Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



25.09.2009

Dach nad głową

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Koalicja kilkunastu organizacji pozarządowych rozpoczyna kampanię społeczną "Dach and Głową" przeciwko biedzie mieszkaniowej w Polsce. Cele kampanii to uświadomienie skali i konsekwencji narastającego problemu braku właściwych warunków mieszkaniowych, który dotyka milionów Polaków oraz stworzenie przestrzeni do debaty publicznej, z udziałem ekspertów, polityków, autorytetów, organizacji pozarządowych i mediów. Efektem ma być wypracowany narodowy program mieszkaniowy, zawierający rozwiązania dla średniozamożnych i niezamożnych Polaków, dla których dziś mieszkanie jest ekskluzywnym, niedostępnym dobrem.

W Polsce 6,5 miliona osób żyje w substandardowych warunkach (brak instalacji grzewczych, wodociągowych, kanalizacyjnych, zbyt mały metraż na osobę). 11,9 miliona osób mieszka w przeludnieniu, według standardów europejskich, czyli w mieszkaniach, gdzie na pokój przypada więcej niż 2 osoby. 3,2 miliona rodzin nie ma samodzielnego mieszkania. Jesteśmy na ostatnim miejscu jeśli chodzi o budownictwo mieszkaniowe w Europie - na 1000 mieszkańców przypada w Polsce 307 mieszkań , a w innych krajach 400-500 mieszkań.
Jednocześnie akty i umowy polskie i międzynarodowe gwarantują prawo do właściwego mieszkania. Mówi o tym Konstytucja RP, ustawa samorządowa, Deklaracja Praw Człowieka, Europejska Karta Społeczna. Prawo to istnieje jednak tylko na papierze, a kolejne rządy ignorują problem, którego skala rośnie.
W tej sytuacji, w 2005 roku, Fundacja Habitat for Humanity Poland zaprosiła kilkanaście organizacji pozarządowych do współpracy, aby rozpocząć szersze działania na rzecz poprawy sytuacji mieszkaniowej.
Kampania społeczna poprzedzona została badaniami na temat postrzegania problemu przez Polaków (TNS OBOP, Dom badawczy MAISON, marzec 2008). Badania te pokazały, że problem mieszkaniowy (brak dostępnych finansowo mieszkań, złe warunki) postrzegany jest jako trzeci z najpoważniejszych problemów w Polsce, po bezrobociu i patologiach (alkoholizm i narkomania). 90% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że w zakresie budownictwa brakuje rozwiązań dla niezamożnych i średniozamożnych . Niemal wszyscy badani (96%) uważa, że rząd robi zbyt mało dla poprawy sytuacji mieszkaniowej Polaków.
Kampania przebiegać będzie dwuetapowo: pierwszy etap to pokazanie problemu, skali, konsekwencji (brak warunków do nauki, wykluczenie społeczne, zagrożenie dla zdrowia, emigracja). W  maju, przez cały miesiąc, w kilkunastu miastach w Polsce (m.in. Warszawa, Katowice, Poznań, Wrocław, Kraków, Łódź, Trójmiasto, Gliwice, Bytom, Tychy, Zabrze, Gliwice) można bylo zobaczyć billboardy i citilighty kampanii, przygotowany został także spot radiowy i strona internetowa: www.dachnadglowa.org.
Kolejny etap to prace związane z rozpoczęciem procesu tworzenia narodowego programu mieszkaniowego. Chcemy stworzyć przestrzeń do debaty publicznej, z udziałem ekspertów, autorytetów, polityków, aby w efekcie wypracowana została długoterminowa strategia walki z biedą mieszkaniową.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)
Problemy społecznePomoc społeczna
NadawcaHabitat for Humanity, Koalicja DACH NAD GLOWA
WykonawcaTBWA/Telescope, E-Graphics, POMPA
Adresaciogol spoleczenstwa, agendy rzadowe
Mediaprasa, outdoor, PR, internet, radio
Data zgłoszenia25.09.2009
Dodatkowe materiałyplik: plik_20090925131231_474.mp3