Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



15.10.2009

Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku 2008

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku to kampania informacyjno-edukacyjna skierowana do wszystkich Polaków, również tych mieszkających w głębi kraju - ich działania też mają ogromny wpływ na stan wody w morzu ("odkręcając kran codziennie łączymy się z Bałtykiem!"). Dlatego też naszej akcji przyświeca hasło: "Nasze morze będzie tak czyste, jak czysta będzie najmniejsza rzeka czy strumyk w kraju". W sierpniu zwracamy uwagę wszystkich turystów wypoczywających nad morzem oraz mieszkańców nadmorskich miejscowości na problem zanieczyszczenia Morza Bałtyckiego.
Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku to kampania mająca na celu zaangażowanie ludzi mieszkających lub przebywających nad morzem w dbanie o czystość Morza Bałtyckiego oraz jego plaż oraz rozwijanie świadomości ekologicznej mieszkańców zlewni Morza Bałtyckiego.
W 2008 roku kampania była organizowana przez Fundację "Sprzątanie świata - Polska" już po raz drugi. W projekt włączane są urzędy wszystkich gmin leżących na terenach graniczących z Bałtykiem z województw nadmorskich oraz media (ogólnopolskie i te o zasięgu regionalnym), organizacje społeczne, ekologiczne działające w województwach nadmorskich. Do kampanii Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku zapraszamy również wszystkie państwa nadbałtyckie. W roku 2008 zmobilizowaliśmy ambasadorów Niemiec, Danii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i Rosji akredytowanych w Polsce do zaangażowania mediów, samorządów i organizacji pozarządowych w swoich krajach do naszej kampanii. Wraz z innymi państwami bałtyckimi chcemy zwrócić uwagę na konieczność zachowania czystości wód i brzegów Morza Bałtyckiego i chronić ten bardzo wrażliwy ekosystem.
Odbiorcami kampanii i jednocześnie jej współrealizatorami są dzieci, młodzież, dorośli, samorządy i administracja państwowa, biznes, organizacje społeczne i instytucje publiczne, dziennikarze, parlamentarzyści, organizacje ekologiczne, morskie, rybackie i inne związane z Morzem Bałtyckim z Polski, jak i innych państw Bałtyckich.
Dzięki kampanii Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku zwiększa się czystość plaż Bałtyku oraz jego wody. Na realizacji projektu zyskają bezpośrednio mieszkańcy nadmorskich miejscowości, pośrednio turyści oraz przede wszystkim środowisko naturalne.

Charakterystyka problemu
Projekt ma na celu zmniejszenie zanieczyszczania Morza Bałtyckiego oraz jego plaż, wywołanego przez działania mieszkańców, turystów oraz rybaków. Do Bałtyku trafiają również ścieki komunalne, zanieczyszczenia przemysłowe, nawozy chemiczne, pestycydy i herbicydy, detergenty. Także ze statków pasażerskich pływających po Bałtyku miliony litrów ścieków wylewa się wprost do morza. Bałtyk jest zanieczyszczony i zagrożony także z innych powodów, m.in. pozostałościami broni (w tym broni chemicznej) po II wojnie światowej, wyciekami paliwa z wraków oraz zerwanymi sieciami rybackimi, w które łapią się ryby, ptaki i ssaki morskie, a także, niestety, płetwonurkowie. Na plażach można znaleźć wszelkie rodzaje śmieci; od butelek plastikowych i puszek aluminiowych po niedopałki papierosów. Dzięki Międzynarodowemu Sprzątaniu Bałtyku zwiększa się czystość plaż Bałtyku oraz jego wody. Świadomość ekologiczna Polaków zostaje wzbogacona o wiedzę na temat zagrożeń czystości wody morskiej, konieczności ochrony Morza Bałtyckiego. Wymiernym efektem akcji było zmniejszenie ilości śmieci zalegających bałtyckie plaże oraz pływających w morzu. Już dziś około 10 procent powierzchni dna Bałtyku to pustynie morskie (obszary bez życia). Dalsza degradacja bałtyckiego ekosystemu będzie miała kolosalne znaczenie dla morskiej gospodarki jak również dla turystyki. Ochrona Morza Bałtyckiego skupiona na edukacji ekologicznej w zakresie zmiany postaw pomaga zmniejszyć ilość zanieczyszczeń trafiających do morza.

Cele projektu:
promocja proekologicznych postaw i poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne, zwłaszcza za czystość Morza Bałtyckiego oraz jego plaż
wykształcenie wśród Polaków nawyków kultury ekologicznej
promocja i kreowanie postaw przyjaznych środowisku oraz inicjowanie demonstracyjnych działań grupowych i indywidualnych, w szczególności w zakresie:
a) przeciwdziałania degradacji środowiska. Wskazanie prostych sposobów minimalizowania negatywnego wpływu oraz inicjowanie i motywowanie do podejmowania działań sprzyjających poprawieniu stanu czystości wód i plaż Bałtyku
b) likwidacji zagrożeń dla życia i zdrowia zwierząt i ludzi, wynikających z zanieczyszczeń wody i terenów nadbrzeżnych - poprawienie bezpieczeństwa ekologicznego mieszkańców Wybrzeża

Projekt ma charakter proekologiczny. Jego zadaniem jest poprawienie stanu czystości środowiska - ekosystemu Morza Bałtyckiego i plaż nad nim położonych poprzez ich uprzątnięcie oraz akcję informacyjno-edukacyjną, która w perspektywie długofalowej pozytywnie wpłynie na stan środowiska.

W ramach Międzynarodowego Sprzątania Bałtyku Fundacja "Sprzątanie świata - Polska" wraz z Fundacją Nasza Ziemia zainicjowała akcje sprzątania plaży w Sopocie (wraz z pracownikami Sheraton Sopot Conference Center & Spa oraz IKEA Gdańsk) oraz konferencję prasową, podczas której propagowano proste sposoby "Jak każdy z nas może dbać o morze każdego dnia?". W Warszawie zorganizowano happening połączony z konferencją prasową; z Wisły wyławiano śmieci oraz informowano jak codziennie można troszczyć się o Bałtyk, nawet mieszkając w głębi lądu. Prezes Fundacji "Sprzątanie Świata - Polska" i Fundacji Nasza Ziemia - Mira Stanisławska-Meysztowicz wzięła udział w sprzątaniu plaż duńskiej wyspy Bornholm - tam również staraliśmy się zaszczepić troskę o wody Bałtyku. Na całym polskim Wybrzeżu organizowane były lokalne akcje sprzątania plaż, przygotowywane przez miejscowych organizatorów.

Efekty kampanii
- czystsze plaże,
- uświadomienie mieszkańcom i turystom niebezpieczeństw wynikających z zanieczyszczenia morza i plaż,
- zaangażowanie mieszkańców i turystów w działania na rzecz środowiska,
- zwiększenie zaangażowania samorządów w działania ekologiczne,
- proekologiczna aktywizacja instytucji mających związek z morzem,
- wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców Polski oraz turystów odpoczywających nad morzem,
- udział jak największej liczby osób w akcji sprzątania Bałtyku oraz jego plaż,
- zmniejszenie ilości śmieci zalegających na dnie Morza Bałtyckiego,
-popularyzacja wiedzy na temat potrzeby i korzyści wynikających z ochrony Bałtyku poprzez zaangażowanie mediów.
--
Efekty medialne
Akcja odbiła się szerokim echem w mediach, zarówno lokalnych jak i ogólnopolskich. Patronat medialny objęła Telewizja Polska oraz Gazeta Wyborcza. Informacje o kampanii pojawiły się min. w Polsat News, Teleexpressie, TVN Warszawa, Radiu dla Ciebie, Gazecie Stołecznej, Akademickim Radiu Kampus, Polskim Radiu - Program 3, Radiu Eska, Antyradiu, Trybunie, Dzienniku, Radiu Plus, Polskim Radiu Euro i Agencji Mazur.
Kampania odbywała się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Patronat honorowy nad akcją objął również Ian Kiernan - Prezes oraz Fundator ogólnoświatowego ruchu Clean Up the World, wywodzącego się z Australii.
Do promocji samej kampanii oraz jej treści wykorzystywany był plakat zaprojektowany przez artystę Andrzeja Pągowskiego. Plakat promujący kampanię został rozesłany do wszystkich gmin nadmorskich i był eksponowany w widocznych miejscach; przy wejściach na plaże, słupach ogłoszeniowych, w urzędach.
W roku 2009 kontynuowaliśmy kampanię. Udało nam się zaangażować organizacje ekologiczne z innych państw Bałtyckich - min. Szwecji i Litwy, które aktywnie włączyły się w Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku (na Litwie około 500 osób w 9 miejscach posprzątało 12 km plaż, gdzie zebrano 9 ton śmieci). Troskę o Bałtyk promował również Uczniowski Klub Ekologiczny "Eco-Life" na Ukrainie, gdzie przeprowadzono akcję informacyjną na temat czystości Bałtyku.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)
Problemy społeczneEkologia i środowisko
NadawcaFundacja "Sprzątanie Świata - Polska"
WykonawcaFundacja "Sprzątanie Świata - Polska"
Adresacimieszkańcy Polski
Mediamedia krajowe jak i ogólnopolskie
Data zgłoszenia15.10.2009