie na święta”, oczywiście kulinarnym. Wypowiedzi gwiazd, wydaje się że dotyczą filmu, a tak naprawdę chodzi o karpia. InsightKupując żywego karpia skazujemy go na niepotrzebne cierpienie podczas transportu, sprzedaży oraz nieumiejętnego zabijania. BIG IDEAPo co kupować na święta żywego karpia? Lepiej przygotować swoją ulubioną potrawę ze świeżej ryby przechowywanej w lodzie. Smak będzie wyśmienity, Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formAmbient – happening (stół świąteczny z karpiem z lodu i jeszcze żywym karpiem), przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, rozdawanie kartek, ulotek, wywiady z dziennikarzami. Akcja zakończyła się spotkaniem z Głównym Lekarzem Weterynarii, przekazaniem listu Klubu Gaja (o wzmożoną kontrolę). |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Konsumpcjonizm i konsumenci |
Nadawca | Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Klub Gaja |
Wykonawca | Laboratorium reklamy Clos Brothers Autorzy: Dyrektor Kreatywny: Karol Brzozowski. Copywriter: Krzysztof Pruśniewski. Art. Director: Karol Brzozowski |
Adresaci | Konsumenci, służby weterynaryjne, sprzedawcy |
Media | ATL (Radio, internet) BTL (ulotki, plakaty, kartki), Viral marketing, Ambient, Social Media (Facebook) |
Data zgłoszenia | 13.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: file_20110413155454_583.mp3 Spot radiowy |
Spot tv |