Kampanie zgłoszone do konkursu
|
08.04.2011 Test na solidarność – 30 000 pocztówek na 30-lecie „Solidarności Solidarni z Afganistanem KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie
Krótki opis projektuPrzede wszystkim: promowanie solidarności jako wartości StrategiaW 2010 roku minęło 30 lat od podpisania Porozumień Sierpniowych i powstania "Solidarności". Zastanawialiśmy się, jak połączyć „jubileusz” z „solidarnością”, jak świętować i równocześnie edukować. Pojawił się pomysł wysyłania jubileuszowych pocztówek. Później wyzwanie liczbowe – ile ich zebrać? 10 milionów, milion? Pojawiło się też pytanie jak tę akcję połączyć z działaniami na rzecz innych. W końcu pomysł został ubrany w słowa, myśli w projekt, a idea w międzynarodową, pozytywną akcję społeczną. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiJanina Ochojska napisała „Wierzę, że każdy z nas może zrobić bardzo wiele i że to od nas zależy, jaki będzie świat. Dysponujemy ogromną siłą i używając jej umiejętnie, możemy uczynić nasz świat lepszym. Bądźmy solidarni! Pamiętajmy że nie jesteśmy sami na świecie”. Idąc tym tropem połączyliśmy historyczne idee Solidarności, które jako Fundacja promujemy, z działaniami na rzecz innych ludzi. Wykorzystanie narzędzi komunikacji1 Głównym narzędziem promocji i komunikacji Akcji Tns była dwujęzyczna, Działania PRW całej akcji postawiliśmy na PR – nie na marketing czy reklamę. Ponieważ to działania PR budują pozytywne relacje i przywiązanie do akcji, a tym samym zwiększają możliwości otrzymania pocztówek zwrotnych. Naszą grupą docelową byli ‘wszyscy’, dlatego działania PR były prowadzone na szeroką skalę i były dla nas bardzo istotne. Efektywność1. Założyliśmy, że zbierzemy 30 000 pocztówek, co miało symbolicznie nawiązywać do rocznicy 30-lecia „Solidarności”. Ostatecznie udało nam się otrzymać 6 012 kartek. Akcja nie spotkała się z tak dużym odbiorem, jaki pierwotnie zakładaliśmy. „Test na solidarność” niestety w dość prosty sposób był często kojarzony z działaniami politycznymi, co zniechęcało do udziału w akcji. Hasło „Solidarność” pisane przez duże „S” okazało się być momentami większą przeszkodą niż możliwością w realizacji projektu. W sumie na konto Polskiej Akcji Humanitarnej wpłynęło 8 505,45 zł (6 012 zł z nadesłanych do FCS pocztówek oraz 2 493.45 zł z aukcji pocztówek VIP). KampanijnośćAkcja Test na solidarność nie była bezpośrednio kontynuacją żadnych wcześniejszych działań fundacji. Docelowo była akcją jubileuszową. W przyszłości nie zamierzamy kontynuować tej konkretnej akcji. Jednak na pewno projekty promujące wiedzę o najnowszej historii Polski i o „Solidarności” będą w przyszłości realizowane. Opis inicjatoraOrganizatorem Akcji Test na solidarność jest Fundacja Centrum Solidarności, która działa od '99. Głównym celem jest upowszechnianie wiedzy o Solidarności i jej wpływie na rozwój demokracji w świecie InsightPunktem wyjścia było przede wszystkim, w sposób niekonwencjonalny uświetnić 30 rocznicę powstania Solidarności. Poprzez edukację, odwołując się do wydarzeń historycznych i idei Solidarności chcieliśmy pokazać, że wspólne solidarne działania przynoszą efekty. BIG IDEAPomysł Akcji opierał się na tradycyjnym wysyłaniu kartek z życzeniami urodzinowymi. Jubilatem był ruch społeczny „Solidarność”, który w 2010 roku obchodził 30ste urodziny. W myśl idei solidarności połączyliśmy udział w Akcji z możliwością wsparcia działań Polskiej Akcji Humanitarnej. 1 wysłana pocztówka z życzeniami to 1 złoty przekazany na Akcję Edukację – jedną z kampanii PAHu, która prowadzi działania edukacyjne w Afganistanie. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formChcieliśmy aby Akcja dotarła do jak największej liczby odbiorców, do każdego indywidualnie. Dlatego stworzyliśmy dwujęzyczną jubileuszową pocztówkę, którą można było znaleźć m.in. w polskich placówkach dyplomatycznych na całym świecie. Oprócz tego można było ją wydrukować za pomocą strony int. Akcji lub narysować ją bezpośrednio na stronie i przesłać online. Wśród osób, które wzięły udział w Akcji, wylosowaliśmy 1 pocztówkę, której autor spotkał się z Lechem Wałęsą na koszt organizatora. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja |
Nadawca | Fundacja Centrum Solidarności i Polska Akcja Humanitarna |
Wykonawca | Fundacja Centrum Solidarności |
Adresaci | Społeczność międzynarodowa |
Media | Patroni: Gazeta Wyborcza, pomorska.tv, Dwójka Polskie Radio, Radio Gdańsk |
Data zgłoszenia | 08.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: test_na_solidarnosc_materialy1_film1_6.avi |