Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



30.03.2011

KULEJĄCE ANIOŁY SĄ WŚRÓD NAS ! 

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Mają – jak my, anielskie, dobre dusze, piękne wnętrza. Kuleją tylko z powodu swoich ułomności i niedoskonałości spowodowanych niepełnosprawnością. Ich ciałka są zdeformowane, ich pojmowanie świata ograniczone. Ale ich oczy przyglądają się rzeczywistości. Ich usta i dłonie zapraszają do znajomości: popatrz na mnie ! daj cześć ! Odwracamy głowy. Kulimy się w sobie. A przecież są wśród nas ! Mają takie same prawa i potrzeby, jak my – ci zdrowi.

Krótki opis projektu

Celem kampanii są działania na rzecz dzieci i młodzieży głęboko niepełnosprawnych – walka o  godne warunki ich życia, o respektowanie ich praw i potrzeb. To działania wspierające ich rodziny podjęte przez samych rodziców i profesjonalistów, wspierane przez przyjaciół. Działania skierowane w głąb duszy zdrowego społeczeństwa.

Strategia

Kampania Koła Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Pszczynie – organizacji pożytku publicznego. Działa od 1992 r. Prowadzi 2 placówki dla 100 osób z wojew. śląskiego /3 powiaty/ oraz małopolskiego /1 powiat/. Lista oczekujących na przyjęcie to kilkadziesiąt osób. Nie ma dla nich miejsca w społeczeństwie. Ich rodziny trwają w bezradności, a władze i społeczeństwo w bezruchu. My to zmieniliśmy!
Naszych Kulejących Aniołków jest wszędzie pełno! codziennie robimy zakupy do kuchni; jeździmy do kin, teatrów, na koncerty 12x, do kawiarni 2x w mies.; na baseny, hale sportowe, do jaskini solnej po 2x w tyg., organizujemy pikniki, ogniska 5x, wycieczki krajoznawcze 11x; zabawy z udziałem gości 4x.
Chcemy, byście nas poznali – występy artyst. dla szerokiej widowni 7x, kiermasze prac
8x, turnus rehab. w Łebie, Klub Rowerowy Włóczykije 13 wycieczek integrac.; Klub Honorowego Gościa gościł 18 znakomitości; spotkania integrac. ze szkołami 8x, wystawy prac 6x; obchody Dnia Godności Osoby Niepełnosprawnej i Piknik Integracyjny TACY SAMI – INNI.
Nie boimy się rywalizacji – udział w konkursach plast., artyst., sport.-po 8x.
Chcemy pomagać i nieść radość – Program Uczymy się pomagać–współpraca ze schroniskiem dla zwierząt, Zagrodą Żubrów, Domem Pomocy Społecznej i Ośrodkiem dla Niewidomych ; organizacja koncertów charytat. 3x /m.in. Golec u Orkiestra/, występy artyst. dla szkół, sponsorów, przyjaciół i drobne upominki – systematycznie; odczyt na konferencji nt. twórczości niepełnosprawnych; dni otwarte placówek–2x w roku; Dzień Przedsiębiorczości –1x w roku, wzajemna pomoc rodzin z włączaniem sąsiadów.
I mamy też marzenia – o godnych warunkach do nauki, rehabilitacji, o godnej starości, o zapewnieniu opieki potrzebującym. Te marzenia to nasze prawa. Po kilku latach zbierania środków w VII’10r. ruszyła budowa nowej placówki w Piasku. Na ten cel: zbiórki publiczne, kiermasze, aukcje prac 12x, zbiórki w parafiach 22x, koncerty charytat. 1x i akcja 1%.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Inicjator kampanii – Krystyna Fuławka, jest jednocześnie Przewodniczącą Zarządu Koła PSOUU w Pszczynie i matką niepełnosprawnego syna Maćka. To ona z wielką determinacją podjęła się dzieła budowy nowej placówki. To ona jest motorem działań podejmowanych w walce o godność i równe prawa naszych Kulejących Aniołów. Dzięki matczynej intuicji podejmowane działania są jednocześnie skuteczne i nieinwazyjne – wszystkie akcje niosą wzajemną radość i poruszają najbardziej zatwardziałe serca. To laureatka plebiscytu CZŁOWIEK ROKU 2010 Tygodnika Echo i Kompanii Piwowarskiej.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W naszej kampanii stawiamy na kontakt bezpośredni z drugim człowiekiem. Stąd tak wiele działań i przedsięwzięć integracyjnych ze zdrowym społeczeństwem, wiele akcji w parafiach, w szkołach, wiele spotkań przy wspólnym stole.
Nie do wszystkich można dotrzeć w ten sposób stąd też stała współpraca z mediami – 
prasa : Dziennik Zachodni; Tygodnik Echo; Pszczyński Przegląd FORUM; Gazeta Pszczyńska; Społeczeństwo dla Wszystkich; Gazeta Wyborcza, Głos Pszczyński, Aktywator – w każdej po kilka artykułów w roku 2010, stała współpraca z redaktorami tychże gazet. Gazetki lokalne społeczności parafialnych, gazetka Pszczyńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej – artykuły okazjonalne.
rozgłośnie radiowe : Radio Katowice, Radio Bielsko – każda z rozgłośni wyemitowała po 1 programie o Stowarzyszeniu i jego działalności.
telewizje : Telewizja Regionalna Katowice, Telewizja Silesia, Telewizja PLESS, Telewizja Regionalna Rybnik – każda stacja wyemitowała po 1 programie o działalności Stowarzyszenia.
portale internetowe: www.pless.pl; www.infopres.pl , www.pszczynski.com.pl – na bieżąco informują o wydarzeniach i akcjach podejmowanych przez Stowarzyszenie.
Własna strona internetowa : www.psouupszczyna.pl – uzupełniana na bieżąco.
Na potrzeby prowadzonych zbiórek publicznych Stowarzyszenie opracowało, wydrukowało i rozprowadziło 16 tysięcy ulotek informacyjnych o Stowarzyszeniu oraz plakaty promujące akcję 1 % dla naszych Aniołków.
W listopadzie ukazał się kalendarz na rok 2011 /760 sztuk/, który promował twórczość plastyczną naszych wychowanków. Wydruk kalendarza był sponsorowany.
Z okazji uroczystości Wmurowania Kamienia Węgielnego na naszej budowie, jedna z pracownic naszego Stowarzyszenia opracowała materiał multimedialny promujący naszą działalność, który był prezentowany szerokiej publiczności podczas ww. uroczystości oraz podczas kolejnych spotkań integracyjnych i akcji społecznych Stowarzyszenia.

Efektywność

Kampania objęła zasięgiem woj. śląskie /3 powiaty/ i małopolskie /1 powiat/.
Wskaźnikami powodzenia akcji promującej osoby niepełnosprawne jako uczestników życia społecznego o równych prawach, wielu możliwościach, zdolnościach, ale i tych, którzy mają swoje marzenia i chcą je realizować, jest :
 12 nowych wolontariuszy, systematycznie wspierających nasze placówki;
 98 wolontariuszy – pomoc w organizacji V Pikniku Integracyjnego TACY SAMI – INNI w V’2010r.;
 Zebranie w ramach zbiórek publicznych w 2010r. kwoty łącznie 404.591, 49 zł, w tym ze zbiórek w parafiach 156.331,28 zł; z darowizn 122.060,99 zł. Wszystkie zebrane środki finansowe przeznaczono na budowę nowego Domu Kulejących Aniołów w Piasku;
 Zebranie z akcji 1% kwoty 312.402,31 zł z przeznaczeniem na budowę.
Koszty wydane na kampanię reklamową i promującą w 2010r. to 7.042
 Systematycznie przybywa przyjaciół Stowarzyszenia chcących z nami spędzać wolny czas w naszych klubach integracyjnych /rowerowy, ceramiczny, plastyczny/, chcących nam pomagać na budowie oferując swój wolny czas, usługi, materiały. Wielu wspiera nas darami rzeczowymi /odzież, art. papiernicze, środki czystości, płody rolne/;
 Stałą współprace nawiązują szkoły ponadgimnazjalnej włączając w swoje programy wychowawcze poznawanie niepełnosprawności – odwiedzają nas całe klasy, które wysłuchują prelekcji, przychodzą na zajęcia pokazowe, dni otwarte. Dzieci ze szkół podstawowych chętnie bawią się z nami podczas różnorodnych spotkań integrac.
 Dzieci i młodzież ze szkół włączyły się w akcje zbierania makulatury i plastikowych nakrętek dla nas, które oddajemy w punktach skupu i  zasilamy konto budowy /5 szkół/.
 Stale współpracujemy z samorządami lokalnymi 8 gmin i 3 powiatów, instytucjami publicznymi, fundacjami oraz kołami terenowymi naszego Stowarzyszenia. Wspólnie podejmujemy inicjatywy społeczne służące kreowaniu wizerunku osoby niepełnosprawnej – aktywnego uczestnika życia społecznego.

Kampanijność

Kampania prowadzona w 2010 roku to kontynuacja działań prowadzonych w latach poprzednich rozszerzona o nowe elementy promocyjne i nowe akcje, jak np. wydanie kalendarza, zbiórka makulatury i nakrętek, dni otwarte i zajęcia pokazowe w placówkach, wspólne ze zdrowym społeczeństwem akcje na budowie.
W roku bieżącym i w latach kolejnych działania te będą z pewnością kontynuowane z uwagi na rozpoczętą budowę, która obecnie finansowana jest wyłącznie ze środków własnych.

Opis inicjatora

Inicjatorem całej kampanii jest wymienione wyżej Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym /PSOUU/, Koło w Pszczynie. Organizacja z 19-letnią tradycją, która stała się istotnym elementem życia społecznego Pszczyny i okolic.

Insight

Wszystkie podejmowane działania w kampanii w roku 2010 skierowane były do zdrowej części społeczeństwa – chcieliśmy pokazać, jak funkcjonują na co dzień nasze Kulejące Aniołki, jakie maja możliwości, zdolności oraz jakie potrzeby. Chcieliśmy uświadomić społeczeństwu ogromny brak odpowiednich warunków do nauki, rehabilitacji i zabawy naszych dzieci, ograniczenia, z jakimi borykamy się na co dzień. I wreszcie odważyliśmy się poprosić o pomoc, obudzić i otworzyć ludzkie serca na drugiego człowieka, który mieszka tuż obok. Jest. Patrzy. Czuje. Pragnie kontaktu. I marzy…

BIG IDEA

Chcielibyśmy stworzyć stronę internetową, na której umieścimy wirtualny projekt nowego Domu Kulejących Aniołów. Każdy z gości będzie mógł dołożyć własną cegiełkę i przy okazji podarować nam "grosik od serca". Cegiełki będzie można podpisać własnym imieniem i zostawić dedykację. W każdej chwili cegiełkę tą będzie można zlokalizować w powstającym budynku. Po zakończeniu budowy to dzieło internautów stanie się plakatem upamiętniającym zaangażowanie społeczeństwa w lepsze jutro naszych Aniołków.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Nasze działania są prowadzone z wyczuciem. Nie chcemy budzić w społ. poczucia winy, żalu. Chcemy przez wspólną zabawę, pokazanie jak nasze Aniołki funkcjonują na co dzień, kształtować świadomość społ., budzić dobroć, za którą zawsze dziękujemy i zapraszamy w nasze skromne, ciasne progi. Tu zmieści się każda odrobina życzliwości.
Nasza kampania nie ma wymiaru profesjonalizmu. Mamy własny styl. Nie doradzają nam specjaliści od reklamy. Kreują ją głosy serc doświadczonych niepełnosprawnością.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneWolontariat, Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Pomoc społeczna, Prawa człowieka, Równouprawnienie i tolerancja, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaPolskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Pszczynie
WykonawcaPolskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Pszczynie
Adresacispołeczeństwo
Mediatelewizja, radio, prasa, internet
Data zgłoszenia30.03.2011
Dodatkowe materiałyplik: file_20110401122732_536.jpg
Plakat1
 plik: file_20110401122806_295.jpg
Plakat2
 plik: file_20110401122852_257.pdf
Podziękowania - folder
 plik: file_20110401122912_465.jpg
Reklama
 plik: file_20110401122946_378.jpg
Reklama2
 plik: file_20110401123013_102.pdf
Reklama 1%
 plik: file_20110401123203_145.pdf
Ulotka 1%
 plik: file_20110401123246_977.jpg
Plakat3
 

Prezentacja - budowa