15.10.2009 Sprzątanie świata - Polska 2008 KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne) "ekologiczna manifestacja" przedszkolaków z Terespola dzieci ze Szkoły Podstawowej w Karaszewie sprzątają świat "Sprzątanie świata - Polska" to jedna z najbardziej znanych kampanii społecznych w Polsce, angażująca w swoje działania setki tysięcy ludzi w całym kraju. W roku 2008 organizowana była po raz 15, tym razem pod hasłem "Ziemia w Twoich rękach". Każdego roku kampania skupia się na innych zagadnieniach zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu. Edycja 2008 szczególnie podkreślała znaczenie racjonalnego wykorzystania surowców naturalnych, gospodarki odpadami i edukacji w zakresie prostych, codziennych sposobów ochrony środowiska (w tym oszczędności wody i energii). Strategicznymi celami kampanii jest:
budzenie i wzmacnianie świadomości ekologicznej społeczeństwa polskiego - na poziomie zbiorowym i indywidualnym, oraz jego odpowiedzialności za środowisko naturalne
praktyczna edukacja na rzecz rozwoju zrównoważonego - promocja i kreowanie postaw konsumpcyjnych przyjaznych środowisku oraz inicjowanie działań grupowych i indywidualnych, w szczególności w zakresie: ochrony klimatu i ekorozwoju, wskazanie prostych sposobów równoważenia wpływu oraz inicjowanie i motywowanie do podejmowania tych działań;
Grupy docelowe i uczestnicy programu:
na poziomie przekazu treści, odbiorca kampanii zdefiniowany jest jako osoba wywierająca wpływ na środowisko, praktycznie: każdy przeciętny człowiek w Polsce lub ogół społeczeństwa;
na poziomie realizacyjnym (angażującym) kampanii, szczegółowo wyodrębnione grupy docelowe jako odbiorcy przekazywanych treści i jednocześnie współrealizatorzy kampanii: dzieci, młodzież, dorośli, samorządy i administracja państwowa, biznes, organizacje społeczne, stowarzyszenia i instytucje publiczne, dziennikarze, parlamentarzyści.
szczególną uwagę program przywiązuje do zaangażowania lokalnych społeczności, które będą najlepszym, najbardziej skutecznym odbiorcą, a jednocześnie przekaźnikiem treści kampanii.
Od roku (2006/2007) "Sprzątanie świata" wpisuje się w szerszą kampanię na rzecz zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym podkreśleniem polityki powstrzymywania zmian klimatycznych, racjonalnego wykorzystania surowców naturalnych, gospodarki odpadami i edukacji w zakresie prostych, codziennych sposobów ochrony środowiska. W 2008 priorytetowymi wątkami kampanii- wynikającymi z polskiego Prawa Ochrony Środowiska, Strategii Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w sprawie Dekady Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju oraz aktualnej strategii Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej w zakresie powstrzymywania zmian klimatycznych były:
1.promocja zasad zrównoważonego rozwoju i inicjowanie działań je wdrażających;
2.promocja postaw i inicjowania działań wpływających na zapobieganie zmianom klimatu;
3.promocja korzyści wynikających ze stosowania recyklingu i selektywnej zbiórki.
Planowane jest dalsze prowadzenie kolejnych 5 edycji kampanii do roku 2014. Data ta wyznacza koniec okresu dojścia do poziomu odzysku i recyklingu odpadów i koniec Dekady Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju ONZ. W kolejnych edycjach, w zależności od potrzeb, eksponowane będą konkretne wątki działań.
Kampania podzielona jest na trzy czytelne obszary działań, które zgodnie z postulatami edukacji aktywizującej prowadzą uczestników od biernego przyswajania informacji do inicjowania własnych działań i tworzenia efektów ekologicznych:
1. Edukacja przez promocję celów i treści kampanii - działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne w mediach (prasa, radio, telewizja, kampania outdoorowa). Kampania w mediach obejmowała wyprodukowanie i emisję dwóch spotów edukacyjnych promujących nieśmiecenie i proste sposoby ochrony środowiska; 370 emisji spotów, 21 wystąpień i informacji w serwisach informacyjnych i programach telewizyjnych. Spoty emitowane były nieodpłatnie przez TVP 1, 2 oraz Ośrodki regionalne TVP i Telewizję Mini-Mini. Spot kampanii - http://www.naszaziemia.pl/v3/. Plakaty i reklama zewnętrzna (plakaty wielkoformatowe) - 70.000 plakatów B1 wysłanych do lokalnych organizatorów akcji i 1.000 plakatów wielkoformatowych, z grafiką wykonaną społecznie przez artystę-grafika Andrzeja Pągowskiego. Kampania outdoorowa możliwa była dzięki wsparciu NFOŚiGW, Vattenfall Poland i Clear Channel.
2. Edukacja przez udostępnienie i rozwój zasobów informacji i wiedzy na temat celów i treści kampanii - zasoby wiedzy w internecie i szkolenia. Na stronach www.naszaziemia.pl, www.recykling.pl, www.ekoedukacja.pl, www.klimatdlaziemi.pl, www.pomozmykasztanowcom.pl systematycznie umieszczane są informacje o przebiegu kampanii, promujące ekorozwój, a także katalogi prostych, codziennych sposobów ochrony klimatu. Ważną częścią serwisów jest panel informacyjny - aktualności i informacje bieżące o działaniach Fundacji oraz informacje - z Polski i ze świata- dotyczące spraw ochrony środowiska. W ramach kampanii w serwisach naszaziemia.pl, recykling.pl, klimatdlaziemi.pl, i ekoedukacja.pl zamieszczono ponad 300.000 relacji i informacji nt. działań podejmowanych przez uczestników kampanii. Zrealizowano 50 szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, edukatorów, uczniów i pracowników firm - ponad 1.200 uczestników.
3. Najmocniejszym elementem kampanii jest edukacja przez działanie. "Sprzątaniom" towarzyszy cała gama innych aktywizujących działań: segregowanie zebranych odpadów, likwidacja dzikich wysypisk, otwarcie zakładów zagospodarowania odpadów, zakładanie zieleńców, sadzenie drzew, krzewów i kwiatów. Organizowane są konkursy (plastyczne, piosenki, poezji), wystawy, festyny, koncerty, zabawy, ogniska, rajdy (piesze, rowerowe), wizyty w muzeach itp. Kulminacyjny moment kampanii przypada zawsze w trzeci weekend września. Przy okazji akcji rozpoczynane są programy edukacji ekologicznej formalnej i nieformalnej. "Sprzątanie" angażuje i integruje społeczności lokalne. W 2008 roku odbyło się:
1.546 lokalnych kampanii promujących oszczędność wody i energii oraz wybieranie produktów wytworzonych z surowców z recyklingu, które dotarły do 643.000 osób.
4.493 regionalnych i lokalnych programów i działań edukacyjnych: programów edukacyjnych, konkursów, happeningów, przedstawień, festiwali i koncertów.
zlikwidowano 1.115 dzikich wysypisk, posegregowano 237 933 kg odpadów, przeprowadzono 431 selektywnych zbiórek śmieci.
Od wielu lat patronat nad kampanią obejmują: Prezydent Rzeczpospolitej, Ambasadorzy Australii i Nowej Zelandii, Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ministrowie Środowiska, Edukacji Narodowej, Gospodarki, wojewodowie, marszałkowie województw oraz prezydenci miast wojewódzkich całej Polski. Partnerami Fundacji, dającymi wsparcie finansowe, organizacyjne lub merytoryczne są duże w wymagające firmy (m.in. Vattefall AB SA, Bank Ochrony Środowiska S.A., Basell Orlen Polyolefins, British Council, Clear Channel Poland, Coca Cola HBC, Fundacja PlasticsEurope Polska, Henkel Polska, HSBC Bank Polska, Impel Security Polska, Koba Organizacja Odzysku, Producent Soków KUBUŚ, MediaTel, Metsä Tissue, Procter & Gamble, PTK Centertel, Sheraton, Rekopol Organizacja Odzysku) Kampanię współfinansuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. |