Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



29.03.2011

DOWNloading

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

Krótki opis projektu

Cel: zwiększenie świadomości o zespole Downa i poinformowanie o Światowym Dniu Zespołu Downa, który od 6 lat obchodzony jest 21 marca. Grupa docelowa: użytkownicy Internetu, bez względu na wiek, wykształcenie, statut społeczny.

Strategia

Definicja problemu: Szacuje się, że jedno na około 700 dzieci rodzi się z zespołem Downa. Jest to jedna z najczęściej występujących wad genetycznych na świecie – niezależnie od kontynentu, koloru skóry czy religii. Dopóki nie zostanie odkryta przyczyna nierozdzielenia się chromosomów 21. pary podczas podziału komórek rozrodczych, nie można przewidzieć ani u kogo ani dlaczego urodzi się dziecko z zespołem Downa, bo w ogromnej większości – decyduje o tym przypadek. Nie wszyscy jednak o tym wiedzą i błędnie nazywają ZD chorobą.

Uzasadnienie grupy docelowej: chcieliśmy, aby o przyczynach zespołu Downa dowiedziała się jak największa i jak najszersza grupa

Cel kampanii: Celem kampanii było zwiększenie świadomości na temat czym jest zespół Downa i co go wywołuje. Chcieliśmy zwrócić uwagę, że nie jest to choroba, której można się nabawić, tylko wada genetyczna, za którą odpowiedzialny jest niewielki błąd w jednej z par chromosomów. Dodatkowo chcieliśmy poinformować o zbliżającym się Światowym Dniu Zespołu Downa, który od 6 lat obchodzony jest 21 marca.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Stowarzyszenie Bardziej Kochani, od ponad 10 lat zajmujące się wspieraniem osób z ZD i ich rodzin, organizuje obchody ŚDZD w Warszawie i stara się dzięki temu przybliżyć społeczeństwu ten problem.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Narzędziem komunikacji reklamowej w przypadku kampanii DOWNloading jest Internet, jako medium o bardzo szerokim zasięgu. Dzięki współpracy z największymi portalami w Polsce – gazeta.pl, o2.pl oraz wp.pl, które charytatywnie wyemitowały banner, kampania dotarła do bardzo dużej ilości użytkowników i jednocześnie nie zostały wygenerowane żadne koszty.

Efektywność

1. 2. Kampania miała miejsce w Internecie w ciągu JEDNEGO dnia. Emisja bannera została zaplanowana i zrealizowana w niedzielę, 21 marca 2010 roku, czyli w ciągu Światowego Dnia Zespołu Downa.

Zasięg kampanii:
4051 osób kliknęło w banner DOWNloading, czyli obejrzało go do końca i dowiedziało się o Światowym Dniu Zespołu Downa
95% osób przekierowanych z bannera DOWNloading na stronę Stowarzyszenia Bardziej Kochani, odwiedziło ją wtedy po raz pierwszy

3. Publikacje medialne – DOWNloading pojawił się nie tylko jako banner, o akcji napisały także portale z branży reklamowej, marketingowej, o tematyce związanej z zespołem Downa; komentarze dotyczące kampanii znalazły się też na Facebooku.

Emisja bannera: gazeta.pl, o2.pl

Artykuły: wp.pl
Notki prasowe w portalach branżowych (reklama, marketing): wirtualnemedia.pl, marketing-news.pl, marketingowiec.pl, kampaniespoleczne.pl
Artykuły i komentarze na stronach poświęconych problematyce zespołu Downa:

zespoldowna.info
To jeden z największych portali o ZD w Polsce. Autor strony to pan Jarosław Pieniak z Wrocławia, ojciec 4-letniego Jasia z trisomią 21. Współpracuje z European Down Syndrome Association oraz Changing Minds Foundation, ponadto reprezentuje Polskę w Down Syndrome International. Jest laureatem nagrody World Down Syndrome Day Voluntary Award, przyznawanej osobom, które charytatywnie angażują się w zwiększanie świadomości o ZD.

zakatek21.pl
Portal rodzin i przyjaciół osób z zespołem Downa, na którym rodzice, dziadkowie, przyjaciele, rodzeństwo mogą wymieniać się doświadczeniami, uzyskać wsparcie czy poinformować o ciekawym wydarzeniu związanym z problematyką ZD.
Komentarze w mediach społecznościowych: Facebook

4. Środki wydane na kampanię: 0 PLN (słownie: ZERO ZŁOTYCH)

Kampanijność

Stowarzyszenie Bardziej Kochani co roku organizuje wydarzenia z okazji ŚDZD – za każdym razem jest to coś innego, ale zawsze związanego z ZD (wystawy fotograficzne, przegląd filmów dokumentalnych). Kampania DOWNloading miała charakter jednorazowy, nie wykluczamy jednak kontynuacji projektu w latach następnych.

Opis inicjatora

Stowarzyszenie Bardziej Kochani od 10 lat wspiera nie tylko osoby z Zespołem Downa, ale również ich rodziny. Jest także inicjatorem szeregu działań, mających na celu zwiększenie świadomości o ZD.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

21 marca 2010 na dwóch portalach: gazeta.pl i o2.pl pojawił się banner internetowy DOWNload. Pasek ładowania danych zatrzymuje się na 21 procencie i po chwili otwiera się okienko z informacją: "błąd genetyczny w 21 parze chromosomów sprawia, że dziecko rodzi się z Zespołem Downa". Następnie pojawiają się dwa przyciski - "ignoruj wadę" oraz "akceptuj człowieka". Niezależnie od tego, który przycisk zostanie wybrany, internauta zostanie przekierowany na stronę Stowarzyszenia "Bardziej Kochani".

Insight

„Zespół Downa to choroba, ale nie wiem na czym polega. Kojarzy mi się z Maciusiem z serialu Klan, poza tym nie znam nikogo, kto ma takie dziecko, nie znam też osobiście żadnej osoby z zespołem Downa. Kiedyś chyba widziałem taką osobę w autobusie, ale nie wiedziałem jak się zachować.”

BIG IDEA

Pomysł powstał ze skojarzenia słów Down i download. Ponadto, wykorzystaliśmy fakt, że przyczyną zespołu Downa jest błąd w 21 parze chromosomów podczas "ładowania" kodu genetycznego oraz, że datę 21 marca na Światowy Dzień Zespołu Downa wybrano nieprzypadkowo. Liczba 21 odnosi się do 21-ego chromosomu w materiale genetycznym człowieka, a cyfra 3 oznacza jego odmienność – zamiast występującej zwykle pary, w przypadku osób z zespołem Downa pojawia się dodatkowy, trzeci chromosom.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Naszym celem było takie pokazanie problematyki zespołu Downa, które nie będzie opierało się na fotografiach czy rysunkach upośledzonych umysłowo dzieci – wybraliśmy więc formę bannera internetowego, który niespodziewanie pojawi się na ekranie monitora i nie będzie od razu kojarzony z ZD.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneInne
NadawcaStowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa BARDZIEJ KOCHANI
WykonawcaAgencja reklamowa PUBLICIS. Dyrektor kreatywny: Bartłomiej Rams; Copywriter: Julia Wójcik, Junior Copywriter: Alicja Suchcicka; Art director: Magdalena Sędek
AdresaciUżytkownicy Internetu, bez względu na wiek, wykształcenie, statut społeczny.
Mediagazeta.pl, o2.pl, wp.pl
Data zgłoszenia29.03.2011
Dodatkowe materiałyplik: download_bk_publicis.mpg
 

Spot DOWNloading