Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



08.04.2011

Tesco dla Szkół – „Ekomania Filmowania”

KATEGORIA: Inicjatywy społeczne firm

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Ekologiczno-filmowy konkurs edukacyjny dla uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjalnych, realizowany w ramach ósmej edycji programu Tesco dla Szkół, będącego jednym z kluczowych programów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu firmy Tesco Polska.

Krótki opis projektu

Celem konkursu była edukacja ekologiczna poprzez zabawę dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjalnych. Zadaniem uczestników konkursu było nakręcenie filmiku, prezentującego przyjazne środowisku rozwiązania, które następnie oceniali internauci w głosowaniu odbywającym się na www.tescodlaszkol.pl.

Strategia

Podejście firmy Tesco opiera się na aktywnym uczestnictwie w życiu społeczności lokalnych, ich wspieraniu i organizowaniu oraz wsparciu ich zrównoważonego rozwoju. Dlatego program Tesco dla Szkół od lat związany jest z edukacją dzieci i młodzieży - wspiera polskie szkoły stwarzając im możliwość poprawy swojego wyposażenia (nagrodą dla laureatów są nowoczesne pracownie multimedialne) oraz promuje wśród najmłodszych warte naśladowania postawy.
Z uwagi na przyjętą globalnie przez firmę Tesco strategię, która zakłada ochronę zasobów naturalnych i ograniczenie wpływu na środowisko, program Tesco dla Szkół od dwóch lat ukierunkowany jest na edukację ekologiczną uczniów i jest pełną zabawy lekcją ekologii. Dzięki niej dzieci uczą się doceniać i chronić bogactwo naturalne swojego regionu oraz rozumieć wagę proekologicznych zachowań dla zachowania środowiska naturalnego w skali całego globu.
W tym roku konkurs Tesco dla Szkół - „Ekomania Filmowania” inspirował dzieci do bycia eko. Niektóre z przykładów przyjaznych środowisku rozwiązań, takich jak Eko Punkty, czyli pojemniki w sklepach Tesco przeznaczone do zbiórki zużytych płyt CD, baterii i kabli, torby ekologiczne lub panele słoneczne i turbiny wiatrowe można zobaczyć w wybranych sklepach Tesco. O pozostałych uczniowie dowiedzieli się oglądając na stronie www.tescodlaszkol.pl przygotowany specjalnie dla nich film edukacyjny. Dzięki konkursowi dzieci dowiedziały się, że zielone rozwiązania są prostym sposobem na ochronę środowiska, a ich rodzice, że ekologia może być opłacalna w wymiarze finansowym również dla nich.
Podsumowując, tegoroczna edycja programu Tesco dla Szkół promowała ekologiczne rozwiązania, edukowała dzieci i stworzyła warunki do ich edukacji w szkołach. Dzięki takiej formie zaangażowania firma Tesco odrabia zieloną lekcję razem ze społecznością lokalną, wspiera ją i dba o jej zrównoważony rozwój każdego dnia.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Za jeden z najważniejszych priorytetów firma Tesco uważa troskę o środowisko naturalne. Globalna strategia zakłada ochronę zasobów naturalnych i ograniczenie wpływu na środowisko, w tym redukcję emisji dwutlenku węgla. Tesco troszczy się o środowisko naturalne wykorzystując w swoich sklepach wiele zielonych rozwiązań (w Polsce 6 sklepów w pełni energooszczędnych) oraz zachęcając swoich klientów do proekologicznych działań (np. specjalne oznaczenia w sklepach).

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

1.plakaty i ulotki do 5000 szkół oraz prowadzenie aktywnego sekretariatu konkursu - bezpośrednie dotarcie do szkół i bieżąca współprac;
2.strona www.tescodlaszkol.pl – główna platforma realizacji konkursu;
3.materiały instruktażowe dla uczestników: film o zielonych rozwiązaniach w Tesco oraz film o tym, jak przygotować zadanie konkursowe (z udziałem Tomasza Zubilewicza) - bezpośrednie dotarcie i wsparcie grupy docelowej;
4.kreatywny press pack nawiązujący stylistyką do materiałów szkolnych z nawiązującym do tematu akcji gadżetem – ładowarka z panelem słonecznym, indywidualne spotkania z mediami i aktywne biuro prasowe – dotarcie do mediów oraz pozyskanie ich przychylnej opinii;
5.informacje w gazetce produktowej Tesco – bezpośrednie dotarcie do klientów (nakład 4 mln);
6.kampania POS w sklepach Tesco oraz wykorzystanie IMS – bezpośrednie dotarcie do klientów;
7.kampania wizerunkowa na nk.pl – bezpośrednie dotarcie do grupy docelowej;
8.współpraca z ekspertami (Tomasz Zubilewicz, Małgorzata Ohme, Małgorzata Łuszczek i Mirosław Jakubik) – wsparcie wizerunkowe i merytoryczne kampanii – udział w jury konkursu;
9.współpraca z partnerami (Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Głos Nauczycielski, Pani Domu i Przyjaciółka) – wsparcie wizerunkowe, medialne i merytoryczne kampanii, bezpośrednie dotarcie do szkół oraz rodziców;
10.ekologiczno-filmowe eventy w pasażach Tesco z okazji wręczenia nagród - wsparcie wizerunkowe i bezpośrednie dotarcie do klientów.

Działania PR

Nie dotyczy

Efektywność

Głównym celem konkursu Tesco dla Szkół – „Ekomania Filmowania” była edukacja ekologiczna. Jej efektywność zmierzono na podstawie zbieranych na bieżąco informacji określających dotarcie do grupy docelowej poprzez wykorzystane w projekcie kanały komunikacji. Kryteriami sukcesu projektu była liczba zespołów zakwalifikowanych do udziału w konkursie, liczba odwiedzin strony internetowej konkursu, na której opublikowano przygotowane przez zespoły prace konkursowe oraz liczba informacji opublikowanych na temat konkursu w mediach. Do udziału w konkursie zakwalifikowały się w sumie 603 zespoły składające się z ponad 3000 dzieci z ponad 300 miast w Polsce. Wykorzystanie strony konkursowej www.tescodlaszkol.pl w okresie ogólnopolskiego głosowania (18/11/2010 – 14/12/2010): 546 338 – odwiedziny; 2 999 582 – odsłony; 00:03:49- średni czas spędzony w witrynie. W ciągu pierwszych 6 dni głosowania oddano łącznie 160 tysięcy głosów, najwyżej oceniany filmik otrzymał w sumie 19 232 głosy. W okresie realizacji konkursu pojawiło się ponad 400 publikacji w mediach na jego temat oraz ponad 260 postów o konkursie na portalach społecznościowych.

Kampanijność

Program Tesco dla Szkół realizowany jest przez firmę Tesco już od ośmiu lat. Jego nadrzędnym celem jest edukacja dzieci oraz poprawa warunków wyposażenia szkół, wpływających na jakość kształcenia. Program będzie kontynuowany zgodnie z powyższym celem każdego roku. Odmienna będzie jedynie jego formuła.

Opis inicjatora

Tesco Polska to sieć blisko 370 sklepów samoobsługowych. Misją firmy jest: „Sensem naszego działania jest zdobycie zaufania i lojalności klientów.”

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy

Insight

Nie dotyczy

BIG IDEA

Nie dotyczy

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Mocną stroną kampanii było przeniesienie jej głównego pola realizacji na www.tescodlaszkol.pl oraz wprowadzenie mechanizmu głosowania internautów, którzy decydowali o wyborze zwycięzców konkursu. Wybierając te narzędzia brano pod uwagę specyfikę grupy docelowej projektu oraz możliwość jego samoistnej promocji – uczestnicy konkursu promowali swoje filmiki w społeczności lokalnej, za pośrednictwem mediów oraz portali społecznościowych, co miało duży wpływ na efektywność kampanii.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy społeczne firm
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Ekologia i środowisko, Społeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaTesco Polska
WykonawcaGarden of Words
AdresaciUczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych, ich rodzice i nauczyciele, klienci i pracownicy Tesco, media.
MediaDziałania media relations objęły media informacyjne o zasięgu ogólnopolskim i regionalnym (prasa, tv, radio, internet), poradniki dla kobiet, prasa i portale interentowe dla dzieci i młodzieży, media branżowe związane z edukacją, ekologią, handlem oraz komunikacją marketingową.
Data zgłoszenia08.04.2011
Dodatkowe materiały

Spot