Kampanie zgłoszone do konkursu
|
08.04.2011 „Zmień swoje życie. Pomożemy Ci w tym” KATEGORIA: Inicjatywy instytucji publicznych
Krótki opis projektuKampania miała na celu poinformowanie osób doznających przemocy o możliwościach uzyskania pomocy w Ogólnopolskim Pogotowiu dla ofiar przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”. Grupę docelową stanowiły ofiary i świadkowie przemocy w rodzinie. StrategiaBadania pokazują, że dla wielu osób przemoc w rodzinie ciągle pozostaje tematem tabu. Mimo nagłaśniania problemu i prowadzenia od kilkunastu lat działań edukacyjnych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, osoby doznające przemocy mają problemy z dotarciem do specjalistów, którzy mogliby pomóc im w poradzeniu sobie z przemocą. Działające od ponad 15 lat na zlecenie PARPA Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieskiej Linia” prowadzi telefon (801-12-00-02 płatny pierwszy impuls połączenia) gdzie dyżurują psycholodzy i prawnicy przygotowani do udzielania wsparcia i porad, a w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia do podejmowania interwencji. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiPARPA działa na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z ustawą, zadania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się poprzez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w tym m.in. przeciwdziałanie przemocy w rodzinie (art. 2 ust.1 pkt. 7). Kampania służyła też promocji znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu przemocy rodzinie i zadań wynikających z Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2006-2016. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW trakcie kampanii wykorzystano plakaty i ulotki z hasłem „Zmień swoje życie. Pomożemy Ci w tym. Wsparcie jest bliżej niż myślisz (...)” oraz ofertą Pogotowia „Niebieska Linia”. W ulotkach w formie „wydzieranki” (format karty kredytowej) zamieszczono informacje o możliwościach uzyskania pomocy zarówno w Pogotowiu „Niebieska Linia” jak i innych, ogólnopolskich placówkach interwencyjno-pomocowych. Działania PRKampania została objęta patronatem Ministra Zdrowia. Włączyły się w nią – także użyczając swoje logo – Ministerstwo Sprawiedliwości, Komenda Główna Policji i Krajowa Rada Kuratorów Sądowych. EfektywnośćInformacje o kampanii oraz plakaty i ulotki zostały wysłane do wszystkich samorządów lokalnych, ośrodków pomocy społecznej, komend i komisariatów policji, sądów okręgowych i rejonowych, prokuratur okręgowych i rejonowych. Reklama (plakat z tekstem informacyjnym) została zamieszczona przez PARPA w miesięcznikach „Charaktery”, „Oliwia” oraz w gazecie ”Superexpress” oraz przez samorządy gminne w prasie lokalnej. KampanijnośćPromocja Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” jest realizowana sukcesywnie przy okazji przedsięwzięć PARPA. Rozpoczęte w formie kampanii w 2010r. działania były kontynuowane w pierwszym kwartale 2011r – dystrybucja plakatów i ulotek, banery internetowe, insert i reklama w „Charakterach”. Opis inicjatoraPARPA –agenda rządowa, podległa Ministrowi Zdrowia. Realizuje zadania dot. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, w tym prowadzi Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy1. Odejść od epatowania skutkami przemocy fizycznej - wiele ofiar ulega przemocy psychicznej i nie identyfikuje się z wizerunkiem pobitej kobiety; InsightOsoby doznające przemocy w rodzinie oraz świadkowie mają wewnętrzne opory związane ze zgłoszeniem przemocy do służb. Wpływa na po poczucie wstydu, bezradności, brak wiary w skuteczność interwencji służb, a czasem brak wiedzy nt. możliwości uzyskania pomocy. W sierpniu 2010r. znowelizowana ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie wprowadziła szereg rozwiązań prawnych, które pozwalają na bardziej skutecznie udzielanie pomocy rodzinom, w których jest przemoc. BIG IDEAGłównym celem kampanii było przypomnienie o funkcjonowaniu Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, jego ofercie i dostępności oraz promocja wybranych rozwiązań prawnych wynikających z nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy instytucji publicznych |
Problemy społeczne | Walka z przemocą |
Nadawca | Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Al. Jerozolimskie 155, 02-326 Warszawa, tel. 22/2506357 |
Wykonawca | Agencja reklamowa „Cobalt Blue”, Warszawa |
Adresaci | osoby doznające przemocy w rodzinie i świadkowie |
Media | prasa centralna i lokalna |
Data zgłoszenia | 08.04.2011 |