Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



15.10.2009

Zdemaskuj chłoniaka

KATEGORIA: Firmy komercyjne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Kampania społeczno-edukacyjna "Zdemaskuj chłoniaka"

"Zdemaskuj chłoniaka" to hasło ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej zainicjowanej w maju 2008 r. przez firmę Roche Polska we współpracy ze Stowarzyszeniem Wspierającym Chorych na Chłoniaki "Sowie Oczy", a realizowanej przez Publicis Consultants Rowland. Podstawowym założeniem kampanii jest edukacja społeczeństwa w kierunku właściwego rozpoznawania objawów nowotworów układu chłonnego i nie lekceważenia niepokojących symptomów choroby. W ramach kampanii zainicjowano szereg nietypowych działań edukacyjnych m.in. stworzono Grupę "Demaskatorów Chłoniaka", która wzięła udział w cyklu happeningów w największych polskich miastach. W materiałach graficznych - na plakatach, ulotkach i pocztówkach - wykorzystano rysunek autorstwa Chrisa Althmana przedstawiający postaci symbolizujące sześć najczęstszych objawów chłoniaka na tle codziennego życia miasta. W ten sposób organizatorzy zaangażowali odbiorców w "demaskowanie chłoniaka", czyli wyszukiwanie postaci - objawów, "masek" choroby. Mimo trudnej tematyki, jaką jest komunikacja
o chorobie nowotworowej, kampania "Zdemaskuj chłoniaka" ma przyjazny charakter i "lekką" formę graficzną.

Sytuacja wyjściowa
Chłoniaki, czyli nowotwory układu chłonnego, dotykają około miliona osób na całym świecie. Każdego roku z tego powodu umiera ok. 200 tys. ludzi. Co roku, globalnie, diagnozuje się około 360 tys. nowych przypadków zachorowań (w Polsce ok. 8 tysięcy). Liczba nowych przypadków chłoniaków nieziarniczych stale się powiększa. W stosunku do lat 70-tych XX wieku wzrosła ona o około 80% . Dokładna przyczyna choroby nie jest znana, wiadomo jednak, że w równym stopniu dotyka
ona kobiety i mężczyzn w każdym wieku, bez względu na prowadzony styl życia. Niektóre symptomy chłoniaków są trudne do rozpoznania i bywają mylone z innymi chorobami czy infekcjami, często
są bagatelizowane i chorzy zbyt późno trafiają pod opiekę specjalistów. Dlatego chłoniak czasem nazywany jest "ukrytym" lub "cichym" nowotworem.
Wysoki stopień zachorowalności i umieralności na nowotwory układu chłonnego a także fakt, że chorzy zbyt późno trafiają pod opiekę specjalistów wskazywał na konieczność podjęcia
szeroko zakrojonych działań edukacyjnych w zakresie nowotworów układu chłonnego.
Z przeprowadzonych na początku tego roku badań świadomości na temat nowotworów układu chłonnego wynika, że większość Polaków wiedzę na temat chłoniaków czerpie z mediów - badani najczęściej o chłoniaku słyszeli z telewizji (37%), a ogólnie z mediów - 24%. Wyniki badania potwierdzają, tym samym, że dzięki podejmowaniu w mediach tematu chłoniaków, rośnie świadomość społeczeństwa na temat nowotworów układu chłonnego. W obliczu wzrostu zachorowalności na chłoniaki badania wskazują jednocześnie na konieczność kontynuowania szeroko zakrojonych działań edukacyjnych.

Cel kampanii
Celem kampanii jest edukacja społeczeństwa na temat podstawowych objawów nowotworów układu chłonnego oraz konieczności szybkiej diagnozy.
Główne przekazy kampanii
Objawy chłoniaka są niespecyficzne i często mylone z symptomami towarzyszącymi innym chorobom czy infekcjom. Na chłoniaka mogą wskazywać:
- powiększone węzły chłonne
- utrata wagi i nieuzasadnione zmęczenie
- podwyższona temperatura
- obfite pocenie się w nocy
- uporczywe swędzenie całego ciała
Autorzy kampanii przekazując społeczeństwu informacje na temat objawów choroby jednocześnie informowali, że tylko lekarz może postawić właściwą, ostateczną diagnozę. Wskazane objawy mogą, ale nie muszą oznaczać chłoniaka. Dlatego konieczne jest zwrócenie się do lekarza, gdy wymienione objawy utrzymują się przez ok. 3 tygodnie. Dzięki wczesnej i właściwej diagnozie, chłoniak może być z sukcesem leczony i w wielu przypadkach dochodzi do trwałych wyleczeń.

Forma i elementy kampanii
Kampania "Zdemaskuj chłoniaka" jest polską odsłoną zainicjowanej w 2006 roku międzynarodowej kampanii "Can You Spot Lymphoma?". Na poszczególnych elementach całej kampanii zaważył przyjazny "lekki" charakter oprawy graficznej - we wszystkich materiałach informacyjnych wykorzystano rysunek autorstwa Chrisa Althmana przedstawiający postaci symbolizujące sześć najczęstszych objawów chłoniaka (powiększone węzły chłonne, utratę wagi i nieuzasadnione zmęczenie, podwyższoną temperaturę, nocne poty, kaszel, uporczywe swędzenie całego ciała).
Na rysunku wkomponowano postaci obrazujące objawy choroby wśród wiele innych, zwykłych osób. Dzięki temu zabiegowi odbiorcy zostali zaangażowani w grę, która polega na odnalezieniu postaci -
"demaskowaniu" objawów chłoniaka i utrwalają informacje na temat objawów choroby.
Głównym elementem kampanii w 2008 r. był Road Show z udziałem Grupy "Demaskatorów Chłoniaka". Do współpracy zaproszono aktorów, którzy w kostiumach symbolizujących najczęstsze objawy choroby w czasie od maja do września 2008 r. odwiedzili 9 największych polskich miast (Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Katowice, Wrocław, Łódź, Lublin, Poznań i Kraków). W każdym z tych miast pojawiali się w najbardziej uczęszczanych miejscach: parkach, na deptakach i rynkach, gdzie "oswajali" objawy chłoniaków - rozdawali materiały informacyjne i zachęcali przechodniów do podjęcia rozmowy na temat objawów choroby.
Zwieńczeniem kampanii w 2008 r. były obchody Światowego Dnia Wiedzy o Chłoniakach (World Lymphoma Awareness Day). 13 września na tory w Warszawie wyjechał zabytkowy tramwaj,
w którym można było "spotkać" objawy chłoniaka, a także porozmawiać z przedstawicielami Stowarzyszenia Wspierającego Chorych na Chłoniaki "Sowie Oczy".
Wszystkie wydarzenia w ramach kampanii "Zdemaskuj chłoniaka" relacjonowane były na specjalnej podstronie witryny internetowej Stowarzyszenia "Sowie Oczy".

Efekty
Dzięki wielopłaszczyznowym działaniom - happeningom, stronie internetowej, a także i współpracy z mediami przekazy kampanii miały szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Podczas zeszłorocznej edycji kampanii rozdano blisko 35 tysięcy pocztówek, ulotek i plakatów poświęconych akcji "Zdemaskuj chłoniaka". Dystrybucja odbywała się w czasie happeningów oraz podczas obchodów Światowego Dnia Wiedzy o Chłoniakach. Materiały o kampanii - ulotki, plakaty i pocztówki zostały także wyeksponowane w placówkach opieki zdrowotnej w całej Polsce.
Dzięki współpracy z mediami informacje o chłoniakach oraz relacje z przebiegu kampanii pojawiały się w prasie opiniotwórczej, regionalnej, poradnikowej oraz medycznej. Łącznie w okresie od maja
do września 2008 roku ukazały się 84 publikacje poświęcone kampanii "Zdemaskuj chłoniaka".
Patronat merytoryczny nad projektem objęły:
Polska Grupa Badawcza Chłoniaków (PALG), Polska Unia Onkologii oraz Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej.

Kampania jest kontynuowana w 2009 roku.


KrajPolska
Kategoria konkursowaFirmy komercyjne
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia, Społeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaRoche Polska, Stowarzyszenie Wspierające Chorych na Chłoniaki "Sowie Oczy" oraz Publicis Consultants Rowland
WykonawcaPublicis Consultants Rowland
AdresaciOgół społeczeństwa
MediaPublikacje relacjonujące przebieg kampanii pojawiły się w mediach opiniotwórczych (o zasięgu ogólnopolskim i regionalnym), w prasie kobiecej i specjalistycznej oraz w internecie.
Data zgłoszenia15.10.2009
Dodatkowe materiałyplik: plik_20091015165424_858.pdf
 plik: plik_20091015165424_858.pdf
 plik: plik_20091015165424_572.pdf